تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,187 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,022 |
مقایسه اثربخشی توانبخشی تقویت توجه و تقویت حافظه بر سیالی کلامی و سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان نارساخوان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 12، دوره 11، شماره 3، آذر 1399، صفحه 179-191 اصل مقاله (572.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2020.295569.643416 | ||
نویسندگان | ||
حمید رضا محروقی1؛ حسن توزنده جانی* 2؛ حمید نجات3؛ زهرا باقرزاده گل مکانی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ، واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، قوچان، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی توانبخشی تقویت توجه و تقویت حافظه بر سیالی کلامی و سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان نارساخوان بود. این مطالعه کمّی برحسب هدف کاربردی و روش گرد آوری میدانی بود که به روش نیمهآزمایشی صورت گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان (150 نفر؛ 70 دختر و 80 پسر) نارساخوان مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری خیامی شهر نیشابور در نیمه اول سال 1398 بود. نمونه آماری (43 نفر؛ 21 دختر و 22 پسر) به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در سه گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 14 نفر). شرکتکنندگان با کمک پرسشنامههای استاندارد خواندن و نارساخوانی نما (جهت ارزیابی نارساخوانی)، آزمون نشانههای حروف و نشانههای مقوله سیالی کلامی (جهت ارزیابی سیالی کلامی) و مقیاس هوش وکسلر کودکان (WISC) در مرحله قبل- بعد و سه ماه بعد مورد آزمون قرار گرفتند. سپس، متغیرهای مستقل برای دو گروه آزمایش اجرا شد. دادهها براساس تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر در نرمافزار 24-SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در پایان دوره درمان و سه ماه بعدازآن، شرکتکنندگان مورد پسآزمون و آزمون پیگیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد در سیالی کلامی گروه توانبخشی شناختی مبتنی بر تقویت توجه با تفاوت میانگین 92/13 و رویکرد توانبخشی شناختی مبتنی بر تقویت حافظه کاری با تفاوت میانگین 34/8 با گروه کنترل تفاوت معنادار نشان دادند (05/0<P). در خصوص سرعت پردازش اطلاعات گروه توانبخشی شناختی مبتنی بر تقویت توجه با تفاوت میانگین 65/9 و رویکرد توانبخشی شناختی مبتنی بر تقویت حافظه کاری با تفاوت میانگین 99/11 با گروه کنترل تفاوت معنادار داشت (05/0<P)؛ بنابراین براساس یافتهها، توانبخشی شناختی مبتنی بر توجه و تقویت حافظه کاری در بهبود سیالی کلامی و سرعت پردازش اطلاعات در دانش آموزان نارساخوان اثربخش هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه؛ حافظه کاری؛ سیالی کلامی؛ پردازش اطلاعات؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
امانی، ا.، مظاهری، م.، و نجاتی، و. (1396). اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 27(147)، 138-126. انجمن روانپزشکی آمریکا (1397). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5). ترجمه مهدی گنجی. تهران: ساوالان. اهرمی، ر.، شوشتری، م.، گلشنی منزه، ف.، و کمرزرین، ح. (1390). اثربخشی آموزش دقت بر توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان دختر پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان. روانشناسی کودکان استثنائی. 1(3)، 155-139. باعزت، ف.، و نوریزاده، ن. (1397). تأثیر بسته آموزشی- شناختی دانشگاه یوتا بر ابعاد توجه پایدار، انتخابی و انتقالی کودکان خردسال. فصلنامه سلامت روان کودک. 5(3)، 68-58. بیابانگرد، ا. (1398). روانشناسی تربیتی. (روانشناسی آموزش و یادگیری). چاپ هشتم. تهران: ویرایش. حسینی، م.، مرادی، ع.، کرمی نوری، ر.، حسنی، ج.، و پرهون، هـ. (1395) بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). فصلنامه تازههای علوم شناختی. 18(1)، 34-22. ساعد، ا.، روشن، ر.، و مرادی، ع. (1387). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس حافظه وکسلر- نسخه سوم در دانشجویان، دانشور رفتار. 15(31)، 10-1. سرشکی، ا. ف.، یادگاری، ف.، و کنعانی، ز. (1395). اثربخشی آموزش توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان. فصلنامه روانشناسی شناختی. 4(4)، 54-42. شاهمحمدی، م.، انتصارفومنی، غ.، حجازی، م.، و اسدزاده، ح. (1398). تأثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی، توجه و تمرکز و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک. ۶(۲)، ۱۰۶-93. فتحیآشتیانی، م.، اخوانتفتی، م.، و خادمی، م. (1395). اثربخشی آموزش شناختی سرعت پردازش و حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 12(41)، 141-125. کرمینوری، ر.، و مرادی، ع. (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). تهران: جهاد دانشگاهی. محمودپور، آ. (1395). روشها و راهبردهای تقویت دقت و توجه ویژه دانشآموزان دوره ابتدایی «به همراه تمرینهای دقت و توجه». تهران: منادی تربیت محمودپور، آ. (1397). روشها و راهبردهای تقویت حافظه «به همراه تمرینهای حافظه». تهران: مدرسه. نظری، س.، و سیاحی، ح. (1393). مقایسه سیالی کلامی آوایی و معنایی در دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. نشریه تعلیموتربیت استثنائی. 14(2)، 24-18. نهروانیان، پ.، عسگری، پ. ف.، درتاج، ف.، نادری، ف.، و بختیارپور، س. (1397). تأثیر آموزش شناختی بر حافظه کاری و توجه متمرکز کودکان مضطرب. مجله پژوهش در نظامهای آموزشی. 21(40)، 14-9. یارمحمدیان، ا.، قمرانی، ا.، سیفی، ز.، و ارفع، م. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر حافظه، عملکرد خواندن و سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(4)، 117-110. Adubasim, I. (2018). Improving Working Memory and Processing Speed of Students with Dyslexia in Nigeria. Journal of Education and Entrepreneurship. 5(2), 103-123. Alloway, T. P., Wootan, S., & Deane, P. (2014). Investigating working memory and sustained attention in dyslexic adults. International Journal of Educational Research. 67, 11-17. Avtzon, S. A. (2012). Effect of neuroscience based cognitive skill training on growth of cognitive deficits associated with learning disabilities in children grades.2-4. [PhD thesis]. Minneapolis: College of Education, Walden University. Baddeley, A. (2018). Exploring working memory. Thrd avenue. NewYork: Oxford University Press. Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology. 64, 135-168. Kim, S. J., & Park, E. H. (2018). Relationship of Working Memory, Processing Speed, and Fluid Reasoning in Psychiatric Patients. Psychiatry Investigation. 15(12), 1154-1161. Lezak, M. D. (2010). Neuropsychological Assessment. 3rd ed. NewYork: Oxford University Press. Liu, Y., Zhang, F., Wang, Z., Cao, L., Wang, J., Na, A., ... & Zhao, X. (2016). Overgeneral autobiographical memory at baseline predicts depressive symptoms at follow-up in patients with first-episode depression. Psychiatry Research. 243, 123-127. Maehler, C., & Schuchardt, K. (2016). Working memory in children with specific learning disorders and/or attention deficits. Learning and Individual Differences. 49(1), 341-347 Meijer, K. A., Van Geest, Q., Eijlers, A. J. C., Geurts, J., Schoonheim, M. M., & Hulst, H. E. (2018). Is impaired information processing speed a matter of structural or functional damage in MS? NeuroImage: Clinical. 20, 844-850. Molinari, M., & Leggio, M. (2016). Cerebellum and verbal fluency (phonological and semantic). In The linguistic cerebellum (pp. 63-80). Academic Press. Moll, K., Gobel, S., Gooch, D., Landrel, K., & Snowing, M. (2016). Cognitive Risk Factors for Specific learning disorders: Processing Speed, Temporal Processing, and Working Memory. Journal of Learning Disabilities. 49(3), 272-281. Serniclaes., W. G., & Sprenger-Charolles, L. (2015). Review of neural rehabilitation programs for dyslexia: how can an allophonic system be changed into a phonemic one? Frontiers in Psychologhy. 6(1), 190-199. Shiran, A., & Breznitz, Z. (2011). The effect of cognitive training on recall range and speed of information processing in the working memory of dyslexic and skilled readers. Journal of Neurolinguistics. 24(5), 524-537. Watson, S. M., Gable, R. A., & Morin, L. L. (2016). The role of executive functions in classroom instruction of students with learning disabilities. International Journal of School and Cognitive Psychology. 3(167), 1-11. Wiseheart, R., & Altmann, L. J. (2018). Spoken sentence production in college students with dyslexia: Working memory and vocabulary effects. International Journal of language & Communication Disorders. 53(2), 355-369. Wout, F., Donnell, O., & Jarrold, C. (2019). An investigation of children’s working memory capacity for task rules. Cognitive Development. 51(2), 14-31. Xiu, L., Zhou, R., & Jiang, Y. (2016). Working memory training improves emotion regulation ability: Evidence from HRV. Journal Physiology & Behavior. 155(1), 25-29. Zuk, J., Perdue, M. V., Becker, B., Yu, X., Chang, M., Raschle, N. M., & Gaab, N. (2018). Neural correlates of phonological processing: Disrupted in children with dyslexia and enhanced in musically trained children. Developmental Cognitive Neuroscience. 34, 82-91. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,279 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 817 |