تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,534 |
تعداد مقالات | 70,529 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,148,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,254,905 |
وادی نانوشته؛ چگونگی تقابل صورت و معنی در منظومۀ عرفانی منطقالطیر | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 207-227 اصل مقاله (261.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2020.307637.630099 | ||
نویسندگان | ||
محمود مهرآوران* 1؛ بهاالدین اسکندری2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
عطار در منطقالطیر از هفت وادی نام میبرد؛ اما یک وادی نانوشته وجود دارد و آن گذشتن از صورت و رسیدن به معنی است. این موضوع بهصورتِ تقابل این دو در کل منطق الطیر به شکلی نانوشته و نامنسجم منعکس شده است. در سخن عطار، صورت در مفهوم مجاز، کثرتها، ظاهر، دنیا و وابستگیهای به آن دیده میشود و معنی نیز در مفهوم وحدت، باطن، روح، تعالی و رسیدن به حقیقت میآید. حکایت این مرغان را هم در شکل و قالب و هم در محتوا و معنا میتوان گذر از صورت به معنی دانست؛ زیرا عطار از قالب داستانی تمثیلی بهره برده و در متن هم خواننده و سالکِ راه را به گذر از ظواهر و صورتها و توجه به معنی فرامیخواند. وی راه گذر از صورت و رسیدن به عالم معنی را در بریدن از وابستگیها، داشتن همت و انصاف و درمجموع در طلب و عشق و فنا میبیند. | ||
کلیدواژهها | ||
سلوک؛ صورت؛ عرفان؛ عطار؛ معنی؛ منطق الطیر؛ وادی | ||
مراجع | ||
[1]. پورجوادی، نصرالله. (1374). شعر و شرع، تهران: اساطیر. [2]. پورنامداریان، تقی. (1382). دیدار با سیمرغ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. [3]. حافظ شیرازی. (1370). دیوان اشعار، بر اساس نسخه غنی و قزوینی، به اهتمام منصور موحدزاده، تهران: انتشارات پژوهش. [4]. رحیمیان، سعید. (1388). مبانی عرفان نظری، تهران: سمت. [5]. ریتر، هلموت. (1388). دریای جان، ترجمۀ مهرآفاق بایبوردی، تهران: انتشارات الهدی. [6]. زرین کوب، عبدالحسین. (1383). صدای بال سیمرغ، تهران: انتشارات سخن. [7]. سعدی، مصلحالدین. (1388) . کلیات، تهران: انتشارات ماهرنگ. [8]. سنایی، مجدودبنآدم. (1379)، مکاتیب، به اهتمام نذیر احمد، تهران: بنیاد موقوفات افشار. [9]. شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1380). زبور پارسی، تهران: انتشارات آگه. [10]. عطار نیشابوری، فریدالدین. (1388). تذکره الاولیاء، تصحیح و توضیح محمد استعلامی، چاپ هفتم، تهران: زوار. [11]. ــــــــــــــ . (1388). الهی نامه، تصحیح و توضیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ پنجم، تهران: سخن. [12]. ــــــــــــــ . (1390). منطق الطیر، تصحیح و توضیح محمود عابدی، تقی پورنامداریان، تهران: سمت. [13]. ــــــــــــــ . (1383). منطق الطیر، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ اول، تهران: سخن. [14]. ــــــــــــــ . (1397). مصیبتنامه، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ هفتم، تهران: سخن. [15]. عینالقضات. (1377). تمهیدات، تصحیح عفیف عسیران، تهران: انتشارات منوچهری. [16]. فروزانفر، بدیعالزمان. (1389). شرح احوال و نقد و تحلیل آثار عطار نیشابوری، تهران: زوار. [17]. فنایی اشکوری، محمد. (1391). «دو ساحت ظاهر و باطن در جهانبینی جلالالدین مولوی» مجله معرفت، سال بیست و یکم، شمارۀ 177، صص 13-28. [18]. قُشیری، ابوالقاسم. (1383). رسالۀ قشیریه، ترجمه ابوعلی حسنبناحمد عثمانی، تهران: علمی و فرهنگی. [19]. مولوی. (1372-1378). مثنوی معنوی، با شرح جامع کریم زمانی، تهران: انتشارات اطلاعات. [20]. هُجویری، علیبنعثمان. (1384). کشف المحجوب، تصحیح و توضیح محمود عابدی، تهران: سروش.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |