تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,062,755 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,293,769 |
منشاء رنج و راه رهایی از دیدگاه بودا و ابوسعید ابوالخیر | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 79-99 اصل مقاله (296.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2020.298123.630033 | ||
نویسندگان | ||
حسین صابری ورزنه* 1؛ زهرا جهانی زنگبار2 | ||
1استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، | ||
2کارشناسی ارشد ادیان و عرفان، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
رنج دریافتی درونی - عاطفی (در مقابل درونی - معرفتی / ارادی و جسمانی) است که همۀ ابنای بشر بهنوعی با آن آشنا هستند و آن را در زیست درونی خود تجربه میکنند. ازاینجهت، رهایی از آن یکی از مهمترین مسائلی است که هر انسانی به آن نظر دارد. ابوسعید ابوالخیر بهعنوانِ عارف مسلمان و بودا در کسوت بنیانگذار یک سنت دینی - معرفتی، در باب علت رنج و راه رهایی از این وضعیت نامطلوب سخنانی گفتهاند. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی، درصدد تبیین نگاه این دو متفکر برآمده است. به نظر میرسد که در مقایسۀ بین این آرا، هم بودا و هم ابوسعید، بهنحوی مسئلۀ رنج را با «ناآگاهی»، «خود» و «خواست» پیوند دادهاند و «معرفت» و «اخلاق» را راهی برای رهایی از آن معرفی کردهاند. البته تفاوتهای مهمی در تحلیل همین دو نکته به چشم میخورد که ناظر به فهم متفاوت آنها از هستی، انسان و غایت اوست. | ||
کلیدواژهها | ||
ابوسعید؛ بودا؛ جهل؛ رنج؛ رهایی؛ نفس | ||
مراجع | ||
[1]. آریا، غلامعلی (1378). «ابوسعید و نظام خانقاهی»، مجموعهمقالات سمینار ابوسعید ابوالخیر، انتشارات بینالمللی الهدی، صص 51-66. [2]. ابنحزم، علیبناحمد (1416ه.ق). الفصل فی الملل و الأهواء و النحل، جلد 3، دارالکتب العلمیه، بیروت. [3]. ابوروح، جلالالدین (1384). حالات و سخنان ابوسعید؛ مصحح: محمدرضا شفیعی کدکنی، نشر سخن. [4]. برتلس، یوگنی ادواردویچ (2536 شاهنشاهی). تصوف و ادبیات تصوف، مترجم: سیروس ایزدی، انتشارات امیرکبیر. [5]. اسفندیار، محمودرضا (1384). «ابوسعید ابوالخیر»، آشنایان ره عشق، به کوشش محمودرضا اسفندیار، مرکز نشر دانشگاهی، صص 113-134. [6]. پورخالقی، مهدخت (1378). «هیچکس بن هیچ: اندیشۀ فناء فی الله و بقاء الله در آثار ابوسعید ابوالخیر»، مجموعهمقالات سمینار ابوسعید ابوالخیر، انتشارات بین المللی الهدی، صص 137-162. [7]. چاترجی، ساتیشچاندرا؛ داتا، دریندراموهان (1384). معرفی مکتبهای فلسفی هند، مترجم: فرناز ناظرزادۀ کرمانی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. [8]. خوانساری، محمد (1378). «روانشناسی ابوسعید ابوالخیر»، مجموعهمقالات سمینار ابوسعید ابوالخیر؛ انتشارات بینالمللی الهدی، صص 1-14. [9]. خوشقانی، ندا؛ زروانی، مجتبی (1390). «بررسی تحول آموزۀ رنج از بودا تا ذن»، ادیان و عرفان، 44/1، صص 39-62. [10]. دیویس، برایان (1391). مقدمهای بر فلسفۀ دین، مترجم: ملیحه صابری نجفآبادی، انتشارات سمت. [11]. رادها کریشنان، سروپالی (1387). تاریخ فلسفه شرق، مترجم: خسرو جهانداری، علمی و فرهنگی، تهران. [12]. ریپکا، یان و دیگران (1385). تاریخ ادبیات ایران، مترجم: عیسی شهابی، انتشارات علمی و فرهنگی. [13]. زروانی، مجتبی؛ خوشقانی، ندا (1390). «بررسی تطبیقی خاستگاه و غایت رنج در آموزههای بودا و عهد عتیق»، اندیشۀ دینی، شمارۀ 41، صص 81-106. [14]. زرینکوب، عبدالحسین (1379). جستجو در تصوف ایران، انتشارات امیرکبیر. [16]. سوزوکی، د. ت (1380). راه بودا، مترجم: ع. پاشایی، نگاه معاصر، تهران. [17]. شایگان، داریوش (1356). ادیان و مکتبهای فلسفی هند، تهران، امیر کبیر، چ چهارم. [18]. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1385). دفتر روشنایی: از میراث بایزید بسطامی، انتشارات سخن. [19]. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386). چشیدن طعم وقت: مقامات کهن و نویافتۀ ابوسعید، انتشارات سخن. [20]. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1391). نوشته بر دریا: از میراث عرفانی ابوالحسن خرقانی، انتشارات سخن. [21]. شومان، هانس (1375). آئین بودا: تعلیمات و مکتبهای بودایی، مترجم: ع. پاشایی، نشر فیروزه. [22]. عطار، محمدبنابراهیم (1391). تذکره الأولیاء، مصحح: محمد استعلامی، انتشارات زوار. [23]. گراهام، تری (1384). «ابوسعیدبنابیالخیر و مکتب خراسان»، میراث تصوف، ویراستار: لئونارد لویزن، مترجم: مجدالدین کیوانی، نشر مرکز، ج1، صص 215-264. [24]. مایر، فرتیس (1378). ابوسعید: حقیقت و افسانه، مترجم: مهرآفاق بایبوردی، نشر دانشگاهی. [25]. مایل هروی، نجیب (1374). «ابوسعید»، دایره المعارف بزرگ اسلامی، جلد 5، صص 521-532. [26]. مجر، مارک (1384). «دیدگاههای بودایی دربارۀ خاستگاه رنج»، مترجم: خلیل قنبری، مجله هفت آسمان؛ شماره 26، صص 55-62. [27]. منورمیهنی، محمد (1381). اسرارالتوحید، 2 جلد، محقق: محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، انتشارات آگاه. [28]. نفیسی، سعید (1334). سخنان منظوم ابوسعید ابوالخیر، نشر کتابخانه شمس. [29]. هجویری، علیبنعثمان (1389). گزیدۀ کشف المحجوب، محقق: محمود عابدی، انتشارات سخن. [30]. هیک، جان، (1381). فلسفه دین، مترجم: بهزاد سالکی، انتشارات الهدی. [31]. Bemporad, jack (2005). “suffering”, Encyclopedia of Religion, editor: Lindsay jones, Vol 13,pp 8804-8809. [32]. Bowering, G (1983). “Abu Sa’id Abi’l-Ķayr”, Encyclopedia Iranica, Vol 1, pp. 377-380. [33]. Bowker, John (1970). Problem of Suffering in Religions of the World, Cambridge University, London [34]. Carter, John. R (2005). “Four Noble Truth”, Encyclopedia of religion, editor: Lindsay Jones, Vol 4, pp. 3178-3180. [35]. Collins, David (2010). Nirvana: Concept, Imagery, Narrative, Cambridge. [36]. Dalai Lama (1998). The Four Noble Truths, London. [37]. Dasgupta, Surendranath (1922). A History of Indian Philosophy, Vol 1, Cambridge. [38]. Davids, T.W.Rhys; William Stede (1921-1925). Pali-English Dictionary, the Pali Text Society. [39]. Deussen, Paul (1980). Sixty Upanishads of the Veda, Vol 1, Delhi. [40]. Dhammapada (1950). Translator: S. Radhakrishnan, Oxford. [41]. Digha Nikãya: The Long Discourses of the Buddha (1995), translator: Maurice Walshe, Boston. [42]. Gombrich, Richard (2006). How Buddhism Began, Routledge. [43]. Gomez, Luis (2004). “Nirvãna”, Encyclopedia of Buddhism, editor: Robert Buswell, Vol II, Thomson Gale, London. [44]. Humphreys, Christmas (2005). A Popular Dictionary of Buddhism, London. [45]. Irons, Edward (2008). Encyclopedia of Buddhism, Facts on File. [46]. Kalupahana, David (1986). Causality: The Central Philosophy of Buddha, the University Press of Hawaii. [47]. Karen, Scheib (2014). “suffering and sacred pain”, Encyclopedia of Psychology and Religion, editor: Anais Spitzer & David leeming, pp.1743-1746. [48]. Kasulis, Thomas (2005). “Nirvãna”, Encyclopedia of Religion, editor: Lindsay Jones, Vol 10, pp. 6628-6635. [49]. Keith, Berriedale (1923). Buddhist Philosophy, Oxford. [50]. Kilpatrick, T. B (1922). “Suffering”, Encyclopedia of Religion and Ethics, editor: J. Hastings, Vol 12, pp. 1-10. [51]. Majjhima Nikãya: The Middle Length discourses of the Buddha (2009). Translators: Bhikkhu Nanamoli & Bhijjhu Bodhi, Boston. [52]. Malinowski, Bronislaw (1948). magic, science and religion, Boston. [53]. Nicholson, Reynold.A (1921). Studies in Islamic mysticism, Cambridge. [54]. Nirvãna-Sutra, Mahaparinirvana-Sutra (2013). Translator: Mark Blum, Vol I, Bukkyo Dendo Kyokai America. [55]. Reynolds, Frank; Hallisey, Charles (2005). “Buddha”, Encyclopedia of Religion, editor: Lindsey Jones, Vol 2, pp. 1059-1071. [56]. Ritter, Hellmut (1986). “Abu-Sa’id”, Encyclopedia of Islam(EI2), Vol 1, pp. 145-147. [57]. Samyutta Nikãya: The Connected Discourse of the Buddha (2003). Translator: Bhikkhu Bodhi, Wisdom Publications. [58]. Smith, Brian (1987). ”samsara”, Encyclopedia of Religion, editor: Mircea Eliade, Vol 12, pp. 56-57. [59]. Snelling, John (1988). The Buddhist Handbook, Barnes & Noble, New York. [60]. Trimingham, J. Spencer (1971). The Sufi Orders in Islam, Oxford.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |