تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,518,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,898 |
تأثیر فعالیتهای بدنی منتخب با سطوح مختلف تداخل شناختی-حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 3، آذر 1399، صفحه 349-364 اصل مقاله (337.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2020.304332.1513 | ||
نویسندگان | ||
امینه لشکری زاده* 1؛ وحید روح اللهی2؛ مهشید زارع زاده2؛ امین خدابخش زاده3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
2استادیار، گروه رفتار حرکتی،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه شهید باهنر،کرمان، ایران | ||
3دکترای تربیت بدنی، دبیرآموزش و پرورش، بم، ایران | ||
چکیده | ||
ورزش و فعالیت جسمانی تأثیرات مثبتی بر عملکردهای جسمی و روانی دارند، اما نیاز است تأثیر آنها بر عملکردهای شناختی با جزئیات بیشتری توضیح داده شود. این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیتهای بدنی منتخب با سطوح مختلف تداخل شناختی-حرکتی بر کارکردهای اجرایی 76 دختر 12-10 سالۀ شهرستان بم، با میانگین و انحراف استاندارد شاخص تودۀ بدن 5/1±73/18 و میانگین هوش 1/9±5/109 میپردازد که براساس نمرۀ بهدستآمده در پیشآزمون، بهصورت تصادفی در چهار گروه (شناختی بالا- حرکتی بالا، شناختی پایین- حرکتی بالا، شناختی بالا- حرکتی پایین و شناختی پایین - حرکتی پایین)، قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تمرینات شناختی بالا-حرکتی بالا بر مؤلفۀ توجه و حافظۀ کاری کارکردهای اجرایی دختران 12-10 ساله تأثیر معناداری دارد (05/0≥P). همچنین تمرینات شناختی پایین -حرکتی بالا بر مؤلفههای توجه، بازداری تأثیر معناداری دارد (05/0≥p). بین چهار گروه آزمودنیها در مؤلفۀ توجه تفاوت معناداری مشاهده شد (001/0 P= و 257/4=(4،71)F). ولی در مؤلفۀ حافظۀ کاری و بازداری تفاوت معناداری دیده نشد (373/0 = P و 057/1=(4،71)F). با استناد به نتایج این پژوهش، تمرینات شناختی -حرکتی در قالب فعالیتهای بدنی بر مؤلفههای توجه و حافظۀ کاری و بازداری بهعنوان سه مؤلفه از کارکردهای اجرایی بر دختران 10 تا 12 تأثیر معنادار دارد، بنابراین، با جایگزین کردن و طراحی تمرینات شناختی –حرکتی بهجای فعالیتهای سنتی کلاس تربیت بدنی میتوان بهبود کارکردهای اجرایی را در دختران 10 تا 12 ساله فراهم کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تأثیر؛ تداخل شناختی-حرکتی؛ دختران؛ فعالیت بدنی؛ کارکرد اجرایی | ||
مراجع | ||
1. Morgan AB, Lilienfeld SO. A meta-analytic review of the relation between antisocial behavior and neuropsychological measures of executive function. Clin Psychol Rev. 2000;20(1):113–36.
2. Passolunghi MC, Siegel LS. Working memory and access to numerical information in children with disability in mathematics. J Exp Child Psychol. 2004;88(4):348–67.
3. Seidman LJ. Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clin Psychol Rev. 2006;26(4):466–85.
4. Avila C, Parcet MA. Personality and inhibitory deficits in the stop-signal task: The mediating role of Gray’s anxiety and impulsivity. Pers Individ Dif. 2001;31(6):975–86.
5. Roberts RJ, Pennington BF. An Interactive Framework for Examining Prefrontal Cognitive Processes. Dev Neuropsychol. 1996;12(1):105–26.
6. Kasper RW, Elliott JC, Giesbrecht B. Multiple measures of visual attention predict novice motor skill performance when attention is focused externally. Hum Mov Sci. 2012;31(5):1161–74.
7. Berger L, Bernard-Demanze L. Age-related effects of a memorizing spatial task in the adults and elderly postural control. Gait Posture. 2011;33(2):300–2.
8. Fabel K, Wolf SA, Ehninger D, Babu H, Leal-Galicia P, Kempermann G. Additive effects of physical exercise and environmental enrichment on adult hippocampal neurogenesis in mice. Front Neurosci. 2009;3(NOV):1–7.
9. Langdon KD, Corbett D. Improved working memory following novel combinations of physical and cognitive activity. Neurorehabil Neural Repair. 2012;26(5):523–32.
10. Fathi Rezaei Z, Farsi A WMS. The effect of cognitive training on the performance of the executive control network Attention and accuracy of motor response. Res Rehabil Sci. 2015;11 (3):182-192(In Persian).
11. Guadagnoll MA, Lee TD. Challenge Point: A Framework for Conceptualizing the Effects of Various Practice Conditions in Motor Learning. J Mot Behav. 2004;36(2):212–24.
12. Alizade H. , Relationship between neurocognitive executive functions and developmental disorders. New Cogn Sci. 2006;8(4):57-70(In Persian).
13. Barkley RA, Poillion MJ. Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment. Behav Disord. 1994;19(2):150–2.
14. Seif Naraghi, M., Naderi E. Special learning disabilities. 2016;37-49 (In Persian).
15. Diamond A. Executive functions. Annu Rev Psychol. 2013;64:135–68.
16. Wazini Taher A, Heirani A AM. The effect of cognitive motor exercises on risk factors for falls in the elderly. Syst Rev meta-analysis Int Evid. 2016;15(5):1-24(In Persian).
17. Fabel K, Kempermann G. Physical activity and the regulation of neurogenesis in the adult and aging brain. Neuromolecular Med [Internet]. Available from: https://link.springer.com/article/10.1007/s12017-008-8031-4
18. K.D. L, D. C. Improved working memory following novel combinations of physical and cognitive activity. Neurorehabil Neural Repair [Internet]. 2012;26(5):523–32. Available from: http://ovidsp.ovid.com/ovidweb.cgi?T=JS&PAGE=reference&D=emed10&NEWS=N&AN=2012271001
19. Schaefer S, Schumacher V. The interplay between cognitive and motor functioning in healthy Older adults: Findings from dual-task studies and suggestions for intervention. Gerontology. 2011;57(3):239–46.
20. Gomes da Silva S, Unsain N, Mascó DH, Toscano-Silva M, De Amorim HA, Silva Araújo BH, et al. Early exercise promotes positive hippocampal plasticity and improves spatial memory in the adult life of rats. Hippocampus. 2012;22(2):347–58.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 554 |