تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,492,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,753,298 |
ارزیابی و برآورد ظرفیتهای صادراتی محصولات صنایع غذایی ایران به بازار روسیه | ||
مطالعات اوراسیای مرکزی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 23-46 اصل مقاله (753.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcep.2020.276017.449829 | ||
نویسندگان | ||
میرعبداله حسینی* 1؛ بیتا نوروزی2 | ||
1استادیار اقتصاد بینالملل، مؤسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانی | ||
2دانشجوی دکتری اقتصاد بینالملل، مؤسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانی | ||
چکیده | ||
توسعۀ تجارت ایران با تنگناهای داخلی و خارجی متعدد از جمله محدودیت دسترسی به بازارهای هدف روبهرو است. با آغاز بهکار اتحادیۀ اقتصادی اوراسیایی، با محوریت روسیه عضو مهم آن، توسعۀ صادرات و دسترسی به بازار روسیه، موضوع اصلی است. این نوشتار در پی آن است که بداند ظرفیت وارداتی روسیه برای محصولات غذایی صادراتی ایران به چه میزان است و در دهۀ اخیر چه تغییر و تحولهایی را شاهد بوده است؟ چه میزان از ظرفیت صادراتی محصولات غذایی ایران به بازار روسیه استفاده نشده است و چه اقدامهایی باید برای توسعۀ صادرات به بازار روسیه انجام شود و چه راهکارهایی اندیشیده شود؟ این نوشتار با ارزیابی عملکرد صادرات ایران و چشمانداز تقاضای وارداتی محصولات غذایی روسیه، ظرفیت صادرات محصولات غذایی ایران به بازار روسیه را مطالعه میکند. عملکرد صادرات محصولات غذایی ایران به بازار روسیه از یکسو روند، ترکیب (تنوع) و پویایی صادرات محصولات غذایی ایران و از سوی دیگر به جدایی محصولات غذایی (ردیف تعرفه شش رقم نظام هماهنگ) از جنبۀ تغییرهای روند، ترکیب (تنوع) کالایی و مزیتهای نسبی، حکایت از آن دارد که شکاف بزرگی وجود دارد میان آنچه هست و آنچه باید باشد. در واقع، از برآورد ظرفیتهای صادراتی و تجزیه و تحلیل چشمانداز تقاضای وارداتی محصولات غذایی در بازار روسیه، نتیجه میشود که ظرفیت صادراتی بهنسبت زیادی در محصولات غذایی به بازار روسیه- از نظر تعداد، تنوع، ارزش و ظرفیت صادراتی- استفاده نشده وجود دارد. در زنجیرۀ ارزش محصولات غذایی، در حال حاضر ایران در ابتدای زنجیره، بدون ارزشافزودۀ بالاتر و بیشتر به محصولات غذایی که دارای محتوای داخلی بالاتری است، اتکا دارد. بنابراین پیشنهاد میشود به تنوع و تفاوت محصول، صرفههای مقیاس، تحولات ساختاری و برتریهای رقابتی درونزای محصولات غذایی توجه کافی و اهتمام ویژه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ منطقهای؛ چشمانداز بازار روسیه؛ شریکهای تجاری منطقهای؛ ظرفیت صادرات؛ عملکرد صادرات ایران؛ محصولات غذایی | ||
مراجع | ||
Arnon, Arie, Avia Spivak and J. Weinblatt (1996), “The Potential for Trade between Israel, the Palestinians and Jordan”, The World Economy, Vol. 19, No. 7, pp. 113-134.
Central Bank of the I. R. of IRAN (2017), “Economic Report and Balance Sheet”, Public Relation Department, Available at: http://www.cbi.ir, (Accessed on: 15/9/2019) [in Persian].
Christie, E. (2002), “Potential Trade in Southeast Europe: a Gravity Model Approach”, The Vienna Institute for International Economic Studies, Available at: https://wiiw.ac.at/potential-trade-in-southeast-europe-a-gravity-model-approach-dlp-520.pdf, (Accessed on: 23/7/2020).
Drysdale, P. (1967), Japanese-Australian Trade: an Approach to the Study of Bilateral Trade Flows, PhD Dissertation, Australian National University, Available at: https://openresearch-repository.anu.edu.au/ handle/1885/7533, (Accessed on: 23/7/2020).
Finger, J. M. and M. E. Kreinin (1979), “A Measure of Export Similarity and its Possible Uses”, Economics Journal, Vol. 89, No. 356, pp. 905-12.
Gandolgo, G. (2014), International Trade: Theory & Policy, Springer.
Hosseini, M. A. (2019), “Geographical Distribution of World Food Industry and its Agglomeration Determinants in Selected Countries and Iran”, Agricultural Economics and Development, Vol. 27, No. 105, pp. 205-236 [in Persian].
Krugman, P. (1991), Geography and Trade, Cambridge (MA): MIT Press.
Linnemann, H. and C. Van Beers (1995), Measures of Export-Import Similarity, 21- Wltwints Chafteliches Matambalya, Francis A.S.T.
Lipsey, R. G. (1960), “The Theory of Customs Unions: a General Survey”, The Economic Journal, Vol. 70, No. 279, pp. 496-513.
Nasirzad, Mehran and Mir Abdollah Hosseini (2013), “Evaluation and Estimation of Bilateral Trade Potentials between Iran and Azerbaijan Republic”, Central Eurasia Studies, Vol. 5, No. 11, pp. 115-134 [in Persian].
Rasekhi, Saeed and Mir Abdoolah Hosseini (2017), “An Evaluation of Regional Economic Integration of Caspian SEA Region”, Central Eurasia Studies, Vol. 10, No. 1, pp. 67-83 [in Persian].
Sabbaq Kermani, M. and M. A. Hosseini (2001), “Evaluation of Iran Exportables Agricultural Products to Regional Organization and Defining Target Markets”, Iranian Journal of Trade Studies (IJTS) Quarterly, Vol. 5, No. 20, pp. 95-124 [in Persian].
Sadeghi Yarandi, Seifollah and Mir Abdollah Hosseini (1999), “The Potential for Bilateral Trade in Agricultural Products between Iran and the Countries of Central Asia and the Caucasus”, Iranian Journal of Trade Studies (IJTS) Quarterly, Vol. 3, No. 11, pp. 1-32 [in Persian].
Sharifi, K. and M. E. Naqizadeh (2009), Russia Country Commercial Guide, Iran Trade Promotion Organization (ITPO) [in Persian].
Sheila, Page (2000), Regionalism among Developing Countries, London: Macmillan Press LTD, Overseas Development Institute.
UNCTAD (2018), Hand Book of International Trade and Development Statistics, http://www.UNCTAD.org, (Accessed on: 15/5/2020).
Viner, J. (1950), The Customs Union Issue, New York, Carnegie Endowment for International Peace.
Vollrath, Thomas L. and Paul V. Johnston (2001), “The Changing Structure of Agricultural Trade in North America, Pre- and Post- CUSTA/ NAFTA: What does it Mean?”, AAEA/CAEA poster paper, (Annual Meeting), Chicago, Available at: http://www.ers.usda.gov/briefing/nafta/ PDFFiles/Vollrath2001AAEAPoster.pdf, (Accessed on: 23/7/2020). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 776 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |