تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,090,779 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,194,660 |
پستمدرنیسم و تاثیر آن در هنر درمانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 105-114 اصل مقاله (776.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2020.291799.666352 | ||
نویسندگان | ||
زهرا بانکی زاده* 1؛ منصور حسامی2؛ علی زاده محمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه الزهرا | ||
2عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه الزهراس تهران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی. کلینیک خانواده. .تهران | ||
چکیده | ||
جنبش پستمدرن در دهۀ 1960 به عنوان واکنشی علیه مدرنیسم پدید آمد که مهمترین وجهۀ تمایز آن با دورانهای قبل، نوع نگاه آن به واقعیّت و نگرش انتقادی نسبت به قطعیّت علوم و حقایق بود. فرهنگ پستمدرن بیانگر یک نظریۀ نظاممند و فراگیر نیست، در این دیدگاه، واقعیّت برای افراد، متفاوت بوده و بر اساس ادراک، فرهنگ و زبان آنها مشخص میشود. بر این اساس، شالوده شکنی از مهمترین مظاهر پستمدرن به شمار میرود که نه تنها در گفتمان زیباییشناسی، بلکه در علومی چون روانشناسی تاثیر گذاشته است. هدف این پژوهش، مطالعۀ نظری و بررسی تاثیر ویژگیهای پستمدرنیسم در هنر درمانی پستمدرن به شیوۀ توصیفی- تحلیلی است. پرسش اصلی پژوهش این است که هنر درمانی پستمدرن تا چه میزان با مفاهیم مطرح در جهانبینی پستمدرن ارتباط دارد. در این پژوهش، فرض بر آن است که مفاهیم مطرح در پستمدرن، به طور مشخص به هنر درمانی پستمدرن راه یافتند. نتایج حاصل از این پژوهش موید آن است که ساختارشکنی سازههای اجتماعی، اهمیّت واقعیّتهای چندگانه، اهمیّت وجهۀ اجتماعی هنر، فعالیت گروهی و مبتنی بر گفتمان، کثرتگرایی، اهمیت تاویل مخاطب، استفاده از استعاره، ایهام و کاربرد رسانههای مختلف در خلق آثار هنری از مهمترین ویژگیهایی است که در هنر درمانی پستمدرن مطرح و به کار گرفته شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
پستمدرن؛ هنر درمانی؛ ساختارشکنی؛ سازههای اجتماعی؛ واقعیّتهای چند گانه | ||
مراجع | ||
پروچاسکا، جان و جان نورکراس(2007)، نظریههای روان درمانی، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر روان، تهران.
کری، جرالد(1397)، نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانی. ترجمه یحیی سید محمدی، نشر ارسباران، تهران.
کیمیایی، علی(1388)، مشاوره و روان درمانی پستمدرن. فصلنامۀ تازههای روان درمانی، سال پانزدهم، شماره 53، صص 70- 50. نوذری، حسینعلی(1392)، پست مدرنیته و پست مدرنیسم تعاریف- نظریه ها و کاربست، ترجمه و تدوین حسینعلی نوذری، انتشارات نقش جهان، تهران.
Alter-Muri, S (1998), Texture in the Melting Pot: Postmodernist Art and Art Therapy. Journal of the American Art Therapy Association, 15(4), pp. 245-251.
Alter-Muri, S (2007), Dissolving the Boundaries: Postmodern Art and Art Therapy. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 24(2), pp. 82-86.
Anderson, H & Goolishian, H (1988), Human systems as linguistic systems: evolving ideas about the implications for theory and practice. Family Process, 27, pp.371-393 .
Anderson, H. (1997), Conversation, Language, and Possibilities: A Postmodern Approach to Therapy, Basic Books, New York. Anderson, H (2001), Post Modern collaborative and person- centered therapies: what would Carl Rogers say? Journal of Family Therapy, 23, pp.339–360 .
Burt, H (2012), Art Therapy and Postmodernism: Creative Healing Through a Prism, Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia.
Byrne, P (1995), from the depths to the surface: Art therapy as a discursive practice in the post-modem era. The Arts in Psychotherapy, 22, pp. 235-239.
Freedman, j & Combs, G (1996), Narrative Therapy: the Social Constriction of Preferred Realities, Norton, New York. Gude, O (2004), Post Modern Principles: In Search of a 21st Century Art Education. Art Education, 57) 1(, pp. 6- 14.
Hugan, S (2012), Revising Feminist Approaches to Art Therapy, Berghahan Books, New York. Jonos, E (1997), the case against objectifying art. Creativity Research Journal, )10(, pp. 207-214.
Kirschenbaum, H & Henderson, V. L (1989a), Carl Rogers Reader, MA:Houghton Mifflin, Boston. Kirschenbaum, H & Henderson, V. L (1989b), Carl Rogers: Dialogues. MA:Houghton Mifflin, Boston.
Mac Gregor, R (1992), Post-modernism, art educators, and art education, Bloomington, Indiana University. Malchiodi, C. A (2003), The Hand book of art therapy, Guilford Press,.New York.
Mcleod, J. (2000), The Development of Narrative- informed theory, research and practice in counseling and psychotherapy: European perspective, European Journal of Psychotherapy Counseling and Health. 3 )3(, pp. 331–333. Morse, S (2004), Confronting traditions: Contemporary art from Kyoto. [Catalogue].
Northampton, MA, Smith College Museum of Art. Payne, M (2000), Narrative Therapy: an Introduction for Counselors, Sage, London.
Rigazio Digilio, S .A (2000b), Relational diagnosis, a co-constructive- developmental perspective for assessment and treatment. Journal of clinical psychology/ in session: psychotherapy in practice, )56(, pp.1017- 1036.
Rogers, C (1940), Counseling and psychotherapy: new concepts in practice. Rogers, C (1951), Client-Centered Therapy, MA: Houghton Mifflin Boston.
Rogers, C (1980), A Way of Being. Boston, MA: Houghton Mifflin. Smith, C, & Nylund, D (1997), Narrative Therapies with Children and Adolescents, Guilford Press, New York.
White, M, & Epston, D (1989), Literate Means to Therapeutic Ends, Dulwich Centre, Adelaide. White, M (1991), Deconstruction and therapy, Dulwich Centre Publications, Adelaide.
بوستانیپور، علیرضا( 1397)، خانواده درمانی پستمدرن، ,aparat.com/arbp999بازیابی شده در تاریخ 5خرداد 1398. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 943 |