تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,924 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,232,093 |
سازوکارهای توسعه کارآفرینی پایدار در ساختار و جهتگیریهای یک نظام آموزشی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 8، دوره 51، شماره 3، مهر 1399، صفحه 499-512 اصل مقاله (851.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2020.290151.668823 | ||
نویسندگان | ||
سلیل بکان1؛ رمضان جهانیان* 2؛ پریسا ایران نژاد3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه ازاد اسلامی، کرج، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی،واحد کرج،دانشگاه ازاد اسلامی،کرج،ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی،واحدکرج ، دانشگاه ازاد اسلامی،کرج،ایران | ||
چکیده | ||
یکی از عوامل محرکه موتور توسعه اقتصادی و اجتماعی در فرایند توسعه جوامع، کارآفرینی است. ضرورت پایداری کارآفرینی به اندازه خود مقوله کارآفرینی اهمیت دارد. امروزه، بر خلاف گذشته با تغییرات روزانه و حتی لحظه به لحظه نیازهای جوامع بشری روبهرو هستیم و همچنین، یکی از مهمترین دغدغههای مسئولان کشور معضل بیکاری و عدم آموزش مهارتهای کافی به فراگیران میباشد که بسیار حائز اهمیت است. یکی از مهمترین و اساسیترین دغدغه مسئولان کشور در سالهای اخیر، بیکاری است که یافتن راهحل برای این دغدغه حائز اهمیت میباشد. این موضوع بهطور خاص در بخش کشاورزی که نیروی انسانی جویای کار دانشآموخته و غیر آن را در خود جای داده است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. نظریههای موجود درباره روابط بین آموزش و پرورش و کارآفرینی میتواند مثبت و هنجارگرا باشد. رویکردهای مثبت میکوشد به توزیع روابط مشاهده شده بین آموزش و پرورش و کار و چگونگی تکوین آنها بپردازد. برعکس، رویکرد هنجارگرا تمایل دارد که بر روابط بین آموزش و پرورش و کار آنطور که باید باشد تکیه کند. به این معنی که نظریههای هنجارگرا بر رویکردی اخلاقی یا معنوی نسبت به این مساله تاکید دارد. در نظریههای مثبتگرا که نظریه سرمایه انسانی یکی از آنها میباشد؛ سادهترین توضیح را درباره رابطه بین آموزش و پرورش و کارآفرینی ارایه میدهد. این تحقیق با هدف اصلی شناسایی مهمترین شاخصهای توسعه کارآفرینی پایدار در نظام آموزشی و اولویتبندی مولفههای آنها شکل گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و جامعه آماری خبرگان بوده که به روش دلفی دو مرحلهای انجام پذیرفت. جامعه آماری خبرگان شامل کارشناسان و متخصصان و آموزشی بود و روش نمونهگیری به شیوه غیرتصادفی از هدفمند بود که 12 مصاحبه صورت گرفت. با توجه به نتایج دو مرحلهای دلفی و اجماع اعضای پانل و رسیدن به اشباع نظری، 80 شاخص از نظر خبرگان مشخص شدند. در بین مولفههای توسعه کارآفرینی پایدار مولفههای "عوامل فردی" و "عوامل اقتصادی" بالاترین میانگین (بالاترین اولویت) را دارد و مولفههای "عوامل فرهنگی" و " عوامل سیاسی" کمترین رتبه (پایینترین اولویت) را به خود اختصاص میدهد. نظام آموزشی که عامل اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص میباشد برای جا نماندن از تغییرات سریع جهانی و بقا و رشد در این عرصه و نیز حل معضل بیکاری باید به سرعت و با هدف گذاری درست حرکت کند. با توجه به یافتن مولفهها و شاخصهایی توسعه کارآفرینی پایدار، انتظار میرود نظام آموزشی بتواند با تمرکز بر توسعه کارآفرینی پایدار در راستای یافتن راهحلهای کاربردی بیکاری،گامهای موثری را بردارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی؛ توسعه کارآفرینی؛ توسعه پایدار؛ نظام آموزشی کشور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |