تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,738 |
آثار کوتاهمدت ساخت جوی- پشته بر خصوصیات فیزیکی خاک مسیرهای چوبکشی پس از بهرهبرداری | ||
نشریه جنگل و فرآورده های چوب | ||
دوره 73، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 213-224 اصل مقاله (851.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfwp.2020.298110.1079 | ||
نویسندگان | ||
مهسا هاشمی1؛ مهرداد نیکوی* 2؛ علی صالحی2؛ رامین نقدی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم و مهندسی جنگل، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشگاه گیلان، صومعهسرا، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم و مهندسی جنگل، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشگاه گیلان، صومعهسرا، ایران | ||
3استاد، گروه علوم و مهندسی جنگل، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشگاه گیلان، صومعهسرا، ایران | ||
چکیده | ||
استفاده از اقدامات حفاظتی برای کاهش آثار منفی ناشی از کوبیدگی خاک ضروری است. انحرافدهندههای آب از ابزار مدیریتی برای کاهش اثرهای منفی چوبکشی زمینی و کمک به بازیابی خاک است. در این پژوهش، اثر ساخت جوی- پشتههای احداثشده بر خصوصیات فیزیکی خاک مسیرهای چوبکشی در جنگلهای غرب استان گیلان بررسی شد. هفت سال پس از پایان عملیات چوبکشی و حفاظت آنها با احداث جوی-پشته، تغییر خصوصیات فیزیکی خاک در دو طبقۀ شیب و سه طبقۀ ترافیک در قطعات نمونۀ 40 متر مربعی در محل رد چرخ و گردهبینه ارزیابی شد. نمونههای شاهد در فاصلۀ 30 متری از حاشیۀ مسیر چوبکشی انتخاب شدند. نمونهها با استفاده از سیلندر تا عمق 10 سانتیمتر برداشت شد. مقاومت به نفوذ خاک با استفاده از نفوذسنج جیبی (پنترومتر) اندازهگیری شد و اندازهگیری شیار با استفاده از شاخص 5 متری انجام پذیرفت. تأثیر تغییرات شیب و ترافیک بر خصوصیات فیزیکی خاک در قالب دو تیمار و سه تکرار و 72 نمونه بررسی شد. نتایج نشان داد که شیب مسیر چوبکشی، شدت ترافیک و اثر متقابل این دو تیمار بر جرم مخصوص ظاهری، تخلخل کل، نفوذپذیری و عمق شیار معنیدار است. میانگین جرم مخصوص ظاهری، تخلخل کل و مقاومت به نفوذ در شیب زیر 10 درصد و ترافیک کم تفاوت معنیداری با منطقۀ شاهد نداشت. در مجموع، نتایج تحقیق حاضر نشان داد که هفت سال پس از زمان چوبکشی، احداث جوی-پشتهها بر خصوصیات فیزیکی خاک در طبقۀ ترافیک کم و شیب کمتر از 10 درصد تأثیر مثبت داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
انحرافدهندۀ آب؛ جرم مخصوص ظاهری؛ حفاظت خاک؛ عمق شیار؛ مقاومت به نفوذ | ||
مراجع | ||
[1]. Eisenbies, M. H., Aust, W. M., Burger, J. A., and Adams, M. B. (2007). Forest operations, extreme flooding events, and considerations for hydrologic modeling in the Appalachians-A review. Forest Ecology and Management, 242(2-3): 77-98. [2].Majnounian, B., and Jourgholami, M. (2013). Effects of rubber-tired cable skidder on soil compaction in Hyrcanian Forest. Croatian Journal of Forest Engineering, 34(1), 123-135. [3]. Agherkakli, B., A., Najafi, and Sadeghi, S. H. (2010). Ground based operation effects on soil disturbance by steel tracked skidder in a steep slope of forest. Journal of Forest Science, 56(6): 278-284. [4]. Wilpert. K, V., and Schaffer, J. (2006). Ecological effects of soil compaction and initial recovery dynamics: a preliminary study. European Journal of Forest Research, 125: 129-138. [5]. Aust, W. M., Bolding, M. C., and Barrett, S. M. (2015). Best management practices for low-volume forest roads in the Piedmont region: Summary and implications of research. Transportation Research Record, 2472(1): 51-55. [6]. Edwards, P. J., and Williard, K. W. J. (2010). Efficiencies of forestry best management practices for reducing sediment and nutrient losses in the eastern United States. Journal of Forestry, 108(5): 245-9. [7]. Lotfalian¹, M. and Parsakhoo, A., 2009. Investigation of forest soil disturbance caused by rubber-tired skidder traffic. International Journal of Natural and Engineering Sciences, 3(1), pp.01-04. [8]. Solgi, A., Naghdi, R., Labelle, E. R., Behjou, F. K., and Hemmati, V. (2019). Evaluation of different best management practices for erosion control on machine operating trails. Croatian Journal of Forest Engineering, 40(2): 319-325. [9]. Imani, P., Lotfalian, M., Parsakhoo, A., Naghdi, R. (2018). Investigating the performance of some improvement treatments in restoring soil physical properties of skid trails (Case Study: Darabkola Forest, Sari). Iranian Journal of Forest, 10(2): 181-195. [10]. Jourgholami, M., Khajavi, S., and Labelle, E. R. (2018). Mulching and water diversion structures on skid trails: Response of soil physical properties six years after harvesting. Ecological Engineering, 123: 1-9. [11]. Parsakhoo, A., Mostafa, M., and Pourmalekshah, A. A. M. A. (2017). The effects of slash and sawdust on reducing soil compaction on skid trails. Iranian Journal of Forest and Poplar Research, 25(1): 172-183. [12]. Solgi, A., Naghdi, R., and Nikooy, M. (2015). Effects of skidder on soil compaction, forest floor removal and rut formation. Madera y Bosques, 21(2):147-155. [13]. Ezzati, S., Najafi, A., Rab, M. A., and Zenner, E. K. (2012). Recovery of soil bulk density, porosity and rutting from ground skidding over a 20-year period after timber harvesting in Iran. Silva Fennica, 46: 521-538. [14]. Solgi, A., Naghdi, R., Tsioras, P.A., Ilstedt, U., Salehi, A. and Nikooy, M., 2017. Combined Effects of Skidding Direction, Skid Trail Slope and Traffic Frequency on Soil Disturbance in North Mountainous Forest of Iran. Croatian Journal of Forest Engineering: Journal for Theory and Application of Forestry Engineering, 38(1):97-106. [15]. Lotfalian, M., and Parsakhoo, A. (2009). Investigation of forest soil disturbance caused by rubber-tired skidder traffic. International Journal of Natural and Engineering Sciences, 3(1): 1-4. [16]. Powers, R. F., Tiarks, A. E., and Boyle, J. R. (1998). Assessing soil quality: practicable standards for sustainable forest productivity in the United States. The Contribution of Soil Science to The Development of and Implementation of Criteria and Indicators of Sustainable Forest Management, 53-80. [17]. Lotfalian, M., Parsakho, A., Sadeghi, M., Nazariani, N. (2018). Comparison of soil compaction recovery methods on Skid Trails', Journal of Forest Research and Development, 4(1), pp. 59-71. [18]. Kolka, R. K., and Smidt, M. F. (2005). Effects of forest road amelioration techniques on soil bulk density, surface runoff, sediment transport, soil moisture and seedling growth. Forest Ecology and Management, 202: 313-323. [19]. Mulumba, L. N., Lal, R. (2008). Mulching effects on selected soil physical properties. Soil Tillage Research, 98(1): 106–111. [20]. Bolding, M. C., Kellogg, L. D., Davis, C. T. (2009). Soil compaction and visual disturbance following an integrated mechanical forest fuel reduction operation in southwest Oregon. International Journal of Forest Engineering, 20 (2): 47-56. [21]. DeArmond, D., Emmert, F., Lima, A. J. N., Higuchi, N. (2019). Impacts of soil compaction persist 30 years after logging operations in the Amazon Basin. Soil Tillage Research, 189: 207-216. [22]. Sohrabi, H., Jourgholami, M., Majnounian, B., Zahedi Amiri, G., Ezzati, S. (2015). Soil bulk density, porosity and penetration resistance recovery following timber harvest cessation on abandoned skid trails after 20 years, Kheyroud forest, Iranian Journal of Forest and Poplar Research, 23(3): 536-548. [23]. Cambi, M., Certini, G., Neri, F., Marchi, E. (2015). The impact of heavy traffic on forest soils: a review. Forest Ecology and Management, 338, 124-138. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |