تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,563 |
تعداد مقالات | 70,847 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,955,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,177,642 |
بررسی چالش های آموزش طراحی معماری در روش تکه انگاری ( با استفاده از روش پژوهش ترکیبی ) | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 25، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 31-42 اصل مقاله (2.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2020.295832.672410 | ||
نویسندگان | ||
ریحانه مطهری راد* 1؛ علی اصغر ادیبی2؛ حسنعلی لقائی3 | ||
1گروه معماری ، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی ، جزیره کیش ، ایران ، | ||
2دانشیار دانشکده معماری ،پردیس هنرهای زیبا ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران | ||
3استادیار دانشکده شهرسازی ،پردیس هنرهای زیبا ،دانشگاه تهران ، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش به دنبال دریافت چالش های روش تکه انگاری با هدف ارتقاء آموزش دانشجویان معماری در هر گام آن می باشد. نخست نظریات پژوهشگران در ارتباط با فرایند طراحی با کمک مطالعات اسنادی و کتابخانه ایی به روش توصیفی –تحلیلی و در سه نسل خردگرا ، فرایندگرا و هنجاری مطالعه شد . چالش ها از دیدگاه فراگیرندگان، در سه مقوله ابهامات، تاکیدات و نکات مثبت و منفی ، و با دریافت از 24 گویه، ارزیابی شد. روش تحقیق پژوهش از نوع ترکیبی و تحلیل داده ها از نوع بهم تنیده است . ابزار گرد آوری داده ها ، پرسشنامه های بسته ، مشاهده و مصاحبه های عمیق و بحث های گروهی و مطالعه دستنوشته های دانشجویان در سال های متمادی است . ابزار تحلیل داده ها نرم افزار SMART – PLS می باشد . یافته ها نشان می دهد که روش تکه انگاری جزیی از الگوهای فرایندگرا و در مسیر خلق ایده با الگوهای قیاسی و بهره مندی از استعاره عمل می کند . نتایج نشان می دهد، پر چالش ترین گام ، ورود به وادی تکه انگاری ، رسیدن به اسکیس های اولیه و تهیه گزارش نهایی است. این روش در مسیر خلق ایده بسیار تاثیر گذار تر است. | ||
کلیدواژهها | ||
"فرآیند طراحی" "؛ راهکارها"؛ " تکه نگاری"؛ " چالش ها" | ||
مراجع | ||
اسلامی، غلامرضا (1392(، درس گفتار مبانی نظری معماری: عینک مان را خودمان بسازیم، پژوهشکده هنر، تهران. الکساندر، کریستوفر (1392)، سرشت نظم ساختارهای زنده در معماری، ترجمه رضا سیروس صبری و علی ا کبری، پرهام نقش، تهران. پناهی، سیامک؛ رحیم هاشم پور و سید غلامرضا اسامی (1393)، معماری اندیشه، از ایده تا کانسپت، نشریه هویت شهر، دوره 8، شماره 17، صص. 25 - 34 دورک، دانا پی (1393) برنامه دهی معماری، مدیریت اطلاعات برای طراحی، ترجمه امیرسعید محمودی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. رضایی، محمود( 1393)، آنالوطیقای طراحی، بازنگری انگاره ها در فرآیند طراحی فرم و فضای معاصر، انتشارات دانشگاه آزاد اسامی واحد تهران مرکزی، تهران. لاوسون برایان (1384)، طراحان چگونه می اندیشند، ابهام زدایی از فرآیند طراحی، ترجمه حمید ندیمی، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. لنگ، جان (1386)، آفرینش نظریه معماری، نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه علیرضا عینی فر، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. محمودی، امیرسعید (1383) تفکر در طراحی، معرفی الگوی تفکر تعاملی در آموزش طراحی، مجله هنرهای زیبا، شماره 20، صص27- 36. محمودی، امیرسعید؛ باستانی، مهیار(1397) رو شهای خلق ایده و کانسپت در فرآیند طراحی معماری، مجله هنرهای زیبا، شماره23، صص 5-18 ندیمی، حمید( 1378). جستاری در فرایند طراحی. مجله صفه. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. شماره 29. Abel, Chris (1988), Analogical Models in Architecture and Urban Design, METU JFA, 8(2), pp 161-188.
AIA National (2007), Integrated Project Delivery: A Guide, AIA California Council. United States of America.
Alexander, Christopher (1979), The Timeless Way of Building, Oxford University Press, New York.
Alexander, Christopher (1977), A pattern Language, Oxford University Press, New York.
Broadbent, G (1973), Methodology in the service of delight, InProceedings of the 4th Annual Conference of Environmental DesignResearch Association-EDRA, pp 314-318.
Darke, J (1979), The Primary Generator and the Design Process, Design Studies, 1(1), pp. 36- 44.
De Vries, Marc J; N. Cross & D.P.Grant (1993), Design Methodology and Relationships with Science, Kluwer Academic Publishers,Netherlands.
Durand, Jean-Nicolas-Louis (2000), Précis of the Lectures on Architecture, translation by David Britt, Getty research Institute,Los Angeles.
Wingardh, Gert & Wærn, Rasmus (2008), Crucial Words: Conditions for Contemporary Architecture, Birkhäuser GmbH.
Salama, A)2008 (, New trends in architectural education:Designing the design studio.. Arti-arch.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 896 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 791 |