![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,698,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,930,471 |
آموزش واژگان همنشین زبان انگلیسی از طریق کانکوردنس ها: بررسی تطبیقی رویکردهای قیاسی و استقرایی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 10، شماره 2، تیر 1399، صفحه 362-375 اصل مقاله (781.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2020.303435.731 | ||
نویسنده | ||
زهرا فاخر عجبشیر* | ||
استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بناب بناب، آذربایجان شرقی، ایران | ||
چکیده | ||
در دهه های اخیر، استفاده از رویکردهای مبتنی بر پیکره در آموزش/یادگیری زبان انگلیسی توجه زبانشناسان را به خود معطوف کرده است. مطالعهی حاضر تاثیر کانکوردنسها را بر توسعه دانش ادراک و تولید واژگان همنشین گونه فعل-قید بررسی میکند. بعلاوه، این مطالعه به بررسی تطبیقی تاثیرات دو رویکرد شناختی قیاسی و استقرایی بر فراگیری دانش همنشینی واژگان در بستر آموزش از طریق کانکوردنس میپردازد. طی طرحی شبه آزمایشی، شرکتکنندگان که شامل 82 نفر بودند به گروه های قیاسی، استقرایی، و کنترل تقسیم شدند. طی دو جلسهی فشردهی 90 دقیقهای، به گروههای مورد مطالعه چند فعالیت ادراکی و تولیدی ارایه شد تا این فعالیت ها را با استفاده از کانکوردنس به عنوان ابزار مرجع انجام دهند. الگوی قرارگیری واژگان به صراحت برای گروه قیاسی تشریح شد در حالی که گروه استقرایی میبایست الگوهای موجود را از پیکرههای آنلاین استنتاج میکردند. تحلیل نمرات پیشآزمون و پسآزمون ادراک و تولید واژگان همنشین تاثیر چشمگیر کانکوردنسها بر فراگیری دانش همنشینی واژگان را آشکار کرد. در حالی که هر دو گروه قیاسی و استقرایی پیشرفت مشابهی در دانش ادراک واژگان همنشین نشان دادند، رویکرد استقرایی تاثیر بیشتری بر بهبود دانش تولید واژگان همنشین داشت. رویهمرفته دانشجویان نگرش مثبتی نسبت به آموزش از طرریق کانکوردنسها نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان همنشین؛ کانکوردنس؛ رویکرد قیاسی؛ رویکرد استقرایی؛ دانش ادراک/تولید واژگان همنشین | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Ali Rezaee, A., Marefat, H., Saeedakhtar, A. (2014). Symmetrical and asymmetrical scaffolding of L2 collocations in the context of Conrfcordancing. Computer Assisted Language Learning, 28(6), 532–549.
Boulton, A. (2010). Data-driven learning: Taking the computer out of the equation. Language Learning, 60(3), 534–572.
Boulton, A., & Cobb, T. (2017). Corpus use in language learning: A meta-analysis. Language Learning, 67(2), 348–393.
Chan, T. P., & Liou, H. C. (2005). Effects of web-based concordancing instruction on EFL students’ learning of verb–noun collocations. Computer Assisted Language Learning, 18(3), 231–251.
Chang, W. & Sun, Y. (2009). Scaffolding and web concordancers as support for language learning. Computer Assisted Language Learning, 22(4), 283–30.
Church, K. W., & Hank, P. (1990). Word association norms, mutual information, and lexicography. Computational Linguistics, 16(1), 22–29.
Clark, R. E., & Sugrue, B. M. (1988). Research on instructional media, 1878–1988. In D. P. Ely, B. Broadbent & R. K. Wood (Eds.),
Educational media and technology yearbook, Vol. 14. (pp. 19–36). Englewood CO: Libraries Unlimited, Inc.
Daskalovska, N. (2015). Corpus-based versus traditional learning of collocations. Computer Assisted Language Learning, 28(2), 130–144.
Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Frankenberg-Garcia, A. (2014). Understanding Portuguese translations with the help of corpora. In T. Sardinha & T. Ferreira (Eds.), Working with Portuguese corpora (pp. 161–176). London: Bloomsbury.
Gavioli, L. (2005). Exploring corpora for ESP learning. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins.
Gholami Nezhad, R., & Anani Sarab, M. R. (2020). A study of the frequency of academic vocabulary in a corpus of academic textbooks of the English Language Teaching. Journal of Foreign Language Research. 10(1), 206–222.
González Fernández, B., & Schmitt, N. (2015). How much collocation knowledge do L2 learners have? The effects of frequency and amount of exposure. ITL - International Journal of Applied Linguistics, 166 (1), 94–126.
Huang, Z. (2014). The effects of paper-based DDL on the acquisition of lexico-grammatical patterns in L2 writing. ReCALL, 26(2), 163–183.
Jean, G., & Simard, D. (2013). Deductive versus inductive grammar instruction: Investigating possible relationships between gains, preferences and learning styles. System, 41(4), 1023–1042.
Laufer, B., & Hulstijn, J. (2001). Incidental vocabulary acquisition in a second language: the construct of task-induced involvement. Applied Linguistics, 22 (1), 1-26.
Lewis, M. (2000). Materials and resources for teaching collocation. In M. Lewis (Ed.), Teaching collocation: Further development in the lexical approach (pp. 47–69). Oxford: Oxford University Press.
Martinez, R., & V. Murphy. (2011). Effect of frequency and idiomaticity in second language reading comprehension. TESOL Quarterly, 45, 267–290.
Motha, H. (2013). The effect of deductive and inductive learning strategies on language acquisition (Master's Thesis). Tilburg University, Tilburg. Retrieved from http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=130777
Omaggio, A. C. (1986). Teaching language in context. Boston: Heinle & Heinle.
Pellicer-Sánchez, A. (2015). Learning L2 collocations incidentally from reading. Language Teaching Research, 21(3), 381–402.
Qi, X., & Lai, C. (2017). The effects of deductive instruction and inductive instruction on learners’ development of pragmatic competence in the teaching of Chinese as a second language. System, 70, 26–36.
Rundell, M., & Fox, G. (2003). Macmillan essential dictionary: American edition: For intermediate learners. Macmillan Education Ltd.
Saumell, V. (2012). Guided discovery for language instruction: A framework for implementation at all levels. Retrieved from https://www.slideshare.net/vickys16/guided-discovery-12177163
Schmidt, R.W. (1990). The role of consciousness in second language learning. Applied Linguistics, 11, 129–158.
Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary: A vocabulary research manual. London: Palgrave Macmillan.
Sun, Y., & Wang, L. (2003). Concordancers in the EFL classroom: Cognitive approaches and collocation difficulty. Computer Assisted Language Learning, 16(1), 83–94.
Vyatkina, N. (2016). Data-driven learning of collocations: Learner performance, proficiency, and perceptions. Language Learning & Technology, 20(3), 159–179.
ضمیمه 1
نمونههایی از آیتم های آزمون تولید
نمونههایی از آیتم های آزمون ادراک
Choose the correct adverb.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 651 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 909 |