تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,539 |
تعداد مقالات | 70,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,171,013 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,277,029 |
ارزشیابی یادگیری-محور در مهارت خوانش: مطالعه ای ترکیبی از عملکردها و دیدگاه های اساتید رشتة آموزش زبان انگلیسی ایران | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 10، شماره 2، تیر 1399، صفحه 316-329 اصل مقاله (953.96 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2019.264150.541 | ||
نویسندگان | ||
مریم بیک محمدی* 1؛ سیدمحمد علوی2؛ شیوا کیوان پناه3 | ||
1دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد تمام آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه به بررسی عملکردها و دیدگاههای ارزشیابی یادگیری-محور مهارت خوانش از منظر اساتید رشتة آموزش زبان انگلیسی در دانشگاههای ایران میپردازد. در این مطالعة ترکیبی متوالی-تبیینی ((Sequential-explanatory mixed methods design، رهیافتهای کمی از طریق پیمایش 180 استاد که به صورت طبقهای هدفمند (Stratified purposive sampling) انتخاب شده بودند حاصل شد. سپس، جهت تبیین دادههای کمی، نویسندگان با 15 استاد که به صورت نمونهگیری حداکثر اختلاف (Maximum Variation) انتخاب شده بودند، مصاحبههایی انجام دادند. نتایج کمی نشان میدهد که اساتید در ارزشیابی مهارت خوانش از هر دو دستة کلی ارزشیابی- ارزشیابی سنتی (Traditional assessment) و جایگزین (Alternative assessment)- اما با فراوانی متفاوت استفاده میکنند. همچنین، تقریباً نیمی از اساتید از مشارکت دانشجویان از طریق فعالیت خود ارزیابی (Self-assessment) و ارزیابی همکلاسی (Peer-assessment) بهره میبرند. افزون بر این، پاسخ دهندگان بازخوردی را مناسب میانگارند که در فراگیران ایجاد انگیزه کند. همچنین، نتایج کیفی به تبیین یافتههای کمی در مورد ارزشیابی یادگیری-محور از منظر اساتید پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ ارزشیابی یادگیری-محور؛ مهارت خوانش؛ روش پژوهش ترکیبی؛ مطالعة ترکیبی متوالی-تبیینی | ||
مراجع | ||
Abdollahzadeh, E., Amini Farsani, M. & Beikmohammadi, M. (2017). Argumentative writing behavior of graduate EFL learners. Argumentation, 31(4), 641–661.
Afflerbach, P. (2016). Reading assessment: Looking ahead. The Reading Teacher, 69 (4), 413–419.
Alderson, J. C. & Bachman, L. F. (2005). Assessing Reading. New York, NY: Cambridge University Press.
Amini Farsani, M. (2017). Exploring three decades of TEFL research in Iran: Conceptions and practices. Unpublished PhD dissertation. Kharazmi University, Tehran, Iran.
Büyükkarcı, K. (2014). Assessment beliefs and practices of language teachers in primary education. International Journal of Instruction, 7(1), 107–120.
Carless, D. (2007). Learning-oriented assessment: Conceptual bases and practical implications. Innovations in Education and Teaching International, 44(1), 57–66.
Carless, D. (2014). Exploring learning-oriented assessment processes. Journal of Higher Education, 68(4).
Carless, D. (2015). Excellence in university assessment: Learning from award-winning teaching. [Kindle version]. Retrieved from http://www.amazon.ca
Cheng, L., Rogers, T., & Hu, H. (2004). ESL/EFL instructors’ classroom assessment practices: purposes, methods, and procedures. Language Testing, 21(3), 360–389.
Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Creswell, J. W. & Plano-Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Fetters, M. D., & Freshwater, D. (2015). The integration challenge. Journal of Mixed Methods Research, 9(2), 115–117.
Grabe, W. & Jiang, X. (2014). Assessing reading. The Companion to Language Assessment, First Edition, 1–16.
Hall, N. C. & Goetz, T. (2013). Emotion, motivation, and self-regulation: A handbook for teachers. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.
Hernández, R. (2012). Does continuous assessment in higher education support student learning? Higher Education, 64(4), 489–502.
Hopfenbeck,T. N., Petour, M. T. F., & Tolo, A. (2015). Balancing tensions in educational policy reforms: large-scale implementation of Assessment for Learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 22(1), 44–60.
Jia,Y., Eslami, Z. R., & Burlbaw, L. M. (2006). ESL teachers’ perceptions and factors influencing their use of classroom-based reading assessment. Bilingual Research Journal, 30(2), 407–430.
Keppell, M., Au, E., Ma, A., & Chan, C. (2006). Peer learning and learning-oriented assessment in technology-enhanced environments. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), 453-464.
Kitiashvili, A. (2014). Teachers’ attitudes toward assessment of student learning and teacher assessment practices in general educational institutions: The case of Georgia. Improving Schools, 17(2), 163–175.
Onwuegbuzie, A. J., Bustamante, R. M., & Nelson, J. A. (2010). Mixed research as a tool for developing quantitative instruments. Journal of Mixed Methods Research, 4, 56–78.
Onwuegbuzie, A. J. & Collins, K. M. T. (2007). A typology of mixed methods sampling designs in social science research. The Qualitative Report, 12(2), 281–316.
Patri, M. (2002). The influence of peer feedback on self- and peer-assessment of oral skills. Language Testing, 19(2), 109–131.
Purpura, J. (2016). Second and foreign language assessment. The Modern Language Journal, 100, 190–208.
Rawlusyk, P. (2016). Exploring assessment practices in higher education: A focus on learning-oriented assessment. Unpublished PhD dissertation. Northcentral University, San Diego, California.
Rea-Dickins, P. (2004). Understanding teachers as agents of assessment. Language Testing, 21, 249–258.
Rea-Dickins, P. (2006). Currents and eddies in the discourse of assessment: a learning-focused interpretation. International Journal of Applied Linguistics, 16(2), 163–188.
Rea-Dickins, P. (2011). Mirror, mirror on the wall: identifying processes of classroom assessment. Language Testing, 18(4), 429–462.
Saefurrohman, S. (2015). Classroom assessment preference of Indonesian junior high school teachers in English as Foreign Language classes. Journal of Education and Practice, 6(36), 104–110.
Saefurrohman, S., Elvira S., & Balinas, E. S. (2016). English teachers’ classroom assessment practices. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 5(1), 82–92.
Saito, H. (2008). EFL classroom peer assessment: Training effects on rating and commenting. Language Testing, 25(4), 553–581.
Thomas, M. (2012). Teachers’ beliefs about classroom assessment and their selection of classroom assessment strategies. Journal of Research and Reflections in Education, 6(2), 103–112.
Turner, C. E. (2012). Classroom assessment. In G. Fulcher & F. Davidson (Eds.), Routledge handbook of language testing, 61–74. New York, NY: Routledge.
Turner, C. E. & Purpura, J. E. (2015). Learning-oriented assessment in second and foreign language classrooms. In D. Tsagari & J. Baneerjee (Eds.), Handbook of second language assessment, 255–272. Boston: De Gruyter Mouton.
Warwick, P., Shaw, S., & Johnson, M. (2015). Assessment for learning in international contexts: exploring shared and divergent dimensions in teacher values and practices, The Curriculum Journal, 26(1), 39–69.
Wiliam, D. (2010). An integrative summary of the research literature and implications for a new theory of formative assessment. In: Heidi L. Andrade and Gregory J. Cizek (eds.). Handbook of formative assessment, 18–40. New York, NY: Routledge.
Wong, M. (2014). Assessment for Learning, a decade on: Self-reported assessment practices of secondary school music teachers in Hong Kong. International Journal of Music Education, 32(1), 70–83.
Yao, Y. (2015). Teacher Perceptions of Classroom Assessment: A focus group interview. SRATE Journal, 24(2), 51–58.
Yin, M. (2010). Understanding classroom language assessment through teacher thinking research. Language Assessment Quarterly, 7(2), 175-194. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,020 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 800 |