![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,291 |
کهنالگوی فردیّت در رمان چهلسالگی با رویکرد کهنالگویی- اسطورهای | ||
ادب فارسی | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 24، اسفند 1398، صفحه 219-236 اصل مقاله (579.68 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpl.2019.279981.1428 | ||
نویسندگان | ||
شیرین میرشاه ولد* 1؛ غلامعلی فلاح2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی | ||
2استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
کارل گوستاو یونگ، روانشناس سوئیسی، بنیانگذار «روانشناسی تحلیلی» است. او برخلاف فروید، رشد شخصیّت را به کودکی محدود نمیداند، بلکه معتقد است این تعالی در سراسر عمر انسان ممکن است نمود یابد؛ اگرچه هدفهای نیمۀ دوم زندگی، با نیمۀ اوّل آن متفاوت است. از آمال نیمۀ دوم زندگی، میتوان دستیابی به «فردیّت»را نام برد. در این جستار با بهرهگیری از روانشناسی تحلیلی کارل گوستاو یونگ به خوانشی بینارشتهای از رمان چهلسالگیبه قلم ناهید طباطبایی پرداختهایم تا براساس دیدگاههای این روانشناس سوئیسی، سفر شخصیّت اصلی را بهسوی تکامل و رسیدن به فردیّت در آن به اثبات برسانیم. شخصیّت اصلی رمان چهلسالگی، شخصیّتی پویاست. او برای رسیدن به فردیّت، سفری را آغاز میکند که وی را از ناخودآگاهی به شناخت «خود» میکشاند. این شخصیّت با کنارآمدن با «سایه»های نهانی و اتحاد با «آنیموس» خود، به کمک راهنماییهای «پیر فرزانه»، تمام تعارضات درونی خود را حل میکند و درنهایت، سفر را با موفّقیّت به پایان میرساند. بدینترتیب، او علاوه بر گذر از بحران میانسالی، به شناخت خود واقعی خویش نیز دست مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد ادبی؛ روانشناسی؛ یونگ؛ کهنالگو؛ فردیّت؛ رمان چهلسالگی؛ آنیموس | ||
مراجع | ||
اسنودن، روت (1395)، خودآموز یونگ، ترجمۀ نورالدین رحمانیان، چ6، تهران، آشیان. ال.گورین، ویلفرد و همکاران (1394)، راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمۀ زهرا میهنخواه، چ5، تهران، اطّلاعات. برسلر، چارلز (1386)، درآمدی بر نظریّهها و روشهای نقد ادبی، ترجمۀ مصطفی عابدینیفرد، تهران، نیلوفر. پاینده، حسین (1397)، نظریّه و نقد ادبی؛ درسنامهای میانرشتهای، تهران، سمت. پیرزاد، زویا (1395)، چراغها را من خاموش میکنم، چ66، تهران، مرکز. دشتی آهنگر، مصطفی (1391)، «گفتمانهای مشترک در چهار رمان فارسی (تحلیل تطبیقی درونمایۀ رمانهای خط تیره آیلین، چراغها را من خاموش میکنم، عادت میکنیم، چهلسالگی)». جستارهای زبانی، ش12، ص85-102. رابرتسون، رابین (1395)، یونگشناسی کاربردی، ترجمۀ ساره سرگلزایی، تهران، بنیاد فرهنگ زندگی. سرلو،خوان ادواردو (1392)، فرهنگ نمادها، ترجمۀ مهرانگیز اوحدی، تهران، دستان. شوالیه، ژان و آلن گربران (1388)، فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، ج1، تهران، جیحون. طباطبایی، ناهید (1395)، چهل سالگی، چ15، تهران، چشمه. فیست، جس، گریگوری جی. فیست و تامی آن رابرتس (1394)، نظریّههای شخصیّت، ترجمۀ یحیی سیّدمحمّدی، چ12، تهران، روان. نوبخت، فرشته (1388)، «در آستانۀ فروافتادن: چهلسالگی- ناهید طباطبایی»، گلستانه، ش99، ص84-85. هال، کالوین اس و ورنون جی. نوردبی (1393)، مقدّمات روانشناسی یونگ، ترجمۀ شهریار شهیدی، تهران، آیندۀ درخشان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 772 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 914 |