تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,728 |
تعیین مهارت برجسته در رشتۀ تیراندازی با تفنگ بادی در شرایط اضطراب رقابتی: نگرشی به اصول ویژگی تمرین | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 49-66 اصل مقاله (770.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2020.277703.1436 | ||
نویسندگان | ||
ولی اله کاشانی* 1؛ منصوره آذری2؛ احمد نیک روان3 | ||
1. استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
مهارت ویژه مهارتی کاملاً خاص است که در بین مجموعه مهارتهای عمومیتر قرار میگیرد و همان گونه که از تعریف واژۀ ویژه بر میآید، استثنایی در میان قواعد کلی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی حضور مهارت ویژه در رشتۀ تیراندازی با تفنگ بادی در شرایط اضطراب رقابتی در دو سطح ماهر و مبتدی بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ تیراندازان زن و مرد شهر سمنان که از این میان نمونهای از 40 تیرانداز انتخاب شدند. در این پژوهش دو گروه زن با میانگین سنی (33/21) و دو گروه مرد با میانگین سنی (44/23) قرار داشتند که هدفگیری با تفنگ بادی را در 5 فاصله (8، 9، 10،11 و 12 متر از سیبل) اجرا کردند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد و ترسیم جداول و نمودار) و استنباطی (رگرسیون و تحلیل واریانس تک متغیره) استفاده شد. به منظور محاسبۀ نمرات پیشبین و رسم مدل برای نمایش تفاوت بین نمرات پیشبین با نمرات عملکرد واقعی از رگرسیون خطی ساده با سطح معناداری 05/0 درصد استفاده شد. تفاوت معناداری بین نمرات پیشبین و نمرات واقعی در تمامی گروهها در شرایط اضطراب رقابتی یافت شد (05/0p<). به طوری که معناداری تفاوت بین دو نمرۀ پیشبین و اجرای واقعی در گروه مردان تیرانداز ماهر (031/0=p) گروه مردان تیرانداز مبتدی (044/0=p) گروه زنان تیرانداز ماهر (010/0=p) و گروه زنان تیرانداز مبتدی (048/0=p) به دست آمد. نتایج از وقوع مهارت ویژه در رشتۀ تیراندازی با تفنگ بادی در شرایط اضطراب رقابتی در تمامی گروهها حمایت میکند و مبحث مهم اصول ویژگی تمرین در یادگیری حرکتی را مورد تأیید قرار میدهد | ||
کلیدواژهها | ||
اصول ویژگی تمرین؛ اضطراب رقابتی؛ تیراندازی؛ مهارت برجسته؛ یادگیری حرکتی | ||
مراجع | ||
1. Keetch KM, Schmidt RA, Lee TD, Young DE. Especial skills: their emergence with massive amounts of practice. Journal of Experimental psychology: human perception and performance. 2005;31(5):970. 2. Taheri Hamid, Nabavi Nick M, Moghadam A, Breslin G, Sabbagh M. Special skills of the elite players in the points of interest: balance model and the challenge of the principle of leverage variability. Journal of Sport Management and motor behavior.2011; (15): 78-67. in Persian
3.Schmidt RA, Zelaznik H, Hawkins B, Frank JS, Quinn Jr JT. Motor-output variability: a theory for the accuracy of rapid motor acts. Psychological review. 1979;86(5):415. 4.Keetch KM, Lee TD, Schmidt RA. Especial skills: Specificity embedded within generality. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2008 Dec 1;30(6):723-36. 5. Breslin G, Schmidt RA, Lee TD. 19 Especial skills. Skill Acquisition in Sport: Research, Theory and Practice. 2012:pp337-338. 6.Simons JP, Wilson JM, Wilson GJ, Theall S. Challenges to cognitive bases for an especial motor skill at the regulation baseball pitching distance. Research quarterly for exercise and sport. 2009;80(3):469-79. 7. Breslin G, Hodges NJ, Steenson A, Williams AM. Constant or variable practice: Recreating the especial skill effect. Acta psychologica. 2012;140(2):154-7. 8. Kashani V, Nik Ravan A, Azari M. Identifying Especial Skills for Air Gun Shooting in Skilled Male and Female Shooters. Annals of Applied Sport Science. 2016 Dec 15;4(4):59-67.
9.Abodoshahi M, Farokhi A, Vaez Mousavi M, Kazemnejad A. Determine the Special skills in short service badminton set back India: a challenge to the theory of schema Schmidt. Journal of Research in Sport Management and motor behavior.2012; (5): 37-42. in persian
10. Abodoshahi M, Vaez Mousavi M, Kazemnejad A. Determine the Special skills in long service badminton. Journal of Research in Sport Management and motor behavior.2014; (21): 119-128. in persian
11. Loehr J, Retert E, Brown S, Woods R, editors. The development of two instruments to assess mental toughness in tennis. American College of Sports Medicine Conference, Dallas, Texas; 1992. 12. Martens R, Vealey RS, Burton D. Competitive anxiety in sport: Human kinetics; 1990. 13. Smith RE, Smoll FL, Barnett NP. Reduction of children's sport performance anxiety through social support and stress-reduction training for coaches. Journal of applied developmental psychology. 1995;16(1):125-42. 14. Tierney TJ, Cartner JA, Thompson TJ. Basic rifle marksmanship test: trainee pretest and posttest attitudes (Technical Paper 354). Alexandria, VA: US Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences. 1979.
15. Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning. Hemayattalab, R & Ghasemi, A. 1thed; Tehran: the Science of motion Publication; 2008.p.656-654.
16. Kashani, V. Mostafayi Far, E. Psychometric Properties of Persian Version of the revised Competitive State Anxiety Inventory-2. Sport Psychology Studies, 2016; 5(16): 35-54. doi: 10.22089/spsyj.2016.733
17. Zamani, A., Zeidabadi, R., & Motashareie, E. Psychometric Properties of Persian Version of Multidimensional Perfectionism Scale Sport -2. Psychological studies, 2013; 3, 103-122. in persian
18. Zeidabadi, R., Rezaie, F., & Motashareie, E.. Psychometric Properties and Normalization of Persian Version of Ottawa Mental Skills Assessment Tools (OMSAT-3). Sport Psychology Review,2014; 3(7), 63-82. in persian
19. Krlynjr, P. Multiple regression in behavioral research. Sarayi H. 5 thed. Tehran: Samt Publication; 2011.p. 48-33.
20. Douglas MB, Donald G, Bates D. Nonlinear regression analysis and its applications. John Wilex & Sons. 1988.
21. Sade S, Bar-Eli M, Bresler S, TENENBAUM G. Anxiety, self-control and shooting performance. Perceptual and motor skills. 1990;71(1):3-6. 22. Ravi D, Ramachandran K. Development and validation of mental toughness scale for shooters. Indian Journal of Health and Wellbeing. 2014;5(11):1263. 23. Proteau L, Marteniuk RG, Lévesque L. A sensorimotor basis for motor learning: Evidence indicating specificity of practice. The Quarterly Journal of Experimental Psychology. 1992;44(3):557-75. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 491 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 336 |