
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,240 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,239,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,075,313 |
دستِ نامرئی: ارتباطِ میانِ صدای بازیگر و دینامیکِ درونی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 7، دوره 25، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 63-70 اصل مقاله (7.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2020.259290.615217 | ||
نویسندگان | ||
مهناز خطیبی* 1؛ مسعود دلخواه2 | ||
1بازیگری/دانشکده هنر و معماری/دانشگاه تربیت مدرس/تهران/ ایران | ||
2استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش، جُستاری در بابِ چگونگیِ شکلگیریِ صدای انسان، در ارتباط با نیروهای مؤثر بر حرکتهای جسمانی است که با بهرهگیری از دستاوردهای علوم مرتبط و نیز آموزههای تئاتری و مقایسه تطبیقی با تعدادی کتاب و سایت مراکزِ مطرحِ صدا در دنیا، فراهم آمده و در چند کارگاهِ ویژه، نتایجِ عینیِ دریافتها مشاهده گردیده است؛ صدای بازیگر که ابزارِ حرفهایِ او نیز هست، نیازمند تربیت و مراقبت است، اما نه به تنهایی، چرا که با دیگر عناصرِ حیاتیِ او، ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ «حواس، افکار، بدن، صدا» ترکیبی چهارگانه میسازند که حذفِ هر بخش از این ترکیب و یا آشفتگی در کارکردِشان، کارِ بازیگر را با مشکل روبرو خواهد ساخت؛ برآیندِ این کاوش، ضرورتِ بازنگری در این ارتباطِ جداییناپذیر میان بدن-گفتار است و نشانمیدهد تمرینهای نادرست در کلاسهای عمومیِ «فنِ بیان» یا «صداسازی» چگونه سببِ آسیبرساندن به اندامِ ظریفِ آوایی و روانِ هنرجویان میشوند؛ فرآیندِ "پرورشِ صدا" زمانبر، پایانناپذیر و نیازمند آگاهی و شناختِ دوطرفهی بازیگر-مربی است؛ ضروری است درک شود، هر هنرجو براساسِ ویژگیهای متفاوتِ شخصی، صدایی منحصر به فرد دارد و باید به جست و جوی تمرینهایی مناسب خود بپردازد تا برای دستیابی به تواناییِ خلقِ شخصیتهای متفاوت، با پرهیز از صداسازیِ مصنوعی- ابتدا با شناختِ وضعیت خود، سپس وضعیتِ نقش- صدای مناسب را در طول تمرین کشف و بازآفرینی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
دینامیک درونی؛ صدا و بیانِ بازیگر؛ وحدت بدن و صدا؛ کشف صدا؛ دینامیک بازیگر | ||
مراجع | ||
امیری، مهدی (1388)، یوریتمیک در نظریات اجرایی امیلژاک-دالکروز، پروژهی کارشناسیارشدکارگردانی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس. تهران. اویدا، یوشی (1388)، بازیگر نامرئی، ترجمهی مژگانغفاریشیروان، سمت، تهران. آبسالان، آرش (1393)، جادوی گفتار، تجربه نو، تهران. آرتو، آنتونن (1383)، تئاتر و همزادش، ترجمهی دکتر نسرین خطاط، چاپ دوم، قطره، تهران. بارت، رولان (1379)، بافت صدا، ترجمهی ساسان فاطمی، فصلنامهی زیبا شناخت، شمارهی 2و3، صص133-140 بازرگان، مهدی (1335)، عشق و پرستش یا ترمودینامیک انسان، سپهر، تهران. بندتی، رابرت (1390)، کار عملی بازیگر، ترجمهی احمد دامود، هنر، تهران. بهربهم، هانس (1392)، بیماریهای گوشحلق و بینی، ترجمهی دکترپدرام برقعی، ابنسینا، تهران. توفیقی، اصغر (1394)، فیزیولوژی و تغذیه ورزشی، چاپ پنجم، حتمی، تهران. چخوف، میخائیل (1385)، بازیگری، ترجمهی کیاسا ناظران، قطره، تهران. حسینیمهر، ناصر (1387)، تئاتر جزیرهی کوچک آزادی(یوجینوباربا و تئاتر اودین)، نگاه، تهران. دامود، احمد (1393)، بازیگریِ متد، چاپ یازدهم، مرکز، تهران. دورانت، ویل (1370)، تاریخ تمدن(کتاب سوم)، ترجمهی حمید عنایت، چاپ سوم، علمی و فرهنگی(انقلاب اسلامی)، تهران. رِیتی، جانجِی (1392)، راهنمایکاربرانمغز، ترجمهی رضا امیررحیمی، چاپدوم، نیلوفر، تهران. ساتیاناندا، سوامی (1378)، آموزش یوگا (نوشدارو)، ترجمهی جلالموسوینسب، چاپسوم، فراروان، تهران. ساتیاناندا، سوامی (1377)، سلامبرخورشید (شفا)، ترجمهی جلال موسوینسب، چاپدوم، فراروان، تهران. شهگلی، احمد (1389)، تحلیل دیدگاهِ ملاصدرا در مسأله وحدتانگاری و دوگانهانگاری نفس و بدن، پروژهی کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. گروتفسکی، یرژی (1383)، به سوی تئاتر بیچیز، ترجمهی کیاسا ناظران، قطره، تهران. لاو، راجر (1386)، صدای خود را آزاد کنید، ترجمهی سیروس نویدان، چاپ پنجم، دنیای نو، تهران. لُکُک، ژاک (1387)، تن شاعر، ترجمهی کیاسا ناظران، قطره، تهران. منصوری، پرویز (1381)، تئوری بنیادی موسیقی، چاپ نهم، کارنامه، تهران. وست، جان برنارد (1377)، اصولِ فیزیولوژیِ تنفس، ترجمهی دکتر فرح شادان، چهر، تهران. ویلکز،کی.و (1387)، پسوخهدربرابرذهن، ترجمهیمحمدرضاطهماسبی، فصلنامهذهن، تابستانوپاییز، ،شماره35-34، صص81- 110. هال، رابرتاندرسن (1391)، زبان و زبانشناسی، ترجمهی محمدرضاباطنی، علمی و فرهنگی، تهران. یول، جرج (1374)، نگاهی به زبان (یک بررسی زبانشناختی)، ترجمهی نسرینحیدری، سمت، تهران. Damasio, A )1999(, The feeling of What Happens, Harcourt Publishers, california.
Deines, E (2008), Acoustic Simulation & Visualization Algorithms, Doktorabeit an der Technischen Universitat Kaiserslautern, Germany.
Eken, S (2014), The Human Voice, Royal Danish Academy of Music, Copenhagen.
Lenzen, W (2005), Feeling our Emotions, Scientific American Mind, 34, pp.14-15.
Linklater, K (2006), Freeing the Natural Voice, Derama Pablishers, Hollywood.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 758 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 950 |