
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,896,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,944,189 |
مبانی ارزیابی سیاست جنایی | ||
مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی | ||
مقاله 6، دوره 49، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 353-371 اصل مقاله (394 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqclcs.2020.282170.1433 | ||
نویسندگان | ||
مریم تقی زاده1؛ رحیم نوبهار* 2؛ حسین غلامی دون3 | ||
1دانشجوی دکترای کیفری و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
با آنکه ضرورت ارزیابی سیاستهای جنایی امری بدیهی است، به دلیل نهادینه نبودن ارزیابی در سیاستگذاریهای عمومی در ایران، بحث از میانی و چرایی ارزیابی سیاست جنایی برای سیاستگذاران ایرانی ضروری و سودمند است. هدف اصلی این مقاله یافتن بنیادهایی عقلانی برای ضرورت ارزیابی سیاستهای جنایی است. مقاله به طور مشخص به طرح این پرسش می-پردازد که ضرورت ارزیابی سیاست جنایی را بر چه بنیادهایی می توان استوار کرد. به این منظور با تکیه بر روش تحلیلی سه مبنا برای ارزیابی پیشنهاد می شود؛ آنها عبارتند از: عقلانیت، مبنای حقوقی بهزمامداری و ملاحظات اقتصادی. عقلانیت، به عنوان نخستین بنیاد ارزیابی به معنای آن است که ارزیابی، جزء عقلانی هر مورد از سیاستگذاری عمومی از جمله سیاستگذاری جنایی است. ارزیابی، میزان دستیابی به هدف تعیین شده از هر سیاست یا برنامۀ خاص را روشن میسازد و دانش سیاستگذاران را نسبت به نتایج و آثار جانبی مثبت یا منفی کارشان افزایش میدهد و سرمایهای برای برنامهریزیهای بعدی فراهم میآورد. دومین مبنای ارزیابی، مفهوم حقوقیِ بهزمامداری است. بهبود کیفی برنامههای حکومت از رهگذر اجرای موفق و مؤثر سیاستها به طور کلی و سیاستها در قلمرو رویارویی با بزهکاری بویژه بدون مراعات شفافیت و پاسخگویی در برابر جامعه ممکن نیست. این دو شاخص به نوبۀ خود ارزیابی سیاستهای گوناگون را ضروری میسازند. نظر به محدویت منابع جامعه و ضرورت تخصیص بهینۀ آنها، ارزیابی، بنیاد اقتصادی هم دارد. در واقع، اجرای هر سیاستگذاری باید با بالاترین درجۀ کارآیی و کمترین هزینه صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ سیاست گذاری عمومی؛ سیاست جنایی؛ شفافیت؛ پاسخگویی | ||
مراجع | ||
۱. اشتریان، کیومرث (1376)، «علوم سیاستگذاری و دستاوردهای آن برای ایران»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ش 37، صص 170-159. ۲. اکبری، حسین (1379)، «مطالعه نظری-عملی کیفر مرگ در حقوق مواد مخدر ایران»، همایش بینالمللی علمی-کاربردی جنبههای مختلف سیاست جنایی در قبال مواد مخدر، جلد اول، تهران: نشر روزنامه رسمی کشور. ۳. اکبری، عباسعلی (1393)، «جستاری در آسیبشناسی سیاست جنایی حاکم بر جرائم مواد مخدر»، فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد، تابستان، دوره 1، ش 2، صص 114-97. ۴. الوانی، سیدمهدی؛ شریفزاده، فتاح (1393)، فرایند خطمشیگذاری عمومی، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. ۵. الوانی، سیدمهدی (1395)، مدیریت عمومی، چ 54، تهران: نشر نی. ۶. ایروانیان، امیر(1392)، نظریه عمومی سیاستگذاری جنایی، چ 1 ، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی. ۷. باقرینژاد، زینب (1390-1389)، «سیاست کیفری عوامگرا و سیاست کیفری علمی» ، برگرفته از جزوه مباحثی در علوم جنایی دکتر نجفی ابرندآبادی، دانشگاه شهید بهشتی. ۸. دلماس مارتی، میری (1393)، نظامهای بزرگ سیاست جنایی، ترجمه علیحسین نجفی ابرندآبادی، چ ۲، تهران: نشر میزان. ۹. رضازادهمهریزی، محمدحسین (1387)، تحلیل مقایسهای رهیافتهای سیاستی بر اساس بافت کشورهای درحالتوسعه، ترجمه محمدجواد حقشناس، موجود در:https://www.isna.ir/news/8706-00912.، آخرین بازدید: 22/8/97. ۱۰. رفیعپورطهرانی، حمیدرضا (1397)، «قانونیسازی مصرف ماری جوانا در کانادا»، مجموعه مقالات تحلیلها و اخبار جهانی مرتبط با مواد مخدر و جرایم همپیوند، نشریۀ روند، تهران: دفتر روابط بینالملل ستاد مبارزه با مواد مخدر. ۱۱. ریترز، جرج (1374)، بنیانهای جامعهشناختی: خاستگاههای ایدههای اساسی در جامعه شناسی، ترجمه تقی آزاد ارمکی، چ ۱، تهران: نشر سیمرغ. ۱۲. شیخزاده، رجبعلی؛ شیخزاده، محمد (1386)، «بررسی مبانی عقلانیت در تصمیمگیری»، اندیشه مدیریت، بهار، ش 1، صص 164-141. ۱۳. صباغکرمانی، مجید؛ باسخا، مهدی (1388)، «نقش حکمرانی خوب در بهبود کارکرد هزینههای دولت: مطالعه موردی بخش بهداشت و آموزش کشورهای اسلامی»، مجله تحقیقات اقتصادی، زمستان، دوره 44، ش 1، صص 130-109. ۱۴. غلامی، حسین (1382)، تکرار جرم بررسی حقوقی-جرمشناختی، چ 1، تهران: نشر میزان. ۱۵. فروزنده، لطفالله؛ رحیمیکلور، حسین (1390)، «عقلانیت و جایگاه آن در سیاستگذاری»، کیهان فرهنگی، خرداد و تیر، ش 295-294، صص 30-22. ۱۶. مولر، پیر (1378)، سیاستگذاری عمومی، ترجمه حمیدرضا ملک محمدی، چ ۱، تهران: نشر دادگستر. ۱۷. میدری، احمد (1385)، «مقدمهای بر نظریه حکمرانی خوب»، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال ششم، پاییز، ش 22، صص 286-261. ۱۸. نجفی ابرندآبادی، علیحسین (1395)، «جرمشناسی حقوقی (درآمدی بر جرمشناسی حقوق کیفری عمومی)»، دایره المعارف علوم جنایی (مجموعه مقالههای تازههای علوم جنایی، کتاب دوم)، زیر نظر علیحسین نجفی ابرندآبادی، چ ۲، تهران: نشر میزان. ۱۹. نوبهار، رحیم؛ تقیزاده، مریم السادات (1398)، «درآمدی بر ارزیابی سیاست جنایی»، دایره المعارف علوم جنایی (مجموعه مقالههای تازههای علوم جنایی، کتاب چهارم)، زیر نظر علیحسین نجفی ابرندآبادی، چ ۱، تهران: نشر میزان. ۲۰. وحید، مجید (1380) 21. Clarcke, Alan; Dawson, Ruth (1999), Evaluation Research, An Introduction to Principles, Methods and Practice, First edition, London: Sage publications. 22. Economic and Social Commission for Asia and the Pacific, “What is Good Governance?”, Available at: https://www.unescap.org/sites/default/files/good-governance.pdf
23. Jaeger, Kyle, “Hemp is Officially Legalized with President Trump’s Signature on the Farm Bill”, available at; https://www.marijuanamoment.net/hemp-is-officially-legalized-with-president-trumps-signature-on-the-farm-bill/ Last seen: 05/09/2019
24. Kaufmann, D; Kraay, A.; Mastruzzi, M. (2005), Governance Matters IV: Governance Indicators for 1996-2004, World Bank Policy Research Working Paper 3630, available at: http://www.worldbank.org last seen: 9/22/2018
25. McCoy, Mairead; Hargie, Owen D W (2001), Evaluating evaluation: Implications for assessing quality, International Journal of Health Care Quality Assurance, vol.14, Issue.6/7, Bradford, UK, Emerald Group Publishing, Limited, pp. 317-327.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,657 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,181 |