
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,894,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,941,723 |
تدوین سناریوهای متصور برای آیندۀ برنامه های پژوهشی دانشگاه ها و تأثیر آنها بر خدمات کتابخانه های دانشگاهی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 8، دوره 53، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 77-96 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2020.294492.1448 | ||
نویسندگان | ||
علی مرادمند1؛ مریم ناخدا* 2؛ نادر نقشینه3؛ علیرضا نوروزی2 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز | ||
2دانشیار، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
3استادیار دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی | ||
چکیده | ||
هدف: این تحقیق با هدف شناسایی عوامل کلیدی پژوهش، تهیۀ سناریوهای پژوهشی دانشگاهها و تحلیل نقش این سناریوها بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی در افق 1413 انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد آیندهپژوهی و به روش سناریونویسی GBN انجام شدهاست. برای شناسایی عوامل کلیدی پژوهش از روش نظرسنجی از متخصصان به شیوۀ مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شده است. از روش «تحلیل مضمونی» جهت شناسایی مضمونهای موجود در دادههای کیفی مصاحبه استفاده شده است. برای ارزیابی تأثیر سناریوهای پژوهش بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی، از مدیران کتابخانههای دانشگاهی به شکل مکتوب نظرسنجی شده است. یافتهها: در مجموع، 24 عامل کلیدی پژوهش براساس نظر متخصصان حوزۀ پژوهش از طریق تحلیل مضمونی منون مصاحبهها شناسایی شد. دو عامل شناسایی شده با بیشترین میزان اهمیت و عدم قطعیت جهت تدوین سناریوهای پژوهش عبارتند از: عامل «وضعیت همکاری علمی و پژوهشی بینالمللی»، و عامل «رویکرد دولت به پژوهش». چهارسناریو برای پژوهش دانشگاهها ارائه شده است : 1. رونق پژوهش ملی و بینالمللی، سازوکار پژوهش باز در دانشگاهها را به وجود خواهد آورد؛ 2. عدم توجه به پژوهش ملی، زمینههای رونق پژوهش بینالمللی را فراهم خواهد کرد؛ 3. حمایت از پژوهش ملی؛ و 4. رکود برنامههای پژوهشی ملی و بینالمللی. نظرسنجی از مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاهی نشان داد که سناریوها و برنامه های راهبردی پژوهش بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی تأثیر مستقیم میگذارد. اصالت اثر: براساس بررسیهای نویسندگان مقاله، پژوهش حاضر هم در ایران و هم خارج از ایران برای اولین بار انجام شده و از نوآوری و دانش افزایی لازم برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
سناریوهای پژوهش؛ برنامههای راهبردی پژوهش؛ عوامل کلیدی پژوهش؛ خدمات کتابخانههای دانشگاهی | ||
مراجع | ||
منابع
براون، ارنست .(1382). ارزیابی و پیشبینی تکنولوژی. ترجمۀ علیرضا بوشهری و عقیل ملکیفر، تهران: انتشارات کرانۀ علم.
چلبی، مسعود و معمار، ثریا .(1384). فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، سال یازدهم شماره۳، پیاپی۳۸، صص24 -1.
فراستخواه، مقصود.(1392). چهارچوبی مفهومی برای برنامهریزی مبتنی برآیندهاندیشی در دانشگاه، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی درآمورشعالی، سال نوزدهم، ش.3، پیاپی 69، صص. 21-1.
غفاری قدیر، جلال؛ روشندل اربطانی، طاهر؛ و ضیائی، محمد صادق.(1392). تدوین سناریوهای متصور برای آیندۀ نهاد رسانهای کتابخانههای عمومی ایران. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، دورۀ 19، ش. 3، صص. 328 – 295.
گلدسته، اکبر. (1396). آیندهنگاری در آموزشعالی: مبتنی بر روش سناریونویسی، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
مؤمنی، فرشاد و نایب، سعید(1393). تبیین آیندۀ اقتصاد ایران : تطبیق چهارچوب نظری نهادگرایی جدید با الگوی مبتنی بر سناریو. اقتصاد تطبیقی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال اول، ش. 1 صص. 195-161.
منتظر، غلامعلی و فلاحتی، نگار.(1394). سناریونگاری آیندۀ آموزشعالی ایران و کارکرد فناوری اطلاعات در آن، فصلنامۀ سیاست علم و فناوری، دورۀ 7، ش. 1.
References
Hey, T., & Trefethen, A. (2005). Cyber-infrastructure and e-Science. Science, 308(5728), 817-821.
Huisman, J., de Boer, H., & Botas, P.C.P (2011). The future of English higher education: The changing landscape.
Martino, J. (1970). The precision of Delphi estimates. Technological forecasting, 1(3),293 – 299.
Rose, W. B., Lombardi, J. V., & Craig D. D. (2018). Modeling Research Universities: Predicting Probable Futures of public vs. private & large vs. small research universities. Proceeding of the National Academy of Science of the United States of America, 115(50),Pp. 12582 – 12589.
Schwartz, P., & Ogilvy, J. (2004). Plotting your scenarios, public report, Global Business Network, California, U. S. A.
Staley, D., & Malenfant, K. (2010). Future Thinking for Academic Librarians: Higher Education in 2025. Chicago, IL: Association of College and Research Libraries.
Vincent-Lankerin, S. (2004). Building Future Scenarios for Universities and Higher Education: An International Approach, Policy Futures in Education, Vol. 2, No, 2, Pp. 245 – 263.
Vincent-Lancrin, S. (2006). What is changing in academic research? Trends and futures scenarios, European Journal of Education, 41, 2.
Walters, T. (2012). The Future Role of Publishing Services in University Libraries, Libraries and the Academy, Vol. 12, No. 4, Pp. 425- 454.
Walters, T. (2013). Knowledge Creation and Production in Universities and Their Effect on University libraries. A Phd. Dissertation at Simmons College Graduate School of Library and Information Science | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 728 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |