![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,593 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,735 |
بازنمایی کالایی شدن روابط اجتماعی در فیلم های سینمایی | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 7، دوره 26، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 171-199 اصل مقاله (483.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2020.75863 | ||
نویسندگان | ||
محمد امیرپناهی* 1؛ الهه باقرنژاد2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب | ||
چکیده | ||
آثار هنری از جمله فیلمهای سینمایی، ابزاری جهت بازنمایی و شناسایی گفتمانهای موجود در هر جامعهای بشمار میآید. فیلمهای سینمایی با ژانرهای مختلف از جمله اجتماعی، درام، دفاع مقدس یا جنگ دارای مفاهیم جدی و برآمده از متن جامعه و بازگوکننده کیفیات روابط اجتماعی و زندگی روزمره مردماناند. این مطالعه به دنبال مطالعه بازنمایی کالاییشدن یا صبغه بازاری پیدا کردن روابط اجتماعی در فیلمهای سینمایی در بازه زمانی دهه 80 و 90 است. چهارچوب مفهومی با الهام از آرای مارکس، لوکاچ و پولانی که از دیرباز به موضوع سلطه منطق کالایی و مناسبات بازار بر سپهر اجتماعی جهان مدرن پرداختهاند، صورتبندی شده است. از میان فیلمهای سینمایی 5 فیلم بهصورت هدفمند انتخاب و موردبررسی قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در تمامی فیلمهای موردبررسی و ژانرهای مختلف غلبه منطق کالایی و ارزشهای نظام بازار در روابط فردی، اجتماعی، عاطفی و ... کاملاً مشهود است و سپهر اجتماعی و اخلاقی در تصرف و سیطره منطق اقتصادی و مقاصد نفعطلبانه است. اما بیشترین میزان در ژانرهای اجتماعی و دفاع مقدس با تاکید بر تفاوت در مصادیق در این دو ژانر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ژانر؛ فیلم سینمایی؛ بازنمایی؛ نئولیبرالیسم؛ کالاییشدن؛ روابط اجتماعی | ||
مراجع | ||
- آقابابایی، احسان و مسعود کیانپور (1396)، بازنمایی کالاییشدن احساسات در روابط اجتماعی مورد مطالعه: فیلم سینمایی آرایش غلیظ، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و هشتم، شماره 4. - امیرپناهی، محمد (1397)، ساخت اجتماعی بازار، تحلیل جامعهشناختی پیدایش بازار با تاکید بر بازار بانه در استان کردستان، مجله علمی پژوهشی مطالعات جامعهشناختی (نامه علوم اجتماعی) دوره 25، شماره 1، ص 92. - پولانی، کارل (2001)، دگرگونی بزرگ، ترجمه محمد مالجو 1991 شرکت نشر و پژوهش. - ریتزر، جورج (1384)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی، چاپ دهم. - زیمل، گئورگ (1372)، مقاله پول در فرهنگ مدرن، گئورگ زیمل، ترجمه یوسفعلی اباذری، نامه علوم اجتماعی جلد 2، شماره 4، دانشگاه تهران. - سندل، مایکل (1395)، آنچه با پول نمیتوان خرید: مرزهای اخلاقی بازار، نشر مرکز. - فرجی، مهدی و نفیسه حمیدی (1388)، بازنمایی مصرف گرایی در سریالهای تلویزیون، نحوه بازنمایی سرمایههای اقتصادی و فرهنگی، مجله علمی پژوهشی (وزارت علوم)، شماره 23. - فلیک، اووه (1391)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی. - کالینیکوس، الکس (1396)، در آمدی تاریخی بر نظریههای اجتماعی، ترجمه اکبر معصوم بیگی، نشر آگه. - کرایب، یان (1389)، نظریه اجتماعی مدرن، ترجمه عباس مخبرباقر پرهام، انتشارات علمی و فرهنگی. - گئورگ زیمل (1390)، پول در فرهنگ مدرن، ترجمه یوسف اباذری، ارغنون، شماره 3. - نعمت الله، حمید (1393)، آرایش غلیظ، مجلة سینمایی بیست و چهار، شماره 56، ص 55-57. - هال، استوارت (2003)، معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی، ترجمه احمد گل محمدی 1392. نشر نی. - واندنبرگ، فردریک (۱۳۸۶)، تأملی بر فلسفه پول جورج زیمل: بردگان اشرافی، مترجم: عبدالحسین نیک گهر، روزنامه ایران، شماره ۳۷۸۸، ص 10، فرهنگ و اندیشه، ۲۸ آبان. - Dillard, Dudley )1987 (“Money as an Institution of Capitalism”, Journal of Economic Issues, Vol. 21, No. 4, Evolutionary Economics II:Institutional Theory and Policy Dec. 1987, pp. 1623-1647
- Hochschild, A.) 1983(. The managed heart: Commercialization of human feeling. Berkeley: University of California Press.
- Norman, Armando H. Russell, Andrew J. Merli, Claudia, The Quality and Outcomes Framework: Body commodification in UK general practice.SFU university. Social Science & Medicine, December) 2016(.
- Wani, KA. )2016(. Commodification of Women in Advertising: The Social Cost.
- Monbiot, George (2017) “How Did We Get Into This Mess? Politicts, Equality, Nature.
- Davies, B. & Bansel, P. (2007). Neoliberalism And Education. International Journal of Qualitative Studies In Education. Special Issue on Neoliberalism and Education Edited By Bronwyn Davies And Peter Bansel. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 741 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 583 |