تعداد نشریات | 197 |
تعداد شمارهها | 4,931 |
تعداد مقالات | 54,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 90,135,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 72,908,087 |
آسیب شناسی پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی: مطالعه نظریه زمینه ای | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 53، شماره 3، پاییز 1398، صفحه 1-1 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2020.262481.1345 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رضازده1؛ زهره میرحسینی ![]() ![]() | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال | ||
3دانشیار گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی | ||
4دانشیار گروه کتابداری دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم تحقیقات | ||
چکیده | ||
هدف: آسیب شناسی پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان دانشگاهی هدف تحقیق حاضر است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از نظریه پردازی زمینه ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته بود و تجزیه وتحلیل و کدگذاری داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی MAXQDA 10انجام شد. جامعه پژوهش را اعضای کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی ،و صاحبنظرا ن دانشگاه تشکیل دادندکه با روش نمونه گیری هدفمند ترکیبی تعداد 13 نفر به عنوا ن حجم نمونه انتخاب شدند. یافته ها: 405 مفهوم در مرحله کدگذاری باز در46 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی انتخاب و دسته بندی شد. در شرایط زمینه ای 34 مفهوم و 5 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی ؛ در شرایط علی 89 مفهوم و15مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی ؛درشرایط مداخله گر 142 مفهوم و 13 مقوله فرعی و 9مقوله اصلی؛ در راهبردها 114 مفهوم و 8 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی ؛ و در پیامدها 26 مفهوم و 5مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی استخراج شد. اصالت اثر: عوامل موثردر"آسیب شناسی پژوهش" در این تحقیق شناسایی وتحلیل شد و در قالب یک الگو ارایه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: آسیب شناسی؛ پژوهش؛ رشته علم اطلاعات و دانش شناسی؛ نظریه زمینه ای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 |