تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,070 |
مقایسهی دیدگاههای مدرسان شاغل در ایران و ژاپن در اجرای «گروهبندی» در کلاسهای درس زبان انگلیسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 14، دوره 10، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 233-259 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2020.263545.538 | ||
نویسندگان | ||
ملیحه بیدی1؛ مرجان وثوقی* 2؛ نعمت اله شموسی3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی، واحد سبزوار، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران | ||
2اﺳﺘﺎدﻳﺎر، ﮔﺮوه زبان انگلیسی، واحد ﺳﺒﺰوار، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اسلامی، ﺳﺒﺰوار، اﻳﺮان | ||
3دانشیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، عوامل مؤثر برگروهبندی در کلاسهای درس زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان دو کشور ایران و ژاپن، میان ۲ گروه شرکتکنندگان شامل نوزده معلم زبان انگلیسی شاغل در ایران و ژاپن و هشتادوسه دانشآموز ایرانی از طریق یک طرح اقدامپژوهی صحتسنجی شد. دیدگاه معلمان حاکی از وجود هفت عامل شامل یک) سطح زبانی، دو) سن، سه) نیازهای دانشآموزان، چهار) عوامل روانشناختی، پنج) تعداد دانشآموزان در کلاس، شش) تعداد نشستهای کلاسی و هفتم) تقسیم تصادفی بود که تمایل معلمان ایرانی را در سطوح آموزشهای غایت- محور و معلمان ژاپنی را بهسوی روشهای آموزشی فرایند_ محوری نشان میداد. دانشآموزان نیز با در نظر گرفتن عواملی همچون یک) استفاده از همکلاسیهای قوی در هر گروه، دو) استفاده از گروههای همگن، سه) اختیار عمل با معلم (دانش و تجربه)، چهار) دوستی و رفاقت، و پنج) رفاقت توأم با سطح زبانی، تنها بهارتقای سطح زبانی خود و نه بایایی ارتقای سطح مهارتهای اجتماعی اهمیت میدادند. درنتیجه، با استناد بهشواهد بهدستآمده در این پژوهش، توصیه میشود؛ پیش از اجرای هر رویکرد جدید_ در اینجا اجرای کارهای گروهی در راستای آموزش بهشیوۀ ارتباطی_ ابتدا میباید رویکردهای ارزشی متصدیان آموزش و یادگیری، یا همان مدرسان بررسی شود و در صورت وجود تفاوت، در اساس و پایه، بهجای اجرای سازوکارهای مربوطه و صرف هزینه، بهبررسی ماهیت اعتقادی معلمان و دانشآموزان آنها و بهویژه، بههمراستا کردن نگرش متصدیان آموزشی با دگرگونیهای نو پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
کار گروهی؛ یادگیری مشارکتی؛ اقدام پژوهی؛ گروهبندی کلاسی؛ مهارتهای اجتماعی | ||
مراجع | ||
Hopkins, E. A. (2008). Work‐related learning: hearing students’ voices. Educational action research, 16(2), 209-219. doi/abs/10.1080/09650790802011858.
Ibrahim, N., Shak, M. S. Y., Mohd, T., Zaidi, A., & Yasin, S. M. A. (2015). The Importance of Implementing Collaborative Learning in the English as a Second Language (ESL) Classroom in Malaysia. Procedia Economics and Finance, 31, https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01208-3.
Kim, Y. (2012). Implementing ability grouping in EFL contexts: Perceptions of teachers and students. Language Teaching Research, 16(3), 289-315. https://doi.org/10.1177/1362168812436894.
Kubota, R. (1999). Japanese culture constructed by discourses: Implications for applied linguistics research and ELT. TESOL quarterly, 33(1), 9-35. https://doi.org/10.2307/3588189.
Sheppard, C., Manalo, E., & Henning, M. (2018). Is ability grouping beneficial or detrimental to Japanese ESP students' English language proficiency development?. English for Specific Purposes, 49, 39-48. https://doi.org/10.1016/j.esp.2017.10.002.
Sugie, S. (1995). Cooperative learning in Japan. International Journal of Educational Research, 23(3), 213-225. https://doi.org/10.1016/0883-0355(95)93609-Y.
Treko, N. (2013). The big challenge: Teaching large multi-level classes. Academic journal of interdisciplinary studies, 2(4), 243-251. doi/10.5901/ajis.2012.v2n4p243.
Van den Bossche, P., Gijselaers, W. H., Segers, M., & Kirschner, P. A. (2006). Social and cognitive factors driving teamwork in collaborative learning environments team learning beliefs and behaviors. Small group research, 37(5), 490-521.
Zamani, M. (2016). Cooperative learning: Homogeneous and heterogeneous grouping of Iranian EFL learners in a writing context. Cogent Education, 3(1), doi/pdf/10.1080/2331186X.2016.114995. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 579 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 614 |