تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,340 |
مطالعه پدیدارشناختی مدرسه طبیعت و پیامدهای آن در رشد عاطفی و اجتماعی کودکان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 1، اردیبهشت 1399، صفحه 117-136 اصل مقاله (976.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2020.258514.642856 | ||
نویسندگان | ||
منصوره حاج حسینی* 1؛ فاطمه آزاد2؛ الهام سادات ناجی3 | ||
1استاد یار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران ، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش محیط زییست، دانشگاه تهران ، تهران، ایران | ||
3دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی پیامدهای عاطفی و اجتماعی مدرسه طبیعت بود. این پژوهش در رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی موردی انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل والدین مدرسه طبیعت کاوی کنج مشهد (57 نفر) بود که به روش انتخاب هدفمند و بر پایه اصل اشباع برگزیده شدند. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته با پرسشهای باز و استاندارد شده بود و دادهها مطابق با رویکرد نظریه زمینهای استراس و گلاسر تحلیل و طبقهبندی شد. یافتههانشانگر پیامدهای مثبت تجربه آموزشی در مدرسه طبیعت در دو بُعد عاطفی و اجتماعی بود. بُعد عاطفی چهار مقوله چگونگی بروز و مهار عواطف (ترس و خشم)،شناخت عاطفی (خودآگاهی عاطفی، توجه به احساسات دیگران)، علاقه و ارزش برای خود (اعتماد به خود، خودبسندگی و استقلال) و علاقه و ارزش برای طبیعت را شامل گردید و در بُعد اجتماعی، سه مقوله چگونگی تعامل با دیگران، حل مسائل اجتماعی (مسؤولیتپذیری و قانونپذیری) و بازی و کنشگری (کاهش گرایش به تلویزیون و بازیهای رایانهای، بازی در طبیعت و تنوع در بازی) حاصل آمد. نتیجه پژوهش نشانگر پیامد مطلوب مدرسه طبیعت در توجه به دنیای درونی کودک و ایجاد فرصت یادگیری اجتماعی برای آنها بود. بر این اساس میتواند بهعنوان راهبرد آموزشی کارآمد جهت تسهیل رشد عاطفی و اجتماعی مورد استفاده واقع گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه طبیعت؛ رشد عاطفی؛ رشد اجتماعی؛ کودکان؛ پدیدارشناسی | ||
مراجع | ||
استراس، آ.، و کوربین، ج. (1390). اصول روش تحقیق کیفی. ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. افضلی، ل.، اسماعیلی، س.، رجبی هومن.، و وکیلی س. ( 1395(. اثربخشی بازی درمانگری با رویکرد کودکمحور بر مشکلات رفتاری درونیسازی شده کودکان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 7(3)، 234-213. پاپالیا، د. ا.، الدز، س. و.، و فلدمن، ر. د. (1390). روانشناسی رشد و تحول انسان. مترجمان داود عرب قهستانی، هامایاک آوادیس، دکتر حمیدرضا سهرابی، فرزنده داورپناه، افسانه حیات روشنائی و دکتر سیامک نقشبندی. خنیفر، ح.، و مسلمی، ن. (1398). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی. تهران: نگاه دانش. سانتراک، ج. د. (1395). روانشناسی تربیتی. ترجمه شاهده سعیدی، مهشید عراقجی و حسین دانشفر. تهران: رسا. ضرغامی، ا.، نصیری، ن.، اژدهفر، ش.، و اژدهفر، ل. (1392). تأثیر عوامل کیفی محیط بر کاهش اختلال رفتاری در کودکان 7-5 سال. فصلنامه پایش. 12(4)، ۴۱۴-٤٠٣. کاپلان، پ. ا. (1381). روانشناسی رشد (سفر پرماجرای کودک). ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: رسا. گال، م.، بورگ، و.، و گال، ج. (۱۳۸۶). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد دوم). ترجمه گروه مترجمان (به اهتمام دکتر احمدرضا نصر). تهران: سمت. لندرت، گ. (1390). بازیدرمانی: هنر برقراری ارتباط. ترجمه فروزنده داورپناه. تهران: رشد. Bartlett, S. (1996). Access to outdoor play and its implications for healthy attachments. Unpublished article, Putney, VT. Bell, A. C., & Dyment, J. E. (2008). Grounds for health: the intersection of green school grounds and health‐promoting schools. Environmental Education Research. 14(1), 77-90. Bixler, R. D., Floyd, M. F., & Hammitt, W. E. (2002). Environmental socialization: Quantitative tests of the childhood play hypothesis. Environment and Behavior. 34(6), 795-818. Bruner, J. S. (1972). Nature and uses of immaturity. American Psychologist. 27(8), 687. Dyment, J. E. (2005). Green school grounds as sites for outdoor learning: Barriers and opportunities. International Research in Geographical & Environmental Education. 14(1), 28-45. Johnson, P. (2007). Growing Physical, Social and Cognitive Capacity: Engaging with Natural Environments. International Education Journal. 8(2), 293-303. Kahn Jr, P. H. (1997). Developmental psychology and the biophilia hypothesis: Children's affiliation with nature. Developmental Review. 17(1), 1-61. Kahn, P., & Kellert, R. S. (2003). Children and Nature Psychological, Sociocultural and Evolutionary Investigations, Washington, DC: Island Press. Kochhar-Bryant, C. A., & Heishman, A. (Eds.). (2010). Effective collaboration for educating the whole child. Corwin Press. Maller, C., & Townsend, M. (2006). Children's mental health and wellbeing and hands-on contact with nature. International Journal of Learning. 12(4), 359-372. Malone, K., & Tranter, P. (2003). “Children's Environmental Learning and the Use, Design and Management of School grounds. Children Youth and Environments. 13(2), 87-137. Moore, R. C. (1986). The power of nature orientations of girls and boys toward biotic and abiotic play settings on a reconstructed schoolyard. Children's Environments Quarterly. Moore, R. C. (1996). Compact nature: The role of playing and learning gardens on children's lives. Journal of Therapeutic Horticulture. 8, 72-82. Moore, R. C., & Cosco, N. (2000, September). Developing an earth-bound culture through design of childhood habitats. In Conference on people, land, and sustainability: A global view of community gardening, Nottingham, UK. Moore, R. C., Cosco, N., Kepez, O., & Demir, E. (2003). My place by the bay: Prepared environments for early science learning. O’Hara, M. (2006). In search of the next enlightenment? The challenge for education in uncertain times. Journal of Transformative Education. 4(2), 105-117. Piaget, J., & Cook, M. (1952). The origins of intelligence in children (Vol. 8, No. 5, p. 18). New York: International Universities Press. Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A review on outdoor learning. Field Studies Council, Shrewsbury, UK. Smollar, J., & Youniss, J. (1982). Social development through friendship. In Peer relationships and social skills in childhood (pp. 279-298). Springer, New York, NY. Szczepanski, A. (2009). Outdoor education: Authentic learning in the context of urban and rural landscape: A way of connecting environmental education and health to sustainable learning: Literary education and sensory experience. Perspective of the where, what, why, and when of learning. Perspective of the where, what, why and when of learning. (February, 2013) http://www. mgu. ac. jp/21tosyokan/files/hatsurin_13. Pdf. Taylor, A. F., Kuo, F. E., & Sullivan, W. C. (2002). Views of nature and self-discipline: Evidence from inner city children. Journal of Environmental Psychology. 22(1-2), 49-63. Wells, N. M., & Evans, G. W. (2003). Nearby nature: A buffer of life stress among rural children. Environment and Behavior. 35(3), 311-330. Wells, N. M., & Evans, G. W. (2003). Nearby nature: A buffer of life stress among rural children. Environment and Behavior. 35(3), 311-330. Wolf, K. L. (2003). Youth and mental health: work projects in urban green space. In Engineering Green: Proceeding of the 11th National Urban Forest Conference. Washington C. Woolfolk-Hoy, A. E. (2004). Educational psychology, 9/e, active learning edition. Allyn & Bacon, Boston, MA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,289 |