![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,689,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,918,516 |
جایگاه اجتماعی زنان در تمدن باستانی شهر سوخته | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 3، مهر 1398، صفحه 391-411 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2020.289879.1346 | ||
نویسنده | ||
صدرالدین طاهری* | ||
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکدة پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
برپایة اسناد باستانشناختی و انسانشناختی برخی از جوامع باستانی با ساختار مادرمحور اداره میشدهاند. در میان تمدنهای باستانی ایران، شهر سوخته بهسبب انتشار مداوم نتایج کاوشهای درازمدت و علمی مورد مطالعاتی مناسبی برای بررسی جایگاه اجتماعی زنان بهشمار میرود. این نوشتار، پژوهشی تاریخی است که از دیدگاه ماهیت توصیفیـ تحلیلی و از دیدگاه هدف بنیادی نظری بهشمار میرود و دادههای کیفی و کمی آن به شیوة اسنادی با نمونهگیری هدفمند دادهاندوزی شدهاند. مهرها که نشانة جایگاه برجستة اجتماعی، منصب حکومتی یا مشارکت در تجارت هستند، در شهر سوخته تقریباً بهطور کامل به زنان تعلق دارند. اجساد خفته در بسیاری از گورهای زنانة شهر سوخته را براساس شمار بالای گورآوندها میتوان صاحب سرمایه دانست. فراوانی این اشیا بهویژه در دورة دوم، که جمعیت و توان بازرگانی شهر سوخته به اوج میرسد، آشکار میکند که زنان شهر سوخته (دستکم در دورههای دوم و چهارم) بهطور میانگین از مردان ثروتمندتر بودهاند. در شهر سوخته، اسلحه بهندرت یافت میشود و بهجای آن در کنار زنان درگذشته اغلب اشیای زینتی و لوازم گوناگون آرایش نهاده شده. با توجه به مالکیت مهرها، میتوان پیشنهاد کرد که کالاهای تولیدشده در روستاهای اقماری را زنان در شهر به فروش میرسانده یا به مناطق دیگر صادر میکردهاند. برپایة شواهد تحلیلشده در این مقاله نگارنده بر این باور است که جامعة شهرسوخته دستکم در بخش مهمی از تاریخ 1300سالة خود به شیوة مادرمحوری اداره شده است و زنان آن سهم چشمگیری در شکلگیری اجتماعی و اقتصادی این تمدن داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
زنان؛ شهر سوخته؛ عصر مفرغ؛ مادرمحوری | ||
مراجع | ||
[1] بلیکی، نورمن (1384). طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: نی. [2] پیتمن، هالی (1384). هنر عصر مفرغ، ترجمة کوروش روستایی، تهران: پیشینپژوه. [3] حافظنیا، محمدرضا (1392). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت. [4] روزنبرگ، دونا (1378). اساطیر جهان؛ داستانها و حماسهها، ترجمة عبدالحسین شریفیان، تهران: اساطیر. [5] سید سجادی، منصور، با همکاری محمد ضروری، فرزاد فروزانفر و روحالله شیرازی (1386). گزارشهای شهر سوخته 1 (کاوش در گورستان 1376ـ 1379)، تهران: سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری. [6] ــــــــــ (1388). گزارشهای شهر سوخته 2 (کاوش در گورستان 1380ـ 1382)، تهران: سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری. [7] شیرازی، روحالله (1388). شهر سوخته، زاهدان: ادارة کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان. [8] طاهری، صدرالدین؛ طاووسی، محمود (1389). «تندیسهای ایزدبانوان باروری ایران»، مجلة مطالعات زنان، ش 24، ص43ـ73. [9] طاهری، صدرالدین (1393). ایزدبانوان در فرهنگ و اساطیر ایران و جهان، تهران: روشنگران و مطالعات زنان. [10] عبدی، کامیار؛ گنجی، شادی (1396). «بررسی ساختار سیاسیـ اجتماعی جامعة شهر سوخته در هزارة سوم پیش از میلاد»، مجلة جامعهشناسی تاریخی، دورة 9، ش2، ص29ـ64. [11] فروزانفر، فرزاد (1388). گزارشهای شهر سوخته 3 (مطالعات انسانشناسی 1376ـ 1387)، تهران: سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری. [12] کار، مهرانگیز (1365). «نظام حقوقی در ایلام»، نامة فرهنگ ایران، دفتر دوم، تهران: بنیاد نیشابور. [13] کخ، هایدماری (1376). از زبان داریوش، ترجمة پرویز رجبی، تهران: کارنگ. [14] ناس، جان بایر (1382). تاریخ جامع ادیان، ترجمة علیاصغر حکمت، تهران: علمی و فرهنگی. [15] هینتس، والتر (1371). دنیای گمشده ایلام، ترجمة فیروز فیروزنیا، تهران: علمی و فرهنگی. [16] Adler, Margot (2006). Drawing Down the Moon: Witches, Druids, Goddess-Worshippers, and Other Pagans in America. New York: Penguin Books. [17] Besenval, Roland (1997). “Entre le Sud-Est Iranien et la plaine de l'Indus: le Kech-Makran. Recherches archéologiques sur le peuplement ancien d'une marche des confins Indo-Iraniens”. In: Arts asiatiques, tome 52, PP 5-36. [18] Biscione, Raffaele (1973). “Dynamics of an early South Asian urbanization: first period of Shahr-i Sokhta and its connections with Southern Turkmenia”. In: Hammon, N., Wheeler, Sir M. (Eds.), South Asian Archaeology. Papers from the First International Conference of South Asian Archaeologists, London: University of Cambridge, PP 105-118. [19] Cattini, G. (2000). “Administrative Indicators in the Shahr-i Sokhta Eastern Residential Area of Period II (2800-2600 BC),” In: M. Taddei, G. De Marco (Eds.), South Asian Archaeology 1997, Rome: Istituto italiano per l'Africa e l'Oriente, PP 485-94. [20] Cortesi, E., M. Tosi, A. Lazzari, M. Vidalle (2009). “Cultural relationships beyond the Iranian Plateau, the Helmand Civilization, Baluchistan and Indus valley in the 3th millennium BC”, Paléorient, 34 (2), PP 5-35. [21] Eller, Cynthia (1995). Living in the Lap of the Goddess: The Feminist Spirituality Movement in America, Boston: Beacon Press. [22] Fiandra, E., C. Pepe, (2000). “Typology and Distribution of the Administration Indicators in Eastern Residential Area of Shahr-i Sokhta During Period II (2800-2600 BC). The Sealings”, In: M. Taddei, G. De Marco (Eds.), South Asian Archaeology 1997, Rome: Istituto italiano per l'Africa e l'Oriente, PP 467-83. [23] Goettner-Abendroth, Heide, (Ed.) (2009). Societies of Peace: Matriarchies Past, Present and Future: Selected Papers: First World Congress on Matriarchal Studies, 2003 / Second World Congress on Matriarchal Studies, 2005. Toronto: Inanna Publications. [24] Henslin, James M. (2001). Essentials of Sociology. London: Taylor & Francis. [25] Jarrige, Jean-François, Aurore Didier, Gonzague Quivron (2011). “Shahr-i Sokhta and the chronology of the Indo-Iranian regions”. Paléorient, vol. 37, no 2. PP 7-34. [26] Knight, C. (2008). “Early human kinship was matrilineal”. In: N. J. Allen, H. Callan, R. Dunbar and W. James (Eds.), Early Human Kinship, Oxford: Blackwell, PP 61-82. [27] Korotayev, Andrey (2003). “Form of Marriage, Sexual Division of Labor, and Postmarital Residence in Cross-Cultural Perspective: A Reconsideration”. Journal of Anthropological Research. 59 (1): PP 69-89. [28] Love, Barbara, Elizabeth Shanklin (1983). “The answer is matriarchy”, In: Joyce Trebilcot (Ed.). Mothering: Essays in Feminist Theory. New Jersey: Rowman & Allenheld. [29] Marshall, Harry Ignatius (1922). The Karen People of Burma: A Study in Anthropology and Ethnology, Ohio: Ohio State University Bulletin. [30] Macchiarelli, Roberto, Pietro Passarello (1988). “Analisi paleodemografica comparativa della popolazione di Shahr-i Sokhta (Sistan, Iran, III millennio a.c.)”, Rivista di Antropologia, 66, PP 5-36. [31] Pardini, E., E. C. Lombardi Pardini, (1988). “La struttura biologica della popolazione di Shahr-i Sokhta (III millennio a.C., Sistan, Iran),” In: G. Gnoli and L. Lanciotti (eds.) Orientalia Iosephi Tucci Memoriae Dicata, II, Rome: Istituto Italiano per il Medio ed Estremo Oriente, PP 1061-78. [32] Peoples, James, Garrick Bailey (2012). Humanity: An Introduction to Cultural Anthropology. Australia: Wadsworth. [33] Piperno, Marcello (1979). “Socio-economic implications from the graveyard of Shahr-i Sokhta”, In: M. Taddei (ed.), South Asian Archaeology 1977, Naples: Istituto Universitario Orien-tale, Seminario di Studi Asiatici, PP 121-141. [34]---------- (1986). “Aspects of Ethnical Multiplicity Across the Shahr-i Sokhta Graveyard”, Oriens Antiquus, 25, PP 257-70. [35] Piperno, Marcello, Sandro Salvatori (2007). The Shahr-I Sokhta graveyard (Sistan, Iran): excavation campaigns 1972-1978, Rome: IsIAO. [36] Sajjadi, S. M. S., F. Foruzanfar, R. Shirazi, S. Baghestani (2003). “Excavations at Shahr-i Sokhta. First Preliminary Report on the Excavations of the Graveyard, 1997-2000” Iran, Vol. 41, PP 21-97. [37] Smith, Raymond T. (1956). The Negro Family in British Guiana: Family Structure and Social Status in the Villages. London: Routledge. [38] Stein, Aurel (1928). Innermost Asia: Detailed Report of Explorations in Central Asia, Kan-su and Eastern Iran, 5 vols. Oxford: Clarendon Press. [39] Tosi, Maurizio (1971). “Shahr-i Sokhta: un insediamento protourbano nel Sistan Iraniano”, Atti del Convegno Internazionale sul tema: La Persia nel Medioevo, Rome: Accademia Nazionale dei Lincei, quaderno 160, 3, PP 15-30. [40] ---------- (1973). “The cultural sequence of Shahr-I Sokhta”, Shiraz: Bulletin of Asia institute of Pahlavi University. [41]---------- (1975). “A Topographical and Stratigraphical Perplus of Shahr-i- Sokhte”, Proceeding of IVth Annual Symposium on Archaeological Research in Iran, PP 130-158. [42]---------- (1983). “Excavations at Shahr-I Sokhta 1969-1970”, In: Maurizio Tosi (Ed.), Prehistoric Sistan 1, Rome: IsMEO, PP 73-127. [43]---------- (1984). “The notion of craft specialization and its representation in the archaeological records of early states in the Turanian basin”, In: Matthew Spriggs (Ed.), Marxist perspectives in archaeology, Cambridge: Cambridge University Press, PP 22-52. [44] Tucci, Giuseppe (1977). La Citta’ Bruciata Del Deserto Salato, Venezia: Erizzo Editrice. [45] Vidale, M., A. Lazzari (2016). Lapis Lazuli Bead Making at Shahr-i Sokhta. Interpreting Craft Production in an Urban Community of the 3rd Millennium BC, Rome: ISMEO. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 897 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,321 |