تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,873 |
مقایسه بارگذاری حافظه فعال در حالت استراحت و فعالیت مغز با استفاده از EEG در کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 17، دوره 10، شماره 4، بهمن 1398، صفحه 217-227 اصل مقاله (797.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2020.75079 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه غلامعلی نژاد1؛ شهلا پاکدامن* 2؛ لیلی پناغی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3دانشیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تفاوت در بارگذاری حافظه فعال را در حالت استراحت و انجام تکلیف از طریق دامنه ریتم تتا در مناطق پیشپیشانی مغز، در کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. ثبت موج تتا در سه حالت چشم بسته (EC)، چشم باز (EO) و انجام تکلیف توجهی برو- نرو (VCPT) در 52 کودک 7 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری (22 دختر و 30 پسر) انجام شد. تشخیص اختلال یادگیری در این کودکان با استفاده از آزمون هوش استنفورد بینه و ارزیابی عملکرد تحصیلی فارسی انجام شد. دادهها از طریق نرمافزار WinEEG ثبت، کمی و در نرمافزار Spss با آزمون t همبسته تحلیل شد. نتایج این مطالعه حاکی از بالاتر بودن دامنه ریتم تتا در حین انجام تکلیف در مقایسه با دو شرایط دیگر ثبت مغزی در نواحی قدامی (Fz) بود. این یافته با دیگر مطالعات این حوزه در افراد سالم همخوان بود و نشان داد، هرچند نقص در حافظه فعال از ویژگیهای شناختی اصلی این گروه است، اما باز هم تلاش شناختی برای نگهداری و پردازش ذهنی اتفاق میافتد. بالابودن معناداری این تفاوت میتواند، دلیلی برای خطاهای توجهی این گروه از کودکان باشد؛ زیرا دامنه بلند ریتم تتا در مناطق پیشانی مغز با ورود اطلاعات نامرتبط به مسیرهای توجهی همراه است. | ||
کلیدواژهها | ||
حافظۀ فعال؛ EEG؛ اختلال یادگیری | ||
مراجع | ||
جاویدنیا، س.، کامکاری، ک.، و موللی، گ. (1392). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه نوین هوشآزمای تهران- استنفورد بینه، در کودکان با تشخیص نارساخوانی. مجله مطالعات ناتوانی. 3(1)، 51-44. رستمی، ر.، رستم کلایی، ن. ا.، خدابندهلو، ی.، غلامعلینژاد، ف.، و بانشی، ع. ر. (1395). طرح پژوهشی: انطباق، اعتباریابی و رواسازی مقدماتی آزمونهای پیشرفت تحصیلی وودکاک جانسون در دانشآموزان شهر تهران. مجری: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. شیری امینلو، م.، کامکاری، ک.، و شکرزاده، ش. (1392). روایی همزمان نسخه نوین هوشآزمای تهران- استنفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان. مجله تعلیم و تربیت استثنائی. 7، 61-50. فرید، ف.، کامکاری، ک.، صفارینیا، م.، و افروز، س. (1393). مقایسه روایی تشخیصی نسخه نوین هوشآزمای تهران استنفورد بینه و نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان در ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری. 4، 123-70.
Baddeley, A. (1992). Working memory. Science. 255(5044), 556–559. Bae, G. Y., & Luck, S. J. (2018). Dissociable decoding of spatial attention and working memory from EEG oscillations and sustained potentials. Journal of Neuroscience. 38(2), 409-422. Bender, W. (2004). Learning disabilities: Characteristics, identification and teaching strategies. Boston: Pearson. Boyle, C., Boulet, S., Schieve, L., Cohen, R., Blumberg, S., Yeargin-Allsopp, M., Kogan, M. (2011). Trends in the prevalence of developmental disabilities in US children, 1997–2008. Journal of Pediatrics. 127(6), 1034–1042. Gevins, A., Smith, M. E., Leong, H., McEvoy, L., Whitfield, S., Du, R., & Rush, G. (1998). Monitoring working memory load during computer-based tasks with EEG pattern recognition methods. Human Factors. 40(1), 79-91. Jensen, O., & Tesche, C. D. (2002). Frontal theta activity in humans increases with memory load in a working memory task. European Journal of Neuroscience. 15(8), 1395-1399. Landerl, K., Fussenegger, B., Moll, K., & Willburger, E. (2009). Dyslexia and dyscalculia: Two learning disorders with different cognitive profiles. Journal of Experimental Child Psychology. 103(3), 309-324. Moll, K., Göbel, S. M., Gooch, D., Landerl, K., & Snowling, M. J. (2014). Cognitive risk factors for specific learning disorder: Processing speed, temporal processing, and working memory. Journal of Learning Disabilities. 49(3), 272-281. Ogrim, G., Kropotov, J., & Hestad, K. (2012). The quantitative EEG theta/beta ratio in attention deficit/hyperactivity disorder and normal controls: sensitivity, specificity, and behavioral correlates. Psychiatry Research. 198(3), 482-488. Onton, J., Delorme, A., & Makeig, S. (2005). Frontal midline EEG dynamics during working memory. Journal of Neuroimage. 27(2), 341-356. Raghavachari, S., Kahana, M. J., Rizzuto, D. S., Caplan, J. B., Kirschen, M. P., Bourgeois, B., ... & Lisman, J. E. (2001). Gating of human theta oscillations by a working memory task. Journal of Neuroscience. 21(9), 3175-3183. Sadock, B., Sadock, V., & Ruiz, P. (2017). Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. Philadelphia: Wolters Kluwer.Sauseng, P., Griesmayr, B., Freunberger, R., & Klimesch, W. (2010). Control mechanisms in working memory: a possible function of EEG theta oscillations. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 34(7), 1015-1022. Sauseng, P., Klimesch, W., Schabus, M., & Doppelmayr, M. (2005). Fronto-parietal EEG coherence in theta and upper alpha reflect central executive functions of working memory. International Journal of Psychophysiology. 57(2), 97-103. Scheeringa, R., Petersson, K. M., Oostenveld, R., Norris, D. G., Hagoort, P., & Bastiaansen, M. C. (2009). Trial-by-trial coupling between EEG and BOLD identifies networks related to alpha and theta EEG power increases during working memory maintenance. Journal of Neuroimage. 44(3), 1224-1238. Schrank, F., & Wendling, B. (2012). The Woodcock–Johnson III normative update: Tests of cognitive abilities and tests of achievement. In contemporary intellectual assessment. Itasca, IL: Riverside Publishing. Stipacek, A., Grabner, R. H., Neuper, C., Fink, A., & Neubauer, A. C. (2003). Sensitivity of human EEG alpha band desynchronization to different working memory components and increasing levels of memory load. Neuroscience Letters. 353(3), 193-196. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,002 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 744 |