تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,696 |
تعداد مقالات | 72,310 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,503,907 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,303,805 |
مطالعه تاثیرات جنیست در توجه چشمی مخاطبان سینما با استفاده از ابزار ردیابی چشم: مورد مطالعه فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 8، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 77-86 اصل مقاله (6.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2019.263491.615236 | ||
نویسندگان | ||
احمد آذرسا1؛ محمدرضا دلیری2؛ محمدرضا یگانه دوست3؛ سیاوش صلواتیان* 4 | ||
1کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه سوره | ||
2دانشیار گروه مهندسی پزشکی، دانشگاه علم و صنعت | ||
3مدرس سینما، دانشگاه سوره | ||
4عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما | ||
چکیده | ||
تاکنون مطالعات زیادی در حوزه جنسیت و تفاوتهای ادراکی تماشاگران سینما انجام شده است؛ اما بررسیهای عینیتری برای اثبات تفاوتهای ادراکی جنسیت لازم است که مطالعات سینما عصبشناختی، این امکان را برای تحلیلگران سینما مهیا میکند. هدف مقاله حاضر، مطالعه تاثیرات جنسیت بر الگوهای نگاه به هنگام تماشای بخشی از فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کمک ابزار ردیابی چشم است. در این پژوهش نیمهتجربی که به روش آزمایشگاهی انجام شده است، شرکتکنندگان، 6 نفر مرد و 6 نفر زن 20 تا 30 سال، در حالی که عینک ردیابی چشم بر چشم داشتند، در معرض 3 دقیقه از سکانس ابتدایی فیلم قرار گرفتند که در آن شخصیت اصلی زن و مرد فیلم، رو به دوربین در حال دیالوگ هستند. نقاط تمرکز نگاه و توجه افراد با استفاده از دستگاه ردیابی چشم ثبت شد. نتایج نشان داد علیرغم آنکه هر دو گروه مردان و زنان به فرد دیالوگکننده بیشتر خیره میشدند؛ اما زمانی که یکی از شخصیتها در حال دیالوگ بود، تماشاگر همجنس او توجه بیشتری به وی نشان میداد و تماشاگر جنس مخالف درصدی از نگاه خود را نیز معطوف به شخصیت صامت همجنس خودش میکرد. این یافتهها جنبههایی از تاثیرات تفاوتهای جنسیتی در الگوهای نگاه انسان را آشکار میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
سینما عصبشناسی؛ ردیابی چشم؛ نقطه توجه؛ تفاوتهای جنسیتی؛ جدایی نادر از سیمین | ||
مراجع | ||
پرنیانپور، محمد؛ مردانبگی، دیاکو و سرشار، محمد (1387)، ردیابی حرکات چشم و کاربردهای آن در ارگونومی، نخستین کنفرانس بینالمللی ارگونومی ایران، انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی، تهران. تاگارد، پاول (1391)، ذهن درآمدی بر علوم شناختی، ترجمه رامین گلشایی، انتشارات سمت و پژوهشکده علوم شناختی، تهران. حسینآبادی ساده، داود؛ سماکنژاد، نگار و نورایی، محمود (1394)، تأثیر شعار تبلیغاتی با ماهیت اجتماعی بر میزان توجه در تبلیغات بیلبورد با استفاده از ردیابی چشم. نخستین کنفرانس ملی تبلیغات محیطی در ایران، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران. زاهدی نوقانی، مهدی (1396)، ردیابی حرکات چشمی، رویکردی برای سنجش خواندن بر پایه تعامل دیداری، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، دوره 7، شماره 1، صص 352-375. زاهدی، فریندخت؛ عندلیب، سارا و خرمی بنارکی، آناهیتا (1397)، اثر نمایشی از دریچه علوم اعصاب: رابطه اثر و مخاطب بر اساس یافتههای آزمایشگاهی، هنرهای زیبا ـ هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 23، شماره 2، صص 49-60. فرهنگی، علیاکبر؛ قراگوزلو، علیرضا و صلواتیان، سیاوش (1389)، توجه حکمرانی جدید در اقتصاد رسانه. پژوهشهای ارتباطی، دوره 17، شماره 3، صص 91-114. هاسون، یوری (1394)، سینماپژوهی عصبشناسانه؛ عصبشناسی شناختی و مطالعات سینمایی، ترجمه سیاوش صلواتیان و سیدمحمدرضا سیدی، رسانه، دوره 26، شماره 2، صص 197-220. Daunys, G (2006), Report on New Approaches to Eye Tracking:Communication by Gaze Interaction, Information Society Technologies, ?????. Posner, M & Petersen, S (1990), The attention system of the human brain, Annual Review of Neuroscience, ????? Erdan Gu, N. I (2006), Visual Attention and Eye Gaze during Multiparty Conversations with Distractions, nLecture Notes in Computer Science, 4133, pp.163-204. H. Davenport, T & C. Beck, J (2002), The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business, ????? Hewig, J. R (2008), Gender Differences for Specific Body Regions When Looking at Men and Women, Nonverbal Behav, 32(2), pp.67–78. Joseph W. Melnyk, D. M (2014), Gaze Pattern Variations among Men when Assessing Female Attractiveness, Evolutionary Psychology, 12(1), pp.167-177. Neumann, O (1992), Theories of attention: From metaphor to mechanism, Psychologische Rundschau, ????, pp.83-101. Nielsen, J & Pernice, K (2009),Eyetracking Web Usability, ???????? Poole, A & J. Ball, L (2005), Eye Tracking in Human-Computer Interaction and Usability Research: Current Status and Future Prospects, Lancaster University, ????????????????????????
Solomon, M; Askegaard, G & Soren. K.Hogg, M (2010), Consumer behaviour: A European Perspective, Prentice Hall Ptr; 4rh Ed, New Jersey. Vatikiotis-Bateson E, E. I (1998), Eye movement of perceivers during audiovisual speech perception, Percept Psychophys., 60(6), pp.926-40. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,021 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,361 |