
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,666 |
تعداد مقالات | 71,851 |
تعداد مشاهده مقاله | 128,557,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,385,990 |
داستانگویی تعاملی: مطالعه سهم مخاطب، مولف و روایت در انیمیشنهای واقعیت مجازی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 33-42 اصل مقاله (6.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2019.273214.615282 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا حسنائی* ؛ محسن شکرطلب | ||
دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
انیمیشن واقعیت مجازی از یک سوی شبیه بازی و از سوی دیگر شبیه سینماست. از ویژگیهای انیمیشن مجازی، اصل پایگاهداده است که برخلاف سینما، قادر است همه اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار دهد. در اینجا ارزشگذاری بوسیلهی تدوین نیست. مخاطب میتواند در صحنهی داستان حرکت و جست و جو کند. دوربین در دستان مخاطب است. مقاله حاضر با تکیه بر آرائ متفکرانی چون کامرون، وسمیر و شوتن، به این موضوع میپردازد که سهم مخاطب و مولف با تولید انیمیشنهای تعاملی در فضای مجازی، در مقایسه با گونههای مانند سینما چه تغییری خواهد کرد؟ هدف مقاله حاضر، معرفی روشی برای خلق انیمیشنهای روایی با استفاده از فضای مجازی است و روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و تطبیقی است. بر اساس یافتههای مقاله، انیمیشن واقعیت مجازی، گرچه در محیط رسانهای تعاملی شکل میگیرد اما در آن، مخاطب "بازیکن" نیست. مخاطب در اینجا نه مشابه سینما به صندلی تکیه داده است و نه مانند بازی رایانهای، به جلو متمایل است. این خصوصیات، حضور رسانهی کاملاً ترکیبی و جدیدی را نوید میدهند. این رسانه نوپا، ارجحیت دادن مکان بر زمان و همچنین ارائه آن به صورت منطقی مشابه پایگاه داده را، از رایانه به عاریت گرفته، و روایت را از ادبیات و سینما است. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت تعاملی؛ واقعیت مجازی؛ انیمیشن واقعیت مجازی؛ رسانه تعاملی | ||
مراجع | ||
بارت، رولان (1394)، اس/زِد، ترجمهی سپیده شکری پور، افراز، تهران. بازن، آندره (1386)، سینما چیست؟، ترجمهی محمد شهبا، چاپ سوم، هرمس، تهران. Cameron, A (1995), Dissimulations. – Illusions of interactivity, Millennium Film Journal, No. 28, pp.??????.
Danesi, Marcel (2009), Dictionary of media and communications, 1st ed Routledge, New York.
Harries, Dan (2002), The New Media Book, Publisher: British Film Institute; 2002 edition (August 5, 2002), pp. 119-132.
House, Patrick (2016), Werner Herzog Talks Virtual Reality, The New Yorker online, [online] Available through https://www.newyorker.com/tech/annals-of-technology/werner-herzog-talks-virtual-reality [Accessed 6 February 2017].
Lister, M; Dovey, J; Giddings, S; Grant, I & Kelly, K (2009), New Media: a Critical Introduction, 2nd ed, Routledge, London.
Manovich, Lev (2002), The language of new media, 1st ed, Mass.: MIT Press, Cambridge.
Quitney Anderson, J (2009), An Introduction to Interactive Media Theory, [e-book] Available through: ELON University, facstaff.elon.edu/andersj/imedia/COM530THEORYbook.pdf.
Tanenbaum, J (2011), Being in the Story: Readerly Pleasure, Acting Theory, and Performing a Role. In: Si, M., Thue, D., Andre, E., Lester, J.C., Tanenbaum, J., Zammitto, V (eds.), ICIDS 2011 LNCS, vol. 7069, pp. 55-66, Springer, Heidelberg.
Vosmeer, M & Schouten, B (2014)Interactive Cinema: Engagement and Interaction, In: Mitchell, A. et al (eds.) Interactive Storytelling (ICIDS2014), pp. 140-147, Springer, Vancouver.
Wand, E (2002), Interactive Storytelling: The Renaissance of Narration, In: Rieser, M., Zapp, A. (eds.) New Screen Media: Cinema/Art/Narrative, British Film Institute, London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 744 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 926 |