
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,216,102 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,044,343 |
میزان تحقق اهداف نویسنده در شیوه نامه آموزش گیتار به کودکان ایرانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 25-32 اصل مقاله (6.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2019.266813.615251 | ||
نویسندگان | ||
حامد حدیدی؛ مهرداد پاکباز* | ||
گروه آموزشی موسیقی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر در تلاش است تا میزان تحقق اهداف نویسنده شیوهنامه آموزش گیتار به کودکان ایرانی را بررسی کند. در این اثر سعی شده است تا به بررسی اصول رعایت شده در این شیوهنامه، مکاتب موردنظر نویسنده که از آنها استفاده نموده و همینطور به بررسی میزان اثربخشی این کتاب پرداخته شود. همینطور سعی شده صحت ادعای نویسنده مبنی بر آموزش شاگردمحور و همینطور مبتنی بر روانشناسی رشد «ژان پیاژه» و همینطور «مکتب برلین» بررسی گردد. جهت رسیدن به این هدف از پژوهش کیفی و از نوع مصاحبه با مدرسین صاحب تجربه در این متد و تحلیل پاسخهای آنها استفاده شدهاست و همینطور در نهایت راهکارهایی جهت بهبود و تکمیل آن ارائه میگردد. در این پژوهش سعی شدهاست تا نکات موردنظر مؤلف مدنظر قرار دادهشود تا نتیجه آن منتج به گزارهای قابل استناد گردد. مؤلفههایی مانند بومیسازی آموزش، تدریس بازیمحور، استفاده از نماد، آموزش شاگردمحور و نکات دیگری که نویسنده مدعی استفاده از آنها در طراحی این شیوهنامه است. در نهایت امید است تا این پژوهش، چراغ راه روشنی در مسیر آموزش گیتار و همچنین موسیقی در این کشور باشد و در این راه سخت قدمی هرچند کوچک در حوزه بسیار مهم آموزش بردارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش گیتار؛ شیوه نامه؛ آموزش انسانگرایانه؛ روانشناسی رشد؛ ژان پیاژه؛ مکتب برلین | ||
مراجع | ||
پاکباز، مهرداد (1396)، شیوهنامه آموزش گیتار به کودکان ایرانی، انتشارات ماهور، تهران. پیاژه، ژان (1384)، ساختارگرایی، ترجمه رضا علی اکبرپور، کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تهران. ابوالمعالی، خدیجه (1391)، پژوهش کیفی از نظریه تا عمل، انتشارات علم، تهران.
Ernst, Anselm (1999), Lehren und Lernen im Instrumentalsunterricht, Schott, Wien.
Petrat, Ncolai (2005), Psychology des Instrumentalunterricht, Boss, Wien.
Teschner, Joachim Hans (1990), Fridolin,Heinrichshoffen, Wien.
Strauss, Anselm & Corbin, Juliet (1990), Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage, Wien.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,868 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 701 |