
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,216,946 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,044,935 |
مقایسه فیلم با هنرهای سنّتی؛ نقدی فلسفی بر سنّت گرایی از منظر حکمت متعالیه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 17-24 اصل مقاله (6.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2019.257024.615207 | ||
نویسنده | ||
مهدی همازاده ابیانه* | ||
پژوهشگر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله بهدنبال سنجش دیدگاه سنّتگرایی درباره هنرهای مدرن دارای شخصیتها و ماجراهای زمانی-مکانی است. مسئله تحقیق اینست که نگرش سنّتگرایی درباره هنرهای مدرن، تا چه میزان از منظر حکمت متعالیه – که مورد تأیید سنّتگرایان است – قابل تصدیق است؟ بدین منظور ابتدا راهبرد نمادپردازی را از منظر سنّتگرایان تبیین میکند که به تناظر صورتهای هنری با حقایق ازلی در عالَم مثل تکیه دارد و در نتیجه فرامکان و کلّی گراست. نویسنده با نقل اقوالی از بزرگان سنّتگرایی، تشریح میکند که جزئیسازی در شخصیتها و ماجراها نمیتواند در این دیدگاه مشروع باشد. وی در انتها به سراغ هستیشناسی حقایق عالَم مثُل از منظر فلسفه اسلامی رفته و با تکیه بر «نحوه وجود کلّیها» از دیدگاه حکمت متعالیه، به وجود سِعی آنها در افراد جزئی متکثّر اشاره کرده است. او بر این اساس نتیجه میگیرد که صور متشخّص زمانی – مکانی هم میتوانند ارجاع به حقیقت ربّالنّوع خویش در عالَم مثال افلاطونی داشته باشند و در نتیجه لازم نیست حتماً ارجاع مستقیم به وجود اعلای مثُل صورت بگیرد تا قدسیت هنر تأمین شود. بدین ترتیب مقاله به این جمعبندی میرسد که سینما (و رمان) هم با وجود ربط به شخصیتهای جزئی و ماجراهای زمانی – مکانی، ظرفیت تحقّق هنر قدسی را دارا هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
سنّت گرایان؛ هنر قدسی؛ نمادپردازی؛ سینما؛ مثال افلاطونی | ||
مراجع | ||
بورکهارت، تیتوس (1389)، هنر مقدّس؛ اصول و روشها، ترجمه جلال ستاری، سروش، تهران. پور نامداریان، تقی (1368)، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. سهروردی، شهابالدّین یحیی (1375)، مجموعه مصنّفات شیخ اشراق، ج1و2و3، تصحیح هانری کربن و سیدحسین نصر و نجفقلی حبیبی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران. شوان، فریتیوف (1383الف)، دربارهی صورتها در هنر، در: هنر و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی، فرهنگستان هنر، تهران. شوان، فریتیوف (1383ب)، زیباییشناسی و رمزپردازی در هنر و طبیعت، در: هنر و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی، فرهنگستان هنر، تهران. شوان، فریتیوف (1383ج)، اصول و معیارهای هنر، در: هنر و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی، فرهنگستان هنر، تهران. شیرازی، قطبالدّین (1383)، شرح حکمۀالاشراق، به اهتمام عبدالله نورانی و مهدی محقّق، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، تهران. صدرالمتألّهین، محمّد (1368)، الحکمۀ المتعالیۀ فی الاسفار الاربعۀ، مکتبۀ المصطفوی، قم. صدرالمتألّهین، محمّد (1360)، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، تصحیح: جلال الدین آشتیانی، المرکز الجامعی للنشر، مشهد. کوماراسوامی، آناندا (1383)، دربارهی آموزهی سنّتی هنر، در: هنر و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی، فرهنگستان هنر، تهران. کوماراسوامی، آناندا (1384)، استحاله طبیعت در هنر، ترجمه صالح طباطبایی، فرهنگستان هنر، تهران. کوماراسوامی، آناندا (1386)، فلسفه هنر مسیحی و شرقی، ترجمه امیرحسین ذکرگو، فرهنگستان هنر، تهران. مددپور، محمّد (1387)، حقیقت و هنر دینی، سوره مهر، چاپ دوّم، تهران. مددپور، محمّد (1388)، آشنایی با آراء متفکّران درباره هنر، ج3و4، سوره مهر، چاپ دوّم، تهران. نصر، سیّدحسین (1382)، عالَم خیل و مفهوم فضا در مینیاتور ایرانی، در: جاودان خِرد، ج1، به اهتمام سیّدحسن حسینی، سروش، تهران. نصر، سیّدحسین (1385)، در جستوجوی امر قدسی، گفتوگو با رامین جهانبگلو، ترجمهی سیدمصطفی شهرآئینی، نشر نی، تهران.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 811 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 717 |