
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,189,453 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,020,479 |
اقناعِ سخنورانه در موسیقی یوهان سباستین باخ، با نگاهی بر پرلود سوییت شمارهی 3 ویُلنسِل در دو ماژور BWV 1009 | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 5-16 اصل مقاله (6.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.241376.615125 | ||
نویسنده | ||
ایمان فخر* | ||
هیت علمی دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
مقایسهی موسیقی با زبان از دیر باز امری معمول بوده است. در دوران رنسانس و با رشد انسانگرایی، موسیقی نه تنها به صورت دانشی ریاضی بلکه به عنوان علمی در ارتباط با کلام و انتقال مفاهیم و معانی نیز مورد توجه قرار گرفت. این مهم عاملی شد تا در گذر زمان، پیوند عمیقی بین موسیقی و فنِ سخنوری (رتوریک) ایجاد شود. در این میان آهنگسازان آلمانی، جهت استفاده از قدرت اقناعیِ نهفته در فن رتوریک؛ اصول ساختاری، فیگورها و تزئینات رتوریکی را در فرآیند آفرینش یک اثر موسیقی به کار بستند. یوهان سباستین باخ نیز به پیروی از سنت آهنگسازی موسیقی بارُک براساس اصول و قواعد رتوریک آثار فراوانی به رشتهی تحریر درآورد. بنابراین، برای دست یافتن به فهم و تفسیری عمیق از موسیقی وی، نمیتوان شناسایی جنبههای رتوریکی بکار رفته در آثار او را نادیده گرفت. مطالعهی توصیفی- تحلیلی حاضر پس از بررسی تاریخی و تبیین ارتباط موسیقی با رتوریک، کاربرد اصول رتوریک در موسیقی را شرح میدهد. سپس به بررسی پرلودِ دو ماژور BWV 1009، از منظر اصول رتوریک پرداخته و نشان میدهد که باخ چگونه با به خدمت گرفتن عناصر موسیقی مانند سکوت، فواصل، هارمونی و | ||
کلیدواژهها | ||
باخ؛ رتوریک؛ عناصر موسیقی؛ تفسیر | ||
مراجع | ||
Albrecht, T. E (1978), Musical Rhetoric in Selected Organ Works of Johann Sebastian Bach, D.M.A. thesis, Eastman School of Music, University of Rochester, New York, USA.
Bach, C. P. E (1949), Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments, translated and edited by William J. Mitchell. WW Norton, New York, USA.
Bartel, D (1997), Musica poetica: musical-rhetorical figures in German baroque music, U of Nebraska Press, Lincoln, Nebraska, USA.
Benitez, V. P (1987), MUSICAL-RHETORICAL FIGURES IN THE" ORGELBÜCHLEIN" OF JS BACH, Bach, 1, pp.3-21.
Buelow, G. J (1966), The'Loci Topici'and Affect in Late Baroque Music: Heinichen's Practical Demonstration, Music Review, 27, pp.161-76.
Butler, G. G (1977), Fugue and Rhetoric, Journal of Music Theory, 21(1), pp.49-109.
Butt, J (1990), Bach interpretation: articulation marks in primary sources of JS Bach, Cambridge University Press, New York, USA.
Christensen, T (Ed.). (2006), The Cambridge history of Western music theory, Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom.
Cicero, M. T (1942), Cicero, In twenty-eight volumes, vol. 4: De oratore: Book III, De fato, Paradoxa stoicorum, De partitione oratoria, Loeb Classical Library,trans. by H. Rackham, London: Heinemann; Cambridge, MA: Harvard University Press, New York, USA.
Cicero, M. T (1949), Cicero, In twenty-eight volumes, vol. 2: De inventione, De optimo genere oratorum, Topica, Loeb Classical Library, trans. by H. M. Hubbell, London: Heinemann;Cambridge, MA: Harvard University Press, New York, USA.
Donnelly, F. P (1912), A function of the classical exordium, The Classical Weekly, 5(26), pp.204-207.
Dreyfus, L (1996), Bach and the Patterns of Invention, Harvard University Press, New York, USA.
Eggebrecht, H. H (1970), Über Bachs geschichtlichen Ort, Wissenschaftl, Buchgesellschaft, Darmstadt, Germany.
Freese, J. H (1926), Aristotle: The art of rhetoric, Loeb Classical Library, London, Heinemann; Cambridge, MA: Harvard University Press, New York, USA.
Gorman, S. L (1991), Rhetoric and affect in the organ praeludia of Dieterich Buxtehude (1637-1707), Doctoral dissertation, Stanford University. Silicon Valley, California, USA.
Harriss, E. C (1981), Johann Mattheson's Der vollkommene Capellmeister: A Revised Translation with Critical Commentary, Ann Arbor, UMI Research Press, Michigan, USA.
Kennedy, G. A (1991), Aristotle, On Rhetoric. A Theory of Civic Discourse, Newly translated with Introduction, Notes and Appendices, Oxford University Press, New York, USA.
Ledbetter, D (2009), Unaccompanied Bach: performing the solo works, Yale University Press, USA.
Merriam-Webster (2004), Merriam-Webster's collegiate dictionary, Merriam-Webster, USA.
Neumann, F (1983), Ornamentation in Baroque and Post-Baroque music: With special emphasis on JS Bach, Princeton University Press, USA.
Niedt, F. E (1989), The Musical Guide, trans. Pamela L, Poulin and Irmgard C. Taylor. Oxford University Press, USA.
Quintilianus, M. F (1920), Institutio Oratoria (trans: Butler HE), Loeb Classical Library, London, Heinemann; Cambridge, MA: Harvard University Press, New York, USA.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,578 |