تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,697 |
تعداد مقالات | 72,342 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,629,024 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,374,246 |
نقش اشیل در شکلگیری و ارتقاء طراحی صحنه تئاتر یونان باستان از یک نمایشنامهنویس تا یک صحنهپرداز حرفهای | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 25، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 41-50 اصل مقاله (7.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2020.271916.615274 | ||
نویسنده | ||
پیام فروتن یکتا* | ||
عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در عرصه پژوهش تئاتر یونان، کمتر تحقیقی درباره چگونگی طراحی صحنه این آثار انجام شده است. با بررسی نمایشنامههای یونانی، مکانهای اجرا، منابع موجود و کشفیات جدید باستانشناسی، میتوان به نتایج مهمی در این زمینه دست یافت؛ نتایجی که چهره برخی از بزرگان تئاتر یونان را متحول میسازد. اگرچه بسیاری از محققان تئاتر، اشیل را تنها به عنوان یک تراژدینویس میشناسند؛ اما او نوآوریهای متعددی در اجرای نمایشهای خود نیز داشته است. با بررسی نوآوریها و دستور صحنههای نمایشنامههای اشیل، به یک پرسش بنیادین میرسیم. آیا نمیتوان از او به عنوان یکی از نخستین طراحان صحنه تئاتر یاد کرد؟ در جایی که دستور صحنههای اشیل از پیچیدگیهای صحنهپردازیهای او پرده برمیدارند. این نوشتار تلاش دارد تا به واسطه پژوهش در نمایشنامههای اشیل و منابع پیرامون وی، به نقش او در ارتقای طراحی صحنه تئاتر پی ببرد. مقاله حاضر کوشش کرده تا ضمن تاکید بر اهمیت اشیل در عرصه نمایشنامه نویسی، چهره جدیدی از وی به نمایش بگذارد. چهرهای که نشان میدهد اشیل علاوه بر نگارش نمایشنامه، طراح صحنه چیرهدستی نیز بوده و با این عرصه آشنایی کامل داشته است. در این پژوهش بنیادی با استفاده از منابع کتابخانهای از روش تحلیلی و تاریخی استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اشیل؛ طراحی صحنه؛ تئاتر یونان باستان؛ نقاشی صحنه؛ دستور صحنه؛ اجرا | ||
مراجع | ||
ارسطو (1343)، فن شعر، ترجمه دکتر عبدالحسین زرین کوب، (چاپ دوم)، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران. براکت، اسکار گروس (1396)، تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادی ور، جلد اول، چاپ نهم، انتشارات مروارید، تهران. کوثری، عبدالله (1396)، آیسخلوس، مجموعه آثار، (چاپ پنجم)، نشر نی، تهران. Brocket, Oscar G; Mitchell, Margaret & Hardberger, Linda (2012), Making the Scene, A History of Stage Design and Technology in Europe and the United States, Tobin Theatre Arts Fund, Second Printing, Texas.
Davidson, John (1994), Prometheus Vinctus’ on the Athenian Stage, Greece & Rome, Second
Series, Vol. 41, No. 1. Cambridge University Press, UK.
Fineberg, Stephen (1986), the Unshod Maidens at Prometheus 135, the American Journal of
Philology, Vol. 107, No.1, pp. 95-98.
Lacy, Robin Thurlow (1990), A Biographical Dictionary of Scenographer 500 B.C. to 1900 A.D, Greenwood Press, New York.
Mcdonald Cheyenne (2017), Ancient Greek Theatres Used Movable Stage on Stone Tracks to Swap Scenes and even Hold Dressing Rooms for Actors, Dailymail.com, 00:04 BST, 12 July 2017, Update: 04:37 BST, 12 July 2017.
Rosenmeyer, Thomas G (1982), the Art of Aeschylus, “Stage and Stage Action” and “Gods.”
University of California Press, Berkley and Los Angeles, CA. 45-74 and 259-284.
Sommerstein, Alan H (2010), Aeschylean Tragedy, “Aeschylus’ Theatre: The performing space, Performers and properties and the spectators” and “The Prometheus Plays.” Duckworth Publishing, London, UK. 17-31 and 213-218.
Spindler, Alexander J (2015), the Art of the Stage Machinist: A Dramatic Reconstruction of Aeschylus’ Linear Tragedy, Prometheus Bound, Xavier University – Cincinnati.
Storey, Ian C & Allan, Arlene (2005), A Guide to Ancient Greek Drama, “The Theatrical
Space” and “Aeschylus.” Blackwell Publishing. Malden, MA. 34-45 and 93-110.
Taplin, Oliver (1977), Appendix D: The Authenticity of Prometheus Bound”, Cambridge, UK
(Publisher Unknown) 460-469.
Walcot, Peter (1976), Greek Drama in its Theatrical and Social Context, Cardiff, Wales, University of Wales Press.
Webster, T.B.L. (1970), Greek Theatre Production. “I: Athens, Stage Machinery, Costumes and Style.” Fletcher & Son Ltd. Press. Norwich, UK.
www.theoi.com
www.mfa.org
www.furian.at
www.dailymail.co.uk | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 792 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,477 |