
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,228,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,259 |
مفهوم خشونت در گفتمان با نگاهی به فیلم "پنهان" اثر میشائل هانکه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 25، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 5-14 اصل مقاله (7.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.241563.615127 | ||
نویسندگان | ||
سپیده سامی1؛ احمد الستی* 2؛ بهروز محمودی بختیاری3 | ||
1گروه هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار/پردیس هنرهای زیبا | ||
چکیده | ||
با وجود گستردگی طیف معانی گفتمان در نظریههای مختلف ادبی و فرهنگی، منظور مورد نظر این مقاله، گفتمان از منظر میشل فوکو است که به مجموعه قواعد و ارزشهای حاکم بر هر عصر که طی فرایند طرد و حذف حاکمیت یافته و حقیقی تلقی میشود، اطلاق میگردد. گفتمان در این مفهوم دربردارندهی حذفها و خشونتهایی است که از سوی ساختارهای قدرت اعمال شده و آن را مرزبندی میکنند. سینما به عنوان یکی از ابزراهای قدرت در القای گفتمان حاکم و روند انقیادسازی افراد نقش مؤثری داشته و با استفاده از مفاهیم خشونتآمیزی چون مونتاژ، نگاه خیره، مفهوم دوخت و به ویژه خاصیت آپاراتوسی، بیننده را به واقعی پنداشتن توهمات سینمایی وامیدارد. هدف از این پژوهش، بررسی چگونگی کاستن ابعاد مختلف خشونت در فیلم پنهان با استفاده از کمترین تکنیکهای خشونتآمیز سینمایی است. از این رو با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای این نکته محرز شده است که فیلم پنهان، در پرداخت به خشونت روندی معکوس در پیش گرفته و این فرضیه را به اثبات رسانیده که با پرهیز از به کارگیری مفاهیم خشونتآمیز سینمایی تنها به نقد خشونت پرداخته است و خود حتی با نمایش صحنههای مختلف خشونت، فیلمی خشن محسوب نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار سینمایی؛ گفتمان فوکویی؛ مفهوم خشونت؛ فیلم پنهان | ||
مراجع | ||
استراترن، پل (1390)، آشنایی با فوکو، ترجمهی پویا ایمانی، نشر مرکز، تهران. استم، رابرت (1389)، مقدمهای بر نظریهی فیلم، ترجمهی گروه مترجمان به کوشش احسان نوروزی، انتشارات سورهی مهر، تهران. دریفوس، هیوبرت و پل رابینو (1379)، میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنیوتیک، ترجمهی حسین بشیریه، نشر نی، تهران. ژیژک، اسلاوی (1389)، پنج نگاه زیرچشمی به خشونت، ترجمهی علیرضا پاکنهاد، نشر نی، تهران. فوکو، میشل (1979)، حقیقت و قدرت: مصاحبهای با الساندرو فونتانو و پاسکوال پاسکویینو، نقل در میلز، سارا (1388)، گفتمان، ترجمهی فتاح محمدی، نشر هزارهی سوم، زنجان. فوکو، میشل (1979)، مصاحبه با فیناس، نقل در دریفوس، هیوبرت و پل رابینو(1379)، میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمینوتیک، ترجمهی حسین بشیریه، نشر نی، تهران. فوکو، میشل (1980)، قدرت و حقیقت، نقل در یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمهی هادی جلیلی، نشر نی، تهران. مرکیور، ژوزه گیلیرمه (1389)، میشل فوکو، ترجمهی نازی عظیما، نشر کارنامه، تهران. میلز، سارا (1388)، گفتمان، ترجمهی فتاح محمدی، نشر هزارهی سوم، زنجان. هیوارد، سوزان(1388)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمهی فتاح محمدی، نشر هزارهی سوم، تهران. یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (1389)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمهی هادی جلیلی، نشرنی، تهران.
Ezra, Elizabeth & Jane Sillars(2007), Hidden In Plain Sight :Bringing Terror Home, Oxford Journals,(?), pp.215-221.
Celik, Ipek A (2010), I Wanted You To Be Peresent: Guilt And The History Of Violence In Michael Haneke’s Cache’,Cinema Journal, 50, fall, pp.59-80.
Kendrick, James (2009), Film Violence:History, Ideology, Genre, Wallflower Press, London and New York. Prince, Stephen (2003), Classical Film Violence, As cited in Kendrick, James(2009), Film Violence:History, Ideology, Genre, Wallflower Press, London and New York. Prince, Stephen (2006), Beholding Blood Sacrifice in The Passion of the Christ: How Real Is Movie Violence?, As cited in Kendrick, James(2009), Film Violence: History, Ideology, Genre, Wallflower Press, London and New York.
Silverman, Max (2010), The Violence of the Cut: Michael Haneke’s Cache’ And Cultural Memory, French Cultural Studies Published By Sage, 21, pp.65-57.
Slocum, J.David (2001), Violence and American Cinema, Routledge, New York and London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,234 |