تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,872 |
بررسی تأثیر «تداخل زبانی» بر فراگیری تلفظ صحیح در زبان آلمانی برای زبان آموزان ایرانی در سطح مقدماتی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 4، بهمن 1398، صفحه 1339-1366 اصل مقاله (398.21 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2019.288280.678 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین حدادی1؛ شقایق میثمی* 2 | ||
1دانشیار گروه زبان آلمانی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری آموزش زبان آلمانی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
واژگان یک زبان در کنار قواعد دستوری، اصل و بنیان آن زبان را تشکیل می دهند. در این میان، تلفظ و آهنگ کلام خاصِ هر زبان در شکل گیری ساختار منحصر به فرد آن نقش بسزایی ایفا می کنند. نوع تلفظ و لهجه معمولا نخستین شاخصه ای است که تعلق و یا عدم تعلق گوینده به جامعۀ گویشوران اصلی زبان را مشخص می کند. تلفظ های نادرست مکرر و یا آهنگ کلام غریب می تواند مانع از انتقال درست محتوای سخن و مقصود گوینده به مخاطب شده و موفقیت ارتباط را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. از مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت تلفظ در زبان خارجی، تداخل الگوهای رایج تلفظ در زبان مادری است. بررسی چالشهای پیش رویِ زبان آموزان ایرانی در فراگیری تلفظ صحیح در زبان آلمانی، تبیین پرتکرارترین خطاهای تلفظی آنان بر اساس نتایج پژوهشی تجربی و نیز یافتن علل عمدۀ بروز این خطاها با توجه ویژه به پدیدۀ تداخل زبانی، اهداف اصلی این جستاراند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: تلفظ؛ آواشناسی؛ آموزش زبان؛ تداخل زبانی؛ گویشور زبان؛ زبان آموز | ||
مراجع | ||
Afrashi, Azita (2009). Sakht-e Zaban-e Farsi (The structure of Persian language). Tehran: SAMT Verlag. Bußmann, Hadumod (2008). Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. durchgesehene und bibliographisch ergänzte Auflage unter Mitarbeit von Hartmut Lauffer. Stuttgart: Kröner Verlag. Dieling, Helga (1992). Phonetik im Fremdsprachenunterricht Deutsch. Berlin: Langenscheidt Verlag. Dieling, Helga/Hirschfeld, Ursula (2000). Phonetik lehren und lernen. Fernstudieneinheit 21. Berlin: Langenscheidt Verlag. Duden, Band 6. (2015). Das Aussprachewörterbuch. Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. 7., komplett überarbeitete und aktualisierte Auflage. Leipzig, Wien und Zürich: Dudenverlag. Dürr, Michael/ Schlobinski, Peter (2006). Deskriptive Linguistik: Grundlagen und Methoden. 3., überarbeitete Auflage. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag. Gass, Susan/ Selinker, Larry (Hrsg.) (1983). Language Transfer in Language Learning. Rowley: Newbury House. Handbook of the International Phonetic Association (1999). A guide to the use of the International Phonetic Alphabet (IPA). Cambridge: Cambridge University Press. Hirschfeld, Ursula (1992). Einführung in die deutsche Phonetik. Videokurs und Begleitheft. München: Hueber Verlag. Hirschfeld, Ursula/ Reinke, Kerstin (2016). Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Unter Berücksichtigung des Verhältnisses von Orthografie und Phonetik. Berlin: Erich Schmidt Verlag. Huneke, Hans-Werner/ Steinig, Wolfgang (2002). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Neuburg: Erich Schmidt Verlag. Kelz, Heinrich P. (1992). Lernziel deutsche Aussprache. In: Vorderwülbecke, Klaus (Hrsg.): Phonetik, Ausspracheschulung und Sprecherziehung im Bereich Deutsch als Fremdsprache. Regensburg: Becker, S. 23-38. Krumm, Hans-Jürgen/ Fandrych, Christian/ Hufeisen, Britta/ Riemer, Claudia (2010). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. Berlin: Walter de Gruyter. Lattaro, Elisabeth (1995). Aussprache. In: Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, Heft 2/1995. Starnberg: Goethe Verlag. Noak, Christina (2010). Phonologie. Kurze Einführungen in die germanistische Linguistik, Band 10. Heidelberg: Winter Verlag. Samareh, Yadollah (2016). Avashenasi-e Zaban-e Farsi: Ava-ha va Sakht-e avayi-e Heja (Phonetics of Persian language: phoneme and syllable structure). 13. Auflage. Tehran: Markaz-e Nashr-e Daneshgahi. Schründer-Lenzen, Agi (2009). Schriftspracherwerb und Unterricht: Bausteine professionellen Handlungswissens. 3. Auflage. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften (Springer). Settinieri, Julia/ Demirkaya, Sevilen/ Feldmeier, Alexis/ Gültekin-Karakoc, Nazan/ Riemer, Claudia (Hrsg.) (2014). Empirische Forschungsmethoden für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. München: Fink/Schöningh Verlag. Storch, Günther (1999). Deutsch als Fremdsprache – Eine Didaktik. Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. München: UTB Verlag. Ternes, Elmar (Hrsg.) (1976). Probleme der kontrastiven Phonetik. Hamburg: Buske Verlag. Weinrich, Uriel (1976). Sprachen in Kontakt: Ergebnisse und Probleme der Zweisprachigkeits-forschung. München: Beck Verlag.
Wiese, Richard (2011). Phonetik und Phonologie. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,147 |