تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,490 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,234 |
طراحی و تدوین پرسشنامه تعیین سطح تفکر بازخوردی (تدریس تامل گرایانه) مدرسان زبان | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 4، بهمن 1398، صفحه 1181-1204 اصل مقاله (423.52 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2019.283033.639 | ||
نویسندگان | ||
رخساره قربانی* 1؛ محمد داوودی2؛ محمد عادل2؛ محمدرضا امیریان2 | ||
1دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی ،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
چکیده | ||
. هر چند تدریس تامل گرایانه از شاخصه های حرفه ای بشمار می رود پژوهش چندانی در خصوص طراحی ابزاری جهت سنجش میزان تدریس تامل گرایانه مدرسان زبان انجام نشده است. از این رو پژوهش حاضر به منظور طراحی و اعتبار سنجی پرسشنامه تعیین سطح تدریس تامل گرایانه مدرسان زبان بر اساس مدل وارد و مک کوتر (۲۰۰۴) انجام گرفت. نسخه نهایی ابزار طراحی شده با جامعه آماری 250 مدرس زبان ایرانی بررسی شد و سپس به منظور احراز روایى پرسشنامه تحلیل عاملى اکتشافى، تحلیل عاملى تأییدى و براى احراز پایایى از روش ضریب آلفاى کرانباخ استفاده شد. نتایج تحلیل اکتشافى وتاییدی مدل چهار عاملی متشکل از عامل های: عادی، فنی، محاوره ای و تبدیلی را تایید کرد. میزان آلفای 81/ . بدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه ، از روایى و پایایى لازم براى شناسایى سطح تدریس تامل گرایانه مدرسان برخوردار است. کاربردهای این ابزار در محیط یادگیری زبان مطرح شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس تامل گرایانه؛ سطح تدریس تامل گرایانه؛ تحلیل عاملی؛ اعتبار یابی؛ محیط یادگیری زبان خارجی | ||
مراجع | ||
Akbari, R. (2007). Reflections on reflection. A critical appraisal of reflective practices in L2 teacher education. System, 35(2), 192-207. Akbari, R., Behzadpoor, F., & Dadvand, B. (2010). Development of English language teaching reflection inventory. System, 38(2), 211-227. Brookfield, S. D. (1995). Becoming a critically reflective teacher. San Francisco, CA: Jossey Bass. Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D.C. Heath and Co. Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics: Quantitative, qualitative, and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press. Dörnyei, Z., & Taguchi, T. (2010). Questionnaires in second language research. Construction, administration, and processing (2nd ed.). New York, NY – Abingdon: Routledge. Farhady, H., Hezaveh, F. S., & Hedayati, H. (2010). Reflections on foreign language education in Iran. Tesl-Ej, 13(4), 1-18. Farrell, T. S. C. (2004). Reflective practice in action: 80 Reflections breaks for busy teachers. California: Corwin Press. Farrell, T. S. C. (2012). Reflecting on reflective practice: (Re)visiting Dewey and Schön. TESOL Journal, 3(1), 7-16. Fendler, L. (2003). Teacher reflection in a hall of mirrors: Historical influences and political reverberations. Educational Researcher, 3(32), 16-25. Gözüyeşil, E., & Soylu, B. A. (2014). How reflective are EFL instructors in Turkey? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 23-27. Graves, K.(2002). Developing a reflective practice through disciplined collaboration.The Language Teacher, 26(7), 19-21. Jay, J. K., & Johnson, K. L. (2002). Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching and Teacher Education, 18, 73-85. Jones, E. (2010). A professional practice portfolio for quality learning. Higher Education Quarterly, 64(3), 292-312. Kember, D., Leung, D.Y. P, Jones, A., Yuen Loke, A., Mckay, J., Sinclair, K., Tse, H., Webb, C., Yuet Wong, E. K., & Yeung, E. (2000). Development of a questionnaire to measure the level of reflective thinking. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25, 4, 381-395. Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford. Lai, G., & Calandra, B. (2010). Examining the effects of computer-based scaffolds on novice teachers’ reflective journal writing. Educational Technology Research and Development, 58(4), 421-437. Larrivee, B. (2008). Development of a tool to assess teachers’ level of reflective practice. Reflective Practice, 9(3), 341-360. Olaya Mesa, M. L. (2018). Reflective teaching: An approach to enrich the English teaching professional practice. HOW, 25(2), 149-170. Pallant, J. (2011). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using SPSS (4th ed.). Australia: Allen & Unwin. Richards, J. C., & Lockhart, C. (1996). Reflective teaching in second language classrooms (6th ed.). New York: Cambridge University Press. Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey Bass. Valli, L. (1997). Listening to other voices: A description of teacher reflection in the United States. Peabody Journal of Education, 72(1), 67-88. Van Manen, M. (1977). Linking ways of knowing with ways of being practical. Curriculum Inquiry, 6(3), 205-228. Ward, J. R., & McCotter, S. (2004). Reflection as a visible outcome for pre-service teachers. Teaching and Teacher Education, 20(3), 243-257. Yaman, Ş., & Armutcu, N. (2010). ELT novice teachers’ teacher reflection through practicum. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 3, 28-35. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 681 |