تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,131 |
بررسی رقابتهای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک چین و هند در اورآسیا: کریدورهای ارتباطی و ژئوپلیتیک بنادر چابهار و گوادر | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 13، دوره 53، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 213-226 اصل مقاله (769.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2020.287558.1007998 | ||
نویسنده | ||
هادی ویسی* | ||
دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه پیام نور، ایران | ||
چکیده | ||
در دو دهة اخیر دو کشور چین و هند با رشد اقتصادی بالا و حجم بزرگ اقتصادی و تجارت گسترده بهعنوان دو قدرت آسیایی و حتی جهانی مطرح شدهاند. دو کشور آرمانهای بزرگ منطقهای و جهانی دارند؛ به گونهای که چین با طرح ابرپروژة ابتکاری کمربند و جاده به دنبال نظام جدیدی از روابط قدرت و مناسبات بینالملل است و هند میکوشد با سیاست اورآسیایی، ضمن گسترش حوزة نفوذ خود، همگرایی جدیدی از مناسبات قدرت را ایجاد کند. هر دو کشور با اتخاذ استراتژی ژئواکونومیک سیاست اتصال و دسترسی به حوزههای ژئوپلیتیکی اورآسیا را دنبال میکنند. در این چارچوب، فضای پاکستان و ایران گزینههای مناسبی برای ایجاد کریدورهای ارتباطی در اورآسیا از سوی چین و هند انتخاب شدهاند که نقطة محوری آنها دو بندر گوادر و چابهار است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی و تبیین رقابتهای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک میان چین و هند در کریدور اقتصادی چین- پاکستان و کریدور بینالمللی حمل و نقل شمالی- جنوبی و بررسی نقش دو بندر چابهار و گوادر در این رقابت است. این پژوهش به شیوة توصیفی- تحلیلی انجام شده و دادههای مورد نیاز تحقیق به شیوة کتابخانهای گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد هند در تلاش است تا از طریق بندر چابهار و کریدور ایران وزن ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک خود را در برابر چین و پاکستان بهبود بخشد و از طریق آن نوعی توازن و تعادل قدرت منطقهای با چین برقرار کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اورآسیا؛ بندر چابهار؛ بندر گوادر؛ چین؛ ژئواکونومی؛ ژئوپلیتیک؛ هند | ||
مراجع | ||
1. احمدی، سید عباس و احمدی، ابراهیم، 1396، بررسی توانمندیهای راهبردی منطقة آزاد چابهار در راستای وزن ژئوپلیتیکی و قدرت ملی ایران (از منظر داخلی، منطقهای، و بینالمللی)، راهبرد، ش 83، صص ۲۳۵-262. 2. امیراحمدیان، بهرام، 1395، ابتکار جادة ابریشم جدید چین: اهداف، موانع، و چالشها، فصلنامة مطالعات روابط بینالملل، س ۹، ش 36، صص 9-42. 3. خداقلیپور، علیرضا، 1396، ابتکار کمربند- راه چین و تأثیر آن بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامة سیاست خارجی، س31، ش 1، صص 17-49. 4. سازمان بنادر و دریانوردی، 1396، گزارش سالانة سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران: سامانة آمار عملیات، گزارش سال 1396. 5. سازمان بنادر و دریانوردی، 1398، طرح توسعة بندر شهید بهشتی چابهار، در: <https://www.pmo.ir/fa/portsandterminals>. 6. شریعتینیا، محسن، 1395، کمربند اقتصادی جادة ابریشم: زنجیرة ارزش چینمحور، فصلنامة روابط خارجی، س ۸، ش ۳، صص 85-113. 7. فرزیننیا، زیبا، 1388، روابط هند و چین: همکاری و رقابت، فصلنامة آسیای مرکزی و قفقاز، ش 65، صص 15-46. 8. عبدی، عطاءالله و رجبنژاد، ناصر، 1396، تبیین پیامدهای ژئوپلیتیکی سرمایهگذاری چین در گوادر و بندر چابهار، جغرافیا و توسعه، ش 46، صص 185-206. 9. موسوی شفایی، مسعود، 1395، ضرورت گذار از ژئوپلیتیک وحشت خاورمیانهای به ژئواکونومی امید آسیایی، فصلنامة مطالعات راهبردی، س ۱۹، ش 4، صص 189-192. 10. ویسی، هادی، 1396، بررسی رقابتهای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومی پاکستان و ایران در ایجاد کریدور شمالی- جنوبی اورآسیا: مزیتها و تهدیدها، فصلنامة ژئوپلیتیک، س ۱۳، ش ۱، صص 101-124. 11. Abdi, A. and Rajabnejad, N., 2017, Explanation of China's Investment Geopolitical Consequences, in Gwadar Port in Chabahar, Geography and Development Iranian Journal, Vol. 15, No. 46, PP. 185-206. 12. Afridi, J. and Bajoria, J., 2010, China-Pakistan relations. Council on Foreign Relations. Retrieved from <http://www.cfr.org/china/china-pakistan-relations/p10070>. 13. Ahmadi, S. A. and Ahmadi, E., 2017, A Study of the Strategic Capabilities of Chabahar Free Zone in Relation to Iran's Geopolitical Weight and National Power (From the Domestic, Regional and International Perspective), Strategy, No. 83, PP. 262-235. 14. Amir Ahmadian, B., 2016, China's New Silk Road Initiative: Goals, Obstacles, and Challenges, International Relations Studies Quarterly, Vol. 9, No. 36, PP. 9-42. 15. Asgarkhani, A. and Ghahramani, M. J. and Ghaderi Hajat, M., 2019, Geo-economic Analysis of China's Foreign Policy, Geopolitics Quarterly, Vol. 14, No. 4, PP. 209-233. 16. Beeson, B., 2018, Geo-economics with Chinese Characteristics: the BRI and China’s Evolving grand Strategy, Economic and Political Studies, Vol. 6, No. 3, PP. 240-256. 17. Bhoothalingam, R., 2016, The Silk Road as a Global Brand, China Report, Vol. 52, No. 1, PP. 45-52. 18. Brzezinski, Z., 1998, The grand Chessboard: American primacy and its geopolitical imperatives. New York, NY: Perseus Books Group. 19. Chaziza, M., 2016, China–Pakistan Relationship: A Game-changer for the Middle East?, Contemporary Review of the Middle East, Vol. 3, No. 2, PP. 147-161. 20. Collin, R.C. and Martin, P., 2012, An Introduction to World Politics: Conflict and Consensus on a Small Planet, Rowman & Littlefield. 21. Cowen, D. and Smith, N., 2009, After Geopolitics? From the Geopolitical Social to Geo-economics, Antipode, Vol. 41, No. 1, PP. 22-48. 22. Csurgai, G., 2017, The Increasing Importance of Geo-economics in Power Rivalries in the Twenty-First Century, Geopolitics, Vol. 23, No. 1, PP. 1-9. 23. Das, KH., 2017, The Making of One Belt, One Road and Dilemmas in South Asia, China Report, Vol. 53, No. 2, PP. 1-18. 24. Export Import Data Bank, 2019, Department of Commerce, in: < https://commerce-aPP.gov.in/eidb/iecnt.asp>. 25. Farzinia, Z., 2009, India-China Relations: Cooperation and Competition, Central Asia and Caucasus Journal, No. 65, PP. 15-46. 26. Fingar, T., 2016, The New Great Game: China and South and Central Asia in the Era of Reform, Stanford University Press. 27. Friedman, T., 2007, The World Is Flat: A Brief History of the Twenty-First Century, New York: Farrar, Straus and Giroux. 28. Ghani, W. and Shaarma, R., 2018, China-Pakistan Economic Corridor Agreement: Impact on Shareholders of Pakistani Firms, International Journal of Economics and Finance, Vol. 10, No. 1, PP. 148-158. 29. Hu, R.W. 2017, China’s ‘One Belt One Road’ Strategy: Opportunity or Challenge for India?, China Report, Vol. 53, No. 2, PP. 1-18. 30. International Monetary Fund, 2019, World economic outlook, Washington. 31. Katman, F., 2018, Great Transformation in Eurasia, Cambridge Scholars Publishing. 32. Khodagholi Pour, A.R., 2017, Belt Initiative-China's Route and Its Impact on the National Interest of the Islamic Republic of Iran, Foreign Policy Quarterly, Vol. 31, No. 1, PP. 17-49. 33. Luttwak, E.N. 1990, From Geopolitics to Geo-Economics: Logic of Conflict, Grammar of Commerce, the National Interest, No. 20, PP. 17-23. 34. Mousavi Shafaei, M., 2016, The Necessity of Transitioning from the fear Geopolitics of the Middle East to the Hope Geoeconomy of Asian, Strategic Studies Quarterly, Vol. 19, No. 4, PP. 189-192. 35. Nasirpour, G., 2019, Iran-India Relations with Future Prospects, Geopolitics Quarterly, Vol. 14, No. 4, PP. 165-187. 36. O’Brien, 1992, Global Financial Integration: The End of Geography, London: Royal Institute of International Affairs. 37. Ports and Maritime Organization, 2017, Annual Report of the Ports and Maritime Organization of the Islamic Republic of Iran: Operations Statistics System. Report of the year 2017. 38. Ports and Maritime Organization, 2019, Chabahar’s Shahid Beheshti Port Development Plan, at: <https://www.pmo.ir/en/portsandterminals>. 39. Roy, M. S., 2012, Iran: India’s gateway to Central Asia. Strategic Analysis, Vol. 36, PP. 957-997. 40. Sachdeva, G., 2018, Indian Perceptions of the Chinese Belt and Road Initiative, International Studies, Vol. 55, No. 4, PP. 285-296. 41. Scholvin, S. and Wigell, M., 2018, Power Politics by Economic means: Geo-economics as an Analytical Approach and Foreign Policy Practice, Comparative Strategy, Vol. 37, No. 1, PP. 73-84. 42. Shariati Nia, M., 2016, Economic Silk Road Belt: China-Value Chain, Quarterly of External Relations, Vol. 8, No. 3, PP. 85-133. 43. Singh, K.D.P., 2019, Strength and Challenges of OBOR Initiative: Indian Perspective, Journal of National Law University Delhi, 44. Small, A., 2015, The China-Pakistan axis: Asia’s new geopolitics. New York, NY: Oxford University Press. 45. The Guardian, 2016, India to invest $500m in Iranian port of Chabahar, Retrieved from: <https://www.theguardian.com/world/2016/may/23>. 46. Ullah Khan, M., 2016, China-Africa Economic Relations, Africa Economic Forum. 47. United Nations, 2019, World Economic Situation and Prospects 2019, New York. 48. Veisi, H. 2017, Investigation of the Geopolitical and Geo-economic Competitions of Pakistan and Iran to Create South-North Corridor of Eurasia: Preferences and Threats, International Quarterly of Geopolitics, Vol. 13, No. 45, PP. 101-124. 49. Wigell, M., 2016, Conceptualizing Regional Powers’ Geo-economics Strategies: Neo-imperialism, Neo-mercantilism, Hegemony, and Liberal Institutionalism, Asia Europe, Vol.14, No. 2, PP. 135-151. 50. World Bank, 2019, Retrieved from: <https://data.worldbank.org/indicator>. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,484 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,344 |