تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,727 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,850 |
تاثیر قدرت تبلیغات محیطی بر تغییر هویت کلان شهرها و شهروندان آنها | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 10، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 91-100 اصل مقاله (6.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.240719.665726 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر شکرابی1؛ بهروز محمودی بختیاری* 2؛ احمد الستی3 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه کمال الملک نوشهر | ||
2دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
3استادیار گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
شهرهای جدید و امروزی، آکنده از قطعات تصاویر، کالاها و کلمات چاپی پرشماری شدهاند که معنای شهر را تغییر میدهند و آن را هم به کالا و تصویر مبدل میکنند. در واقع شهروند شهر مدرن، پرسهزنی است که با سفر در فضای فیلمیکِ شهر، دچار وقفهای در وجود خود میشود؛ وقفهای که به وسیلۀ مونتاژی از این قطعات پر میشود و باعث تغییر هویت و تبدیل او به شیئ و کالا میشود. در این مقاله تحلیلی- توصیفی، سعی بر آن است تا در چارچوب دیدگاههای والتر بنیامین و ژاک لاکان، به تحقیق در نظریات فلسفی و روانکاوانۀ فیلم و تبلیغات پرداخته شود و به چگونگی تغییر هویت شهروندان در دنیای مدرن بررسی شود. نتایج حاکی از آن است که شهروند به مثابه یک پرسهزن، با حرکت در میان این گذرگاهها و در تقابل با انبوه تصاویر تبلیغاتی که دائم در گوشه و کنار شهر او را احاطه میکنند، در جایگاه یک کارگردان هنری شروع به ساخت یک مونتاژی از تصاویر تبلیغاتی میکند. از این پیوست، فیلمی ذهنی حاصل میشود که تماشاگر را سرشار از احساس و حرکت میکند. این فیلم، با فضای فراواقعی و هوسانگیزش، حس میل مخاطب را برای به چنگ آوردن کالاها و ابژههای درون آن به شدت برمیانگیزد. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات محیطی؛ کلان شهر؛ پرسه زن؛ تغییر هویت؛ فضای فیلمیک | ||
مراجع | ||
دلوز، ژیل (1392)، سینما یک، مترجم: مازیار اسلامی، انتشارات مینوی خرد، تهران. قهرمانی، محمد باقر؛ پیراوی ونک، مرضیه؛ مظاهریان، حامد و صیاد، علیرضا (1395)، بازتجسد پرسه زن شهر مدرن در پیکر تماشاگر فیلم، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دوره 21، شماره 1، صص 17-28.
Baudrillard, Jean (1996), The System of Object, Trans: James Benedict, Verso, London.
Baudrillard, Jean (1998), The Consumer Society, Trans: James Benedict, Sage, London.
Benjamin, Andrew & Rice, Charles (2009), Walter Benjamin and the Architecture of Modernity, R.E. Press, Melbourne.
Benjamin, Walter (1999), The Arcades Project, Edited by R. Tiedemann, Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge.
Benjamin, Walter (2006), The Writer of Modern Life: Essays on Charles Baidelair, edited by Micheail W. Jennings, Belknap, Pp. 320. ISBN 0-67-40228-74, Cambridge.
Bennett,Jane (2001), The Enchantment of Modern Life :Attachment.Crossings and Ethics, Princetom University Press, Princetom.
Boyer, M. Christine (1994), The City of Collective Memory: Its Historical Imagery and Architectural Entertainments, MIT Press, Cambridge.
Bozovic, Miran (1992), The Man Behind his Ownretina, essay in: Slavoj Zizek, Hrsg Everything you Always Wanted to know about: Lacan (but Were Afraid to Ask Hichcock), Verso, pp.161-177. Elias, Norbert, London – New York.
Bruno, Giuliana (2002), Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film, Verso, London.
Callois, Roger (1984), Mimicry and Legendandary Psychasthenia, Originally published on Surrealist Jornal, ?????????????
Certeau, Michel de (1984), The Practice of Everyday Life, University of California Press, Berkeley
Dali, Salvador (1930), La Feme Visible, Paris: Editions Surrealistes, Société de ventes aux enchères Paris Drouot, Paris.
Deleuze, Gilles (1983), Cinema 1 : The Movement-Image, Harvard University Press, Cambridge.
Deutsche, Rosalyn (1996), Eviction: Art and Spatial Politics, The MIT Press, Cambridge.
Dolar, Mladen (1998), The Spectator Who Know too much, essay in: Slavoj Zizek, Hrsg Everything you Always Wanted to Know About: Lacan (but Were Afraid to Ask Hichcock), London – New York, Verso, pp. 31-46.
Eisenstein, Sergei (1949), A Dialectic Approach to Film Form, Essay from Film Form, New York.
Eisenstein, Sergei (1969), Film Form and the Film Sense, Edited and Translated by Jay Layda, Meridian Books, New York.
Eisenstein, Sergei (1989), Montage and Architecture, Assemblage 10, Dezember, S. 111-131.
Giedion, Siegfried (1941), Space, Time and Architecture: The Growth of a New Tradition, Harvard University Press, Cambridge.
Haliday, Jon (1997), Sirk on Sirk )Directors on Directors), Faber and Faber, London.
Koepnick, Lutzp (1999), Walter Benjamin and Aesthetice of Power, University of Nebraska Press, Lincoln.
Koolhaas, Rem (1994), Delirious New York, The Monacelli Press, New York.
Kracauer, Siegfried (1963A), the Mass Ornament Weimar, Weimar Essays, Travel and Dance, Translated, Edited with an introduction By Thomas Y. Levin, Harvard University press, Cambridge.
Kracauer, Siegfried (1963B), The Mass Ornament Weimar, Weimar Essays, “Cult of Distraction: on Berlin’s Picture Palaces.”, Translated, Edited and with an Introduction by Thomas Y. Levin, Harvard University Press, Cambridge.
Kracauer, Siegfried (1963C), The Mass Ornament Weimar, Weimar Essays, “Farewell to the Lindden Arcade.”, Translated, Edited and with an introduction By Thomas Y. Levin, Harvard University Press, Cambridge.
Lacan, Jacques (1998), Le Séminaire. The Seminar of Jacqus Lacan, BookXX: Encore, On Feminine Sexuality, The Limits of Love and Knowledge, 1972-3, Ed Jacques-Alain Miller, trans. Bruce Fink????????.
Lefebvre, Henri (1991), The Production of Space, Trans. by Donald Nicholson Smith, Blackwell, Oxford & Cambridge.
Lynch, Kevin (1960), The Image of the City, The Technology & Harvard University Press, Cambridge.
Merleau-Ponty, Maurice (1962), Phenomenology of Perception, Trans. Colin Smith, The Humanities Press, New Jersey.
Neumann, Mark (2001), “Emigrating to New York in 3D: Stereoscopic Vision in IMAX’s Cinematic city”, Cinema and the City: Film and Urban Societies in a Global Context, Edited by Mark Shiel and Tony Fitzmaurice, Blackwell Publishers.
Schilder, Paul (1935), Psycho-Analysis of Space, the International Journal of Psychoanalysis, part 3, July, p. 21.
Simmel, Georg (1903), The Metropolis and Mental Life, Essay from Archive.org????????.
Virilio, Paul (1991), The Lost Dimension, Trans. Daniel Moshenbenberg, Semiotext(e) , New York.
Žižek, Slavoj (1987), The Lacanian Real:Television, in October, No. 40 spring, p.10.
Žižek, Slavoj (1992), Everything you Always Wanted to know about Lacan (But Were Afraid o Ask Hichcock), Verso, London – New York.
Žižek, Slavoj (1994), The Metastases of Enjoyment: Six Essays on Woman and Casulity, Verso, London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 945 |