![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,373 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,143 |
نگاه در نقاشی از منظر پدیدارشناسی مرلوپونتی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 33-38 اصل مقاله (5.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.241456.665738 | ||
نویسندگان | ||
لیلا غفاری1؛ جمال عرب زاده* 2 | ||
1گروه نقاشی، پردیس بین المللی فارابی، دانشگاه هنر، تهران | ||
2دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
نگاه، مجرای رویارویی هنرمند نقاش و نیز مخاطب اثر نقاشی با آن است. این مواجهه، نوعی تجربهی انسانی است که از منظر هنرمند نقاش به هنگام خلق اثر، همچنین از ورای مخاطب در زمان نگریستن به نقاشی قابل بررسی است. سؤال اصلی در این پژوهش، این گونه مطرح شده است که نسبت نگاه با تجربهی زیستهی هنرمند نقاش، نیز درگیری آن با بدن زیستهی مخاطب و خالق اثر در ادراک نقاشی چگونه است؟ بر همین اساس ماهیت آن، به عنوان نوعی از تجربهی زیسته که رخدادش منتج به ادراک بصری و به طور خاص دریافت اثر نقاشی است، مطرح گردیده است و در باب بدن زیسته نیز، نگاه به عنوان جزء ساکن در آن، مورد تحلیل و تأمل قرار گرفته است. در نهایت با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی، به شیوهی توصیفی- تحلیلی و بر اساس شواهد موجود در آراء و نظریات فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی، موریس مرلوپونتی، وجود ارتباط نزدیک بین تجربهی زیستهی هنرمند نقاش و نگاه او نتیجهگیری شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش باید گفت، نگاه، نوعی از تجربهی زیسته بوده است و به هنگام مواجههی مخاطب با اثر نقاشی، بدن زیستهی او را درگیر میسازد؛ لذا به عنوان جزئی از آن، در بدن زیسته سکنا خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی؛ نگاه؛ ادراک بصری؛ مرلوپونتی؛ بدن زیسته | ||
مراجع | ||
اسمیت، دیوید وودراف (1393)، پدیدارشناسی، ترجمه مسعود علیا، انتشارات ققنوس، تهران. پلاسما، یوهان (1393)، چشمان پوست، ترجمه علیرضا فخرکننده، نشر چشمه، تهران. جانستون، ایدرین (1394)، ژاک لکان، ترجمه هیمن برین، انتشارات ققنوس، تهران. شریعت کاشانی، علی (1392)، روان کاوی و ادبیات هنر از فروید تا ژاک دریدا، چاپ و نشر نظر، تهران. کارمن، تیلور (1390)، مرلو- پونتی، ترجمه مسعود علیا، انتشارات ققنوس، تهران. کارمن، تیلور؛ هنسن، مارک بی ان (1391)، مرلو- پونتی ستایشگر فلسفه، ترجمه هانیه یاسری، انتشارات ققنوس، تهران. کلاینر، فرد س (1394)، هنر در گذر زمان هلن گاردنر تاریخ فشردهی هنر جهان، ترجمه مصطفی اسلامیه، احمدرضا تقاء، هلیا دارابی، انتشارات آگه، تهران. Fauvel, Lysane (2012), Blind Spot of the Sovereign Eye: On the Gaze in Merleau-Ponty and Lacan, Philosophy Study, Volume 2, No 7. P. P. 450 – 462.
Xuan, Haifeng (2012), Modes of Paintings in Self-Portraits of Marlene Dumas, University of the Witwatersrand, Johannesburg. https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/las-meninas. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,517 |