تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,593 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,223,168 |
تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه بر یادگیری ضربۀ بیلیارد | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 3، آذر 1398، صفحه 311-320 اصل مقاله (176.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2019.251111.1346 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه قره لر1؛ معصومه شجاعی* 2؛ حسن محمدزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران | ||
3استاد دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
شرایط روانی بر کانون توجه اثر داشته و نقش تعدیلکنندهای در تأثیرات آن بر اجرا و یادگیری حرکتی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه با دستورالعمل آموزشی بر یادگیری ضربۀ بیلیارد انجام گرفت. شرکتکنندهها 48 دانشجوی دختر داوطلب (23-19 سال) بودند که بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در چهار گروه آزمایشی (توجه درونی و فشار کم و زیاد، توجه بیرونی و فشار کم و زیاد) جایگزین شده و بعد از پیشآزمون به مدت 8 جلسه به تمرین پرداختند. آزمون اکتساب در آخرین جلسۀ تمرین و آزمونهای یادداری با تأخیر 2 و 10 روز بعد از آخرین جلسۀ تمرین انجام گرفت. دقت ضربات براساس فاصلۀ برخورد توپ از گودال امتیازگذاری شد. نتایج آزمون یو من – ویتنی برتری توجه درونی در آزمون اکتساب و یادداری با تأخیر 10 روز و برتری تمرین تحت فشار کم در آزمون یادداری با تأخیر 10 روز (05/0P<) و نتایج آزمون کروسکال - والیس و مقایسههای زوجی برتری اکتساب توجه درونی در فشار زیاد نسبت به توجه بیرونی در فشار زیاد و برتری یادداری تأخیری توجه درونی در فشار کم نسبت به توجه بیرونی در فشار زیاد را نشان داد (05/0P<). بهنظر میرسد با توجه به نوع مهارت از نظر عدم تغییر شرایط محیطی و نیاز به دقت و توجه زیاد بهخصوص در مراحل اولیۀ یادگیری، تمرین افراد مبتدی در شرایط فشار روانی کم و جهتدهی درونی توجه به یادداری تأخیری بیشتری منتج میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
انسداد؛ استرس؛ انگیختگی؛ کانون توجه | ||
مراجع | ||
1. Schmidt, R.A., et al., Motor control and learning: A behavioral emphasis. 2018: Human kinetics. 2. Beilock, S.L. and R. Gray, Why do athletes choke under pressure? 2007. 3. Magill, R. and D. Anderson, Motor Learning and Control: Concepts and Applications: Tenth Edition. 2013: McGraw-Hill Higher Education. 4. Gray, R., Attending to the execution of a complex sensorimotor skill: Expertise differences, choking, and slumps. Journal of Experimental Psychology: Applied, 2004. 10(1): p. 42. 5. Masters, R.S., Knowledge, knerves and know‐how: The role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. British journal of psychology, 1992. 83(3): p. 343-358. 6. Beilock, S.L. and A.R. McConnell, Stereotype threat and sport: Can athletic performance be threatened? Journal of Sport and Exercise Psychology, 2004. 26(4): p. 597-609. 7. Wulf, G. and J. Su, An external focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts. Research quarterly for exercise and sport, 2007. 78(4): p. 384-389. 8. Zachry, T., et al., Increased movement accuracy and reduced EMG activity as the result of adopting an external focus of attention. Brain research bulletin, 2005. 67(4): p. 304-309. 9. Wulf, G., S. Chiviacowsky, and R. Lewthwaite, Altering mindset can enhance motor learning in older adults. Psychology and Aging, 2012. 27(1): p. 14. 10. Wulf, G. and R. Lewthwaite, Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychonomic bulletin & review, 2016. 23(5): p. 1382-1414. 11. Chiviacowsky, S., G. Wulf, and R. Wally, An external focus of attention enhances balance learning in older adults. Gait & posture, 2010. 32(4): p. 572-575. 12. Wulf, G. and N. McNevin, Simply distracting learners is not enough: More evidence for the learning benefits of an external focus of attention. European Journal of Sport Science, 2003. 3(5): p. 1-13. 13. Castaneda, B. and R. Gray, Effects of focus of attention on baseball batting performance in players of differing skill levels. Journal of Sport and Exercise Psychology, 2007. 29(1): p. 60-77. 14. Cluff, T., T. Gharib, and R. Balasubramaniam, Attentional influences on the performance of secondary physical tasks during posture control. Experimental brain research, 2010. 203(4): p. 647-658. 15. Lawrence, G.P., et al., Internal and external focus of attention in a novice form sport. Research quarterly for exercise and sport, 2011. 82(3): p. 431-441. 16. Schorer, J., et al., Influence of varying focus of attention conditions on dart throwing performance in experts and novices. Experimental brain research, 2012. 217(2): p. 287-297. 17. De Bruin, E.D., et al., A randomised controlled trial investigating motor skill training as a function of attentional focus in old age. BMC geriatrics, 2009. 9(1): p. 15. 18. Proteau, L., On the specificity of learning and the role of visual information for movement control, in Advances in psychology. 1992, Elsevier. p. 67-103. 19. Movahedi, A., et al., A practice-specificity-based model of arousal for achieving peak performance. Journal of motor behavior, 2007. 39(6): p. 457-462. 20. Moradi, J., A. Movahedi, and H. Salehi, Specificity of learning a sport skill to the visual condition of acquisition. Journal of motor behavior, 2014. 46(1): p. 17-23. 21. Ehrlenspiel, F., Choking under pressure–Attention and motor control in performance situations. Unpublished doctoral dissertation, University of Potsdam, Germany, 2006. 22. Shojaei M, Z.H., Sadeghi H, The effect of age and skill level on kinematic and kinetic indices of free throw in stressful conditions. , in Physical Education. 2011, Tehran University of Science and Research. 23. Gray, R. and R. Cañal-Bruland, Attentional focus, perceived target size, and movement kinematics under performance pressure. Psychonomic bulletin & review, 2015. 22(6): p. 1692-1700. 24. Beilock, S.L., S.A. Wierenga, and T.H. Carr, Expertise, attention, and memory in sensorimotor skill execution: Impact of novel task constraints on dual-task performance and episodic memory. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 2002. 55(4): p. 1211-1240. 25. Gray, R. and J. Allsop, Interactions between performance pressure, performance streaks, and attentional focus. Journal of Sport and Exercise Psychology, 2013. 35(4): p. 368-386. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 386 |