تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,202 |
در تکاپوی پویایی های تکوین منجی گرایی سازمانی در بخش دولتی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 18، دوره 19، شماره 3، مهر 1400، صفحه 405-422 اصل مقاله (622.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2019.278482.1007759 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی هادوی نژاد* 1؛ علی سیاحپور2 | ||
1دانشیار، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر(عج)، رفسنجان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف کاوش فرایند تکوین منجیگرایی سازمانی در بخش دولتی با استفاده از رهیافت مدلیابی ساختاری تفسیری انجام شد. بدین منظور، پس از مطالعة پیشینة پژوهش و شناسایی مؤلفههای معرف پدیدة مورد مطالعه، پرسشنامة ماتریسی روابط مؤلفهها تدوین و میان 15 نفر از استادان مدیریت، به عنوان خبرگان منتخب، با روش نمونهگیری مفهوم، توزیع شد. بر اساس یافتههای پژوهش، چنین دریافت شد که بافتار شرنگآلود سازمان در سه سطح (فردی و مدیریتی در سطح اول، بینفردی در سطح دوم، سازمانی و منابع فیزیکی در سطح سوم)، با تأثیر بر عدم اجابت نیازهای اساسی اعضای سازمان، بنیادیترین محرک گرایش به منجی در سازمان محسوب میشود. از برهمکنش نیازهای اجابتنشدة اعضای سازمان و ادراک وجود منجی نزد آنهاـ که خود تابعی از وجود صالحان مصلح در سازمان استـ دیالکتیک ناکامی و امید شکل میگیرد که نتیجة آن انتظار فعالانة ظهور منجی است. چنین انتظاری به ائتلاف منجیگرایان و انتخاب رهبری به عنوان مصلح جزء و در سطحی بالاتر به ارتقای مادی و معنوی منجیگرایان و نیز به دست گرفتن ابتکار عمل در سازمان توسط ایشان میانجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری؛ شرنگآلودگی؛ مدلیابی ساختاری تفسیری؛ منجیگرایی؛ منجیگرایی سازمانی | ||
مراجع | ||
سیاحپور، علی (1396). «منجیگرایی سازمانی: نظریهای دادهبنیاد»، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه ولیعصر رفسنجان.
هاشمی، سید علی (1389). «بررسی تطبیقی آموزة منجی موعود در اسلام و آیین هندو»، طلوع نور، 9(1)، صص 117 ـ 140.
References
Adams, V. H., Snyder, C. R., Rand, K. L., King, E. A., Sigmon, D. R., & Pulvers, K. M. (2002). “Hope in the workplace”, Handbook of workplace spirituality and organizational performance, pp. 367-377.
Ancona, D., Malone, T. W., Orlikowski, W. J., & Senge, P. M. (2007). “In praise of the incomplete leader”, Harvard Business Review, 85(2), pp. 2-9.
Avolio, B. J. & Gardner, W. L. (2005). “Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership”, The leadership quarterly, 16(3), pp. 315-338.
Barbuto, Jr, J. E. & Wheeler, D. W. (2006). “Scale development and construct clarification of servant leadership”, Group & Organization Management, 31(3), pp. 300-326.
Benefiel, M. (2005). “The second half of the journey: Spiritual leadership for organizational transformation”, The leadership quarterly, 16(5), pp. 723-747.
Blake, R. R. & Mouton, J. S. (1964). The managerial grid, Houston, Gulf.
Bligh, M. C., Kohles, J. C., Pearce, C. L., Justin, J. E., & Stovall, J. F. (2007). “When the romance is over: Follower perspectives of aversive leadership”, Applied Psychology, 56(4), pp. 528-557.
Boyatzis, R. E., Smith, M. L., Van Oosten, E., & Woolford, L. (2013). “Developing resonant leaders through emotional intelligence, vision and coaching”, Organizational Dynamics, 42(1), pp. 17-24.
Burke, R. J. & Cooper, C. L. (2006). Inspiring leader, NY: Routledge.
Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (pp. 146-166). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Dartey-Baah, K. (2015). “Resilient leadership: A transformational-transactional leadership mix”, Journal of Global Responsibility, 6(1), pp. 99-112.
De Meuse, K. P., Dai, G., & Hallenbeck, G. S. (2010). “Learning agility: A construct whose time has come”, Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 62(2), p. 119 .
Dionne, S. D., Yammarino, F. J., Atwater, L. E., & James, L. R. (2002). “Neutralizing substitutes for leadership theory: Leadership effects and common-source bias”, Journal of applied psychology, 87(3), pp. 454-464.
Fiedler, F. E. (1967). A Theory of leadership effectiveness, NY: McGraw-Hill.
Fry, L. W. (2003). “Toward a theory of spiritual leadership”, The leadership quarterly, 14(6), pp. 693-727.
Gardner, W. L., Cogliser, C. C., Davis, K. M., & Dickens, M. P. (2011). “Authentic leadership: A review of the literature and research agenda”, The leadership quarterly, 22(6), pp. 1120-1145.
Geier, J. G. (1967). “A trait approach to the study of leadership in small groups”, Journal of communication, 17(4), pp. 316-323.
Goldman, A. (2008). “Company on the couch: Unveiling toxic behavior in dysfunctional organizations”, Journal of Management Inquiry, 17(3), pp. 226-238.
Griffin, R. W. & Moorhead, G. (2014). Organizational behavior: Managing people and organizations, Mason, OH: South-Western.
Hadavinejad, M. & Asadzadeh, S. (2017). “Exploring the consequences of toxic organization using ISM approach”, Organizational Resources Management Researchs, 7(2), pp. 193-209. (in Persian)
Hadavinejad, M. & Kalvandi, M. (2016). “Exploring dynamics of toxic leadership’s antecedents using interpretive structural modeling (ISM)”, Organizational Behavior Studies Quarterly, 5(3), pp. 1-24. (in Persian)
Hadavinejad, M. & Rousaei, S. (2017). “The Toxic Climate of Organization: Conceptualization and Measurement”, Journal of Management Studies In Development & Evaluation, 25(3), pp. 61-80. (in Persian)
Hashemi, S. A. (2010). “A ccomparative study of the doctrine of the promised savior in Islam and Hinduism”, Dawn of Light, 9(1), pp. 117-140. (in Persian)
Higgs, M. (2009). “The good, the bad and the ugly: Leadership and narcissism”, Journal of change management, 9(2), pp. 165-178.
Laschinger, H. K. S., Wong, C. A., Cummings, G. G., & Grau, A. L. (2014). “Resonant leadership and workplace empowerment: The value of positive organizational cultures in reducing workplace incivility”, Nursing Economics, 32(1), pp. 5-18.
Lipman-Blumen, J. (2006). The allure of toxic leaders: Why we follow destructive bosses and corrupt politicians-and how we can survive them, NY: Oxford University Press.
Martinko, M. J., Harvey, P., Sikora, D., & Douglas, S. C. (2011). “Perceptions of abusive supervision: The role of subordinates' attribution styles”, The Leadership Quarterly, 22(4), pp. 751-764.
Morgan, G. (2006). Images of organization: The executive edition, Thousand Oaks, California: Sage Publication, Inc.
O'Brien, E. & Robertson, P. (2009). “Future leadership competencies: from foresight to current practice”, Journal of European Industrial Training, 33(4), pp. 371-380.
Peterson, C. (2000). “The future of optimism”, American psychologist, 55(1), pp. 44-55.
Phillips, L. D. (2015). “Empowerment and coworker response to leader tactic and organizational hope”, Emerging Leadership Journeys, 8(1), pp. 22-45.
Rafferty, A. E. & Griffin, M. A. (2004). “Dimensions of transformational leadership: Conceptual and empirical extensions”, The leadership quarterly, 15(3), pp. 329-354.
Riesenmy, K. R. (2008). “The moderating role of follower identification in the relationship between leader and follower visionary leadership”, Emerging Leadership Journeys, 1(2), pp. 62-77.
Sayyahpoor, A. (2017). “Organizational fotorism: A Grounded theory”, MSc. thesis, Vali-e-Asr University. (in Persian)
Snyder, C. R. (1994). The psychology of hope: You can get there from here, NY: Free Press.
Talib, F., Rahman, Z., & Qureshi, M. N. (2011). “Analysis of interaction among the barriers to total quality management implementation using interpretive structural modeling approach”, Benchmarking: An International Journal, 18(4), pp. 563-587.
Van Dierendonck, D. (2011). “Servant leadership: A review and synthesis”, Journal of management, 37(4), pp. 1228-1261.
Williams, M. R. (2005). Leadership for leaders, London, Thorogood.
Yu, C. (2011). “The display of frustration in arguments: A multimodal analysis”, Journal of Pragmatics, 43(12), pp. 2964-2981.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 511 |