تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,444 |
مقایسه تطبیقی دوره کارشناسی ارشد پیوسته با کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری در ایران از دیدگاه اساتید،کارفرمایان و دانش آموختگان | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 1، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 5-20 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2018.255646.672002 | ||
نویسندگان | ||
عباس صداقتی* 1؛ عیسی حجت2 | ||
1دانشجوی دکترا معماری پردیس بین المللی کیش،دانشگاه تهران | ||
2استاد معماری، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کارایی آموزش و نوع تربیت معماران در تعالی معماری و ارتقا فرهنگ جامعه نقش بهسزایی دارد. مقایسه محتوای آموزش با یکدیگر، از روشهای مورد استفاده متخصصین برای شناسایی نقاط ضعف و قوت سیستم آموزشی است. از حدود80سال پیش، آموزش آکادمیک معماری در دو مقطع کاردانی و کارشناسیارشد پیوسته جهت تربیت نقشهکش و معمار تعریف و با یک امتحان ورودی تشریحی آغاز گردید. از سال1372، بخش تشریحی امتحان حذف و در سال1377دوره کارشناسی پایهریزی شد. مسئله پژوهشی حاضر، بررسی و مقایسه آموزش معماری به شیوه کارشناسیارشد پیوسته با شیوه کارشناسی و کارشناسیارشد ناپیوسته، از دیدگاه اساتید، کارفرمایان و فارغالتحصیلان میباشد. این تحقیق یک پژوهشکاربردی، به شیوه توصیفیتطبیقی است که با استفاده از روش جرجبردی در چهار مرحله؛ توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد .در مرحله اول، محتوای آموزش معماری و اهداف برنامه توصیف شدند. سپس در مورد این محتوا(دانش، بینش و توانش)، تفسیرها و نظرات اساتید، کارفرمایان و دانشآموختگان دو دوره و دانشجویان با مصاحبه و پرسشنامه، اخذ گردید و پس از همجوارسازی، مقایسه انجام گرفت. که نتیجه بررسی حاکی از مناسبتر بودن دوره کارشناسیارشد پیوسته از دیدگاه ایشان میباشد. پیشنهاد میگردد ضمن احیا دوره کارشناسی-ارشد پیوسته، دوره کارشناسی به صورت محدود و صرفا بهعنوان تربیت کمک طراح تداوم یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ دوره کارشناسی ارشد پیوسته؛ دوره کارشناسی؛ دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته؛ مقایسه تطبیقی | ||
مراجع | ||
آقازاده،احمد (1389). آموزشوپرورشتطبیقی، انتشارات سمت. تهران استراوس، انسلم، و کربین، جولیت(1390). مبانیپژوهشکیفی- فنونومراحلتولیدنظریهزمینهای. ترجمه ابراهیم افشار.نشر نی. تهران. اسلامی،سیدغلامرضا و قدسی،مهرنوش(1392).رویکردی اسلامی به طراحی مدل ساختارمند نظام آموزش معماری.کیمیای هنر .سال دوم شماره هفتم.صص79-94. اکرمی،غلامرضا(1382).بررسی و مقایسه آموزش معماری (Procedural model) از دیدگاه لنگ با حرفه آموزی معماری سنتی ایران.دومین همایش آموزش معماری.نشر نگاه امروز.تهران.صص31-33 حجت،عیسی (1389)،مشق معماری،انتشارات دانشگاه تهران، تهران. خسروی،شادی و بایزیدی،قادر(1394).مقایسه تطبیقی آموزش مدرن معماری در کشور ایران و ترکیه.کنفرانس بینالمللی پژوهش در مهندسی،علوم و تکنولوژی.استانبول.صص1-13. شورایعالی برنامه ریزی، وزارت فرهنگ و اموزش عالی(1377 الف)، مشخصاتکلی،برنامهوسرفصلدروسدورهکارشناسیمهندسیمعماری.تهران شورایعالی برنامه ریزی، وزارت فرهنگ و اموزش عالی(1377ب)، مشخصاتکلی،برنامهوسرفصلدروسدورهکارشناسی ارشدمهندسیمعماری.تهران شورایعالی برنامه ریزی، وزارت فرهنگ و اموزش عالی-گروه هنر (1375)، مشخصاتکلی،برنامهوسرفصلدروسدورهکارشناسیارشد(پیوسته)معماری.تهران. غریب پور،افرا و توتونچیمقدم،مارال(1392).بازنگری تطبیقی برنامۀ آموزش پایۀ طراحی در دورۀ کارشناسی معماری. نشریه هنرهای زیبا. دوره بیستم. شماره 4.صص59-72. فاطمی،سیده شبنم و عطائیفر،امیر(1394).نقدی بر سرفصل درسی رشته معماری داخلی از طریق بررسی تطبیقی کارشناسی پیوسته با کاردانی و کارشناسی ناپیوسته معماری داخلی.کنفرانس ملی چالشهای معاصر معماری،فضای سبز و شهرسازی.تهران.صص 1-14 فیضی،محسن و اسدپور،علی(1392).تحلیل محتوای سرفصل دروس معماری منظر مبتنی بر نگرش سیستمی در آموزش و طراحی منظر.نشریه معماری و شهرسازی.سال اول شماره اول.تهران.صص43-53 گیلانی،سارا(1390)،تفاوت دانشجویان ورودی رشتهی معماری قبل و بعد از تغییر مقطع تحصیلی این رشته از کارشناسی ارشد -پیوسته به ناپیوسته،مجموعهمقالاتچهارمینهمایشآموزشمعماریبررسیچالشهاوجستجویراهکارها، دانشگاه تهران، تهران.ص3 Beredy.G.F (1966), comparative method in education, Newyork: Winston
McEwen M, Bechtel GA.(2000).Characteristics of nursing doctoral programs in the United States. J Prof Nurs.16(5).282-292.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,490 |