تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,090,253 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,193,930 |
نقش آفرینی تفکر روایت محور و فرصتهای آن در کارگاههای آموزش طراحی معماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 7، دوره 24، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 85-100 اصل مقاله (19.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2019.273542.672198 | ||
نویسندگان | ||
حمید ندیمی1؛ سمیه شریف زاده* 2؛ زکیه السادات طباطبایی لطفی3 | ||
1رئیس گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی. | ||
2مدیر گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی سجاد، مشهد | ||
3دکتری معماری اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
توجه به زندگی انسان و نحوهی حضور و رفتار او در فضا، از دغدغههای اصلی در طراحی معماری است. از رویکردهای مطرح در این خصوص، تفکر روایتمحور در معماری و آموزش آن است. این جستار به بررسی رویکردهای ورود و حضور روایت در فرآیند طراحی و فرصتها، قابلیتها و راهکارهای عملی آن در ارتقای آموزش طراحی معماری مبتنی بر زندگی پرداخته است. این بررسی با استفاده از روش اقدامپژوهی؛ از یک سو با مطالعهی تجربیات موجود و ادبیات نظری مرتبط، و از سوی دیگر با پایش نقش و جایگاه تفکر روایتمحور در پیشبرد طراحی دانشجویان کارگاه طرح یک دانشگاه فردوسی انجام گرفته و از طریق مقایسهی این دو، به دنبال آشکارسازی و سنجش میزان پاسخدهی عرصههای نقشآفرینی روایت در فرآیند طراحی برآمده است. نتایج تحلیلها حاکی از آن است که تفکر روایتمحور و تمرینهای مرتبط، بازخورد مثبتی در پیشبرد و تسهیل فرآیند طراحی دارد و میتواند متناسب با موضوع کارگاه، سطح آموزشی، مراحل مختلف فرآیند و ویژگی دانشجویان، کاربردهای متفاوتی در تمامی مراحل فرآیند طراحی داشته باشد. از سوی دیگر، برخی بازخوردهای منفی دانشجویان و تحلیل مربیان از روند کارگاه، زمینههایی برای بازبینی و یا ارتقای این رویکرد را آشکار ساخت که در بین آنها میتوان به لزوم پرهیز از قرار گرفتن روایتها در مسیر تخیل غیرواقعبینانه اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایتپردازی؛ سناریونویسی؛ فرآیند طراحی؛ آموزش طراحی معماری | ||
مراجع | ||
پنیا، ویلیام ام.، پارشال، استیون، اِی. (۱۳۸۱)، مبانی برنامهریزی معماری، شناخت روش مسالهکاوی، ترجمه محمد احمدینژاد، نشر خاک، اصفهان. سیف، علی اکبر(1392)، روانشناسی پرورشی نوین،روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش هفتم، نشر دوران، تهران. لاوسون، برایان (1395الف)، طراحان چگونه میاندیشند، ابهامزدایی از فرآیند طراحی، ترجمه حمید ندیمی، ویراست جدید، چاپ دوم (چاپ اول1391)، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. لاوسون، برایان (1395ب)، طراحان چه میدانند، ترجمه حمید ندیمی، فرهاد شریعتراد، فرزانه باقیزاده، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. نازی دیزجی، سجاد، کشتکار قلاتی، احمدرضا، و پرویزی، رضا (۱۳۸۹)، استفاده از رواییگویی در آموزش معماری، فناوری آموزش، سال پنجم، ج5، شماره 2، ۱۲۳-۱۳۴ Baskinger, Mark, & Nam, Ki-Chol (2006), Visual Narratives: The Essential Role of Imagination in the Visualisation Process, In Proceedings of the Asia Pacific Symposium on Information Visualisation 2006, Tokyo, Japan.
Blaylock, Jody (2003) Incorporating Narrative into Beginning Design’ From: Solutions Unstaked territory: Frontiers of beginning design: Proceedings of the 19th National Conference on the Beginning Design Student; Oklahama State University, Stillwater, Oklahoma.
Brandt, Stephanie (2009), Narrative Design: Meaningful Places for People, A Study on the relevance of Narrative in Spatial Design Education; Essay, Design Research 2009, International Association of Societies of Design Research [IASDR], Seoul, Korea.
Broden, Nancy; Gallagher, Marisa & Woytek, Jonathan, (2004), Use of Narrative in Interactive Design, Boxes and Arrows, posted on October 28th, 2004, accessed 12 July 2013: http://www.boxesandarrows.com/archives/use_of_narrative_in_interactive_design.php.
Çelik, Pınar.Yalçın & Aydinli, Semra (2008), Creativity in design education: From problem-solving to puzzle-solving, ITU A|Z (Journal of the Faculty of Architecture, Istanbul Technical University), VOL. 4, NO. 2, pp.38-51.
Eilouti, Buthayna (2018), Scenario-based design: new applications in metamorphic architecture. Front. Archit. Res.,7(4) 530-543. http://10.1016/j.foar.2018.07.003.
Gerards, Sebastiaan & De Bleeckere, Sylvain (2014), Narrative Thinking in Architectural Education, ARCC Conference Repository, Retrieved from: https://www.arcc-journal.org/index.php/repository/article/view/282
Kimber, Lee (2010), Truth in Fiction: Storytelling and Architecture, Submitted in partial fulfilment of the Master of Architecture (Professional), Victoria University of Wellington, School of Architecture.
Kindt, Tom & Müller, Hans-Harald eds (2003), What Is Narratology? Questions and Answers Regarding the Status of a Theory. (Narratologia: Beiträge zur Erzähltheorie / Contributions to Narrative Theory, 1). de Gruyter, Berlin/New York.
Jahn, Manfred (2017), Narratology: A Guide to the Theory of Narrative, English Department, University of Cologne, Germany (Version: 2.0. May 2017) Accessed 1 November 2018: http://www.uni-koeln.de/~ame02/pppn.htm.
Mertler, Craig A (2014), Action Research: Improving Schools and Empowering Educators, fourth Edition, Sage publications, Thousand Oaks, California.
Nielsen, Lene (2004), Engaging Personas and Narrative Scenarios, Ph.D. series, vol17, Copenhagen Samfundslitteratur.
Ricoeur, Paul. (1984), Time and Narrative, Vol. 1, translation by K. McLaughlin & D. Pellaver, University of Chicago Press, Chicago & London.
Ryan, Marie-Laure (2005) Entry for the forthcoming Routledge Encyclopedia of Narrative [Internet], Available from: http://lamar.colostate.edu/~pwryan/narrentry.htm [Accessed 10 May 2006].
Schmid, Wolf (2010), Narratology, An Introduction, Translation from German by Alexander Starritt, De Gruyter, Berlin and New York.
Shirazi, Mohammadreza (2009), Architectural Theory and Practice, and the Question of Phenomenology (The Contribution of Tadao Ando to the Phenomenological Discourse) Brandenburgischen Technischen Universität
Tanney, Susan; Schwartz, Paul; Yen, Shihming; Shen, Li-Sheng & Furness, Tom (1998), A Design Method for Virtual Environments Using Narrative and Pattern Languages; Technical Report #R-98-13, HITL, University of Washington.
Tully, Robert (2012), Narrative Imagination: A Design Imperative; Irish Journal of Academic Practice, Vol. 1, Iss. 1, Art. 8; Available at: https://arrow.dit.ie/ijap/vol1/iss1/8.
Tvedebrink, Tenna Doktor Olsen, & Jelic, Andrea (2018), Getting under the (ir) skin. Persona Studies, 4(2), pp.5–24. http://doi.org/10.21153/psj2018vol4no2art746.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,171 |