
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,912,381 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,962,199 |
آیا محمدامین استرآبادی مجتهد بود؟ | ||
پژوهش در تاریخ | ||
مقاله 5، دوره 9، 1,2 - شماره پیاپی 23، آبان 1398، صفحه 61-92 اصل مقاله (592.24 K) | ||
نوع مقاله: ترجمه | ||
نویسندگان | ||
رولا جردی1؛ رضا مختاری* 2 | ||
1استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل کانادا | ||
2دانشآموخته فلسفه غرب دانشگاه شهید بهشتی و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
دیدگاه رایجی که قائل است محمد امین استرآبادی (م. 1036 قمری /1626 میلادی) نزد فقیه اصولیِ شهیر، شیخ حسن صاحب معالم (م. 1011 قمری/1602 میلادی)، فرزند شهید ثانی (م. 965 قمری/1558 میلادی)، تلمّذ کرده و تا پیش از اخباری شدن در شهر مکه، بیشتر عمر خویش را مجتهد بوده، پایه و اساسی ندارد. این دیدگاه در اواخر قرن نوزدهم و به واسطهٔ کتاب روضات الجنات محمدباقر خوانساری مطرح شد و سپس بیآنکه مداقهای بر آن صورت گیرد، به روایتهای اصلی پیرامون زندگینامه، حیات و مقامات علمی استرآبادی راه یافت. بر این اساس، بسیاری از علما و محققان عصر جدید این دیدگاه را پذیرفتند و مبنای رأی خویش قرار دادند و لذا نتیجهگیریهای ناقصی پیرامون ماهیت جنبش اخباری او ارائه کردند. طبق بررسی دقیق آثار استرآبادی و اشاراتی که وی به اساتیدی که نزد آنها و اماکنی که در آنها درس آموخته داشته، این شهر شیراز است که نقش اصلی را در شکلدهی به مواضع اولیه اخباری وی در کلام شیعی او داشته است نه مکه؛ کلامی که از مواضع اخباری او در فقه و حدیث آکنده است. چنانکه از جوازات اعطا شده به استرآبادی بر میآید، او در پی نقل حدیث از مجتهد نامدار، محمد صاحب مدارک (م. 1009 قمری/1600 میلادی)، بوده اما نزد وی درس اجتهاد نخوانده است. تمامی این یافتهها ما را بر آن میدارد که در سابقه و ماهیت اندیشهٔ اخباری استرآبادی، که در بخش عمدهای از ادبیات پژوهشی دست دوم آمده است، تردید کنیم و مجموعهٔ مشخصی از عوامل فکری و سیاسی-اجتماعی مؤثر در شکلگیری آن را مطمح نظر قرار دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
استرآبادی؛ اخباریگری؛ اجتهاد؛ اصول | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,018 |