
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,185,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,015,556 |
ارزیابی تطبیقی تأثیر لوگو از منظر نشانهشناسی بر نگرش مشتریان به برند | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 24، شماره 3، مهر 1398، صفحه 43-50 اصل مقاله (18.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.274024.666127 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه فلاحی1؛ بهزاد سلیمانی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر. دانشکده هنر. دانشگاه الزهرا (س). تهران. ایران | ||
2هیات علمی دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
نگرش به برند، یک مفهوم مهم مرتبط با رفتار مصرفکننده است که میتواند بهعنوان یک ارزیابیِ نسبتاً پایدار از یک نام تجاری، منجر به تقویت رفتار مصرفکننده بشود. با توجه به اینکه لوگو ازجمله داراییهای ارزشمند یک برند است، در صورت طراحی مناسب، میتواند تاثیری مثبت در نگرش مشتریان به برند ایجاد نماید. هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی تأثیر لوگوها از منظر نشانهشناسیِ چارلز سندرسپیرس بر نگرش افراد به برند با تمرکز بر مشتریان سه بانک مسکن، کشاورزی و پست بانک ایران بوده است. روش تحقیق توصیفیـپیمایشی و جامعه آماری، مشتریان سه بانک مذکور با تعداد 380 نفر و دستهبندی لوگو بانکها بر مبنای سهگانههای شمایل، نمایه و نماد بوده است. تحلیل دادهها نشان داد که طرحِ لوگوی بانکها، بر نگرش مشتریان به برند این سه بانک اثربخش است و لوگوی بانک مسکن، با رابطه شمایلی میان دال و مدلولش، بالاترین رتبه را در ایجاد نگرش مثبت کسب کرد. لوگوهای بانک کشاورزی و پست بانک با رابطههای نمایهای و نمادین میان دال و مدلول خود در مراتب بعدی قرار گرفتند. به عبارتی؛ کاربست نشانههای شمایلی در لوگوهای تجاری، میتواند نگرش مثبتتری نسبت به یک برند ایجاد نماید که عواملی چون وفاداری مشتری به برند، ایجاد حس تمایل در انتخاب و تداوم در بهرهمندی از آن برند و... را درپی خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
لوگو؛ نشانه شناسی؛ نگرش به برند؛ بانک مسکن؛ بانک کشاورزی؛ پست بانک ایران | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1394)، از نشانههای تصویری تا متن، نشر مرکز، تهران. امیری، سمیه (1394)، بررسی مفهوم نشانهشناختی نشانه و رمزگان در معماری و شهرسازی با تاکید بر معماری و شهراسلامی، مدیریت شهری، شماره 43، صص 423-444. رجب بلوکات، رضا (1390)، طراحی لوگو و لوگوتایپ برای موسیقی، مقام موسیقایی، شماره 5، صص 159-179. سپهر، مسعود (1393)، شرحی بر نشانهها؛ نشانههای گرافیک در ارتباط تصویری، هرمس، تهران. ضیمران، محمد (1383)، درآمدی بر نشانهشناسی هنر، قصه، تهران. یزدانی، علیرضا (1396)، درآمدی بر نشانهشناسی گرافیک معاصر ایران، نظر، تهران. Aaker, D. A., & Bruzzone, D. E (1981), Viewer perceptions of prime-time television advertising, Journal of Advertising research, 21(5), pp.15-23
Banytė, J; Jokšaitė, E & Virvilaitė, R (2007), Relationship of Consumer attitude and brand: emotional aspect, Engineering economics, 52(2), pp.65-77.
Beerli, A; Martin, J. D & Quintana, A (2004), A model of customer loyalty in the retail banking market, European journal of marketing, 38(1/2), pp.253-275.
De Pelsmacker, P; Geuens, M & Van den Bergh, J (2007), Marketing Communications: AEuropean Perspective, Pearson Education, London.
Foroudi, P (2019), Influence of brand signature, brand awareness, brand attitude, brand reputation on hotel industry’s brand performance, International journal of hospitality management, (76), pp.271-285.
Forbes (2014), The World's Most Valuable Brands, Retrieved from http://www.forbes.com/ powerfulbrands / list/.
Hatch, M.J & Schultz, M (1997), Relations between organizational culture, identity and image, Eur. J. Mark, 31 (5/6), pp.356–365
Henderson, P.W & Cote, J.A ( 1998), Guidelines for selecting or modifying logos, J. Mark, 62 (2), pp.14-30.
Hynes, N (2008), Color and meaning in corporate logos: An empirical study, palgrare macmillan brand management, 16(8), pp.545-555.
Keller, K.L (1993), Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity, J. Mark, 57, pp. 12-20.
Lee, H.J & Kang, M.S (2013), The effect of brand personality on brand relationship, brand attitude and purchase intention with a focus on brand community, Acad. Mark. Stud.J, 17, pp.85–97.
Li, J; Liu, F & Rojas-Méndez, J. I (2013), How international students select offshore programs: the influence of image, attitude, subject norm, and perceived behavioral control, Asia Pacific Education Review, 14(3), pp.381-390.
Martensen, A; Grønholdt, L; Bendtsen, L & Jensen, M. J (2007), Application of a model for the effectiveness of event marketing, Journal of advertising research, 47(3), pp.283-301.
Rubel, A (1994), Tradmarksand the press: A year in review, editor & publisher??????????.
Seyed ghorban, Z; Matanda, M. J & LaPlaca, P (2016), Advancing theory and knowledge in the business-to-business branding literature, Journal of Business Research, 69(8), pp.2664-2677.
Solomon, M. R (2009), Marketing: Real people, real decisions. Pearson Education??????????.
Spears, N & Singh, S.N ( 2004), Measuring attitude towards the brand and purchase intentions, J. Curr. Issues Res. Advert. 26, pp.53–66.
Van Grinsven, B & Das, E (2016), Logo design in marketing communications: Brand logo complexity moderates exposure effects on brand recognition and brand attitude, Journal of marketing communications, 22(3), pp.256-270.
Van Riel, C. B & Balmer, J. M (1997), Corporate identity: the concept, its measurement and management, European journal of marketing, 31(5/6), pp.340-355.
Van Riel, C. B & Van den Ban, A (2001), The added value of corporate logos-An empirical study, European Journal of Marketing, 35(3/4), pp.428-440.
Vinzi, V. E; Chin, W. W; Henseler, J & Wang, H (Eds.) (2010), Handbook of Par- tial Least Squares: Concepts, Methods, and Applications, Dordrecht, London, New York.
Whan Park, C; MacInnis, D. J; Priester, J; Eisingerich, A. B & Iacobucci, D (2010), Brand attachment and brand attitude strength: Conceptual and empirical differentiation of two critical brand equity drivers, Journal of marketing, 74(6), pp.1-17.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,879 |