
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,181,396 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,010,180 |
بررسی تفاوتهای تغییرپذیری حرکتی و نرمی حرکت در تکلیف دسترسی و چنگ زدن در کودکان و بزرگسالان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 2، شهریور 1398، صفحه 215-230 اصل مقاله (540.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2019.276939.1434 | ||
نویسندگان | ||
امیر دانا* 1؛ صالح رفیعی2 | ||
11 .استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2.استادیار رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دسترسی و چنگ زدن از اساسیترین مهارتهای بنیادی انسان است. هدف از این تحقیق بررسی تفاوتهای تغییرپذیری حرکتی و نرمی حرکت در حرکت دسترسی و چنگ زدن در کودکان و بزرگسالان بود. به این منظور 60 کودک 8 تا 13 ساله به شش گروه تقسیم شدند. تکلیف مورد استفاده شامل دسترسی و گرفتن مکعب با ابعاد 6/3 سانتیمتر مکعب بود که گرفتن کف دستی را برای همۀ کودکان فراهم میکرد. افراد باید با دست برتر مکعب را میگرفتند و آن را نزدیک ناحیۀ دهان میآوردند. علاوهبر این یک گروه بزرگسال نیز در این تحقیق شرکت کردند (میانگین سنی=2/1± 24 سال). شرکتکنندگان 10 کوشش را اجرا میکردند که متغیرهای کینماتیک شامل میانگین مربعات جرک، جرک بدون بعد، دامنۀ حرکت مفصل آرنج و تغییرپذیری در الگوی هماهنگی محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها در هر متغیر از طرح تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که در متغیر میانگین مربعات جرک و جرک بدون بعد گروههای سیزدهساله نیز تفاوت معناداری با افراد بزرگسال دارند. در متغیر دامنۀ حرکت مفصل آرنج و همچنین تغییرپذیری در الگوی حرکتی نشان داده شد که گروههای هشت و نهساله تفاوت معناداری با سایر گروهها دارند، اما تفاوتی بین سایر گروهها وجود نداشت. بهطور کلی نتایج نشان داد که رشد فرایند دسترسی و چنگ زدن به اوایل کودکی منحصر نمیشود. این نتایج با توجه به رشد کنترل حرکتی و همچنین اکتساب ناهمزمان متغیرهای کینماتیک در فرایند یادگیری مهارت حرکتی توجیه شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
چنگ زدن؛ دامنۀ حرکت؛ دسترسی؛ نرمی حرکت؛ هماهنگی حرکتی | ||
مراجع | ||
1. Clifton RK, Muir DW, Ashmead DH, Clarkson MG. Is visually guided reaching in early infancy a myth? Child development. 1993;64(4):1099-110. 2. Clifton RK, Rochat P, Robin DJ, Bertheir NE. Multimodal perception in the control of infant reaching. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance. 1994;20(4):876. 3. Gesell A. The ontogenesis of infant behavior. New York: Wiley; 1946. 4. Gesell A, Amatruda CS. The embryology of behavior. New York: Harper, 1945. 5. Connolly K. Mechanisms of motor skill development: Academic Press London; 1970. 6. Connolly KJ. Skill development: problems and plans. Mechanisms of motor skill development. 1970:3-21. 7. Bernshtein NA. The co-ordination and regulation of movements Oxford; New York: Pergamon Press; 1967. 8. Gibson JJ. The senses considered as perceptual systems. Oxford, England: Houghton Mifflin ;1966. 9. Thelen E, Smith LB. A dynamic systems approach to the development of cognition and action: MIT press; 1996. 10. Wilson C, Simpson SE, Van Emmerik RE, Hamill J. Coordination variability and skill development in expert triple jumpers. Sports biomechanics. 2008;7(1):2-9. 11. Dai B, Leigh S, Li H, Mercer VS, Yu B. The relationships between technique variability and performance in discus throwing. Journal of sports sciences. 2013;31(2):219-28. 12. Schorer J, Baker J, Fath F, Jaitner T. Identification of interindividual and intraindividual movement patterns in handball players of varying expertise levels. Journal of Motor Behavior. 2007;39(5):409-21. 13. Levin M, Jobin A. Movement segmentation during reaching in children with cerebral palsy. Canadian Journal of Rehabilitation. 1998;11:215-227. 14. Cirstea M, Levin MF. Compensatory strategies for reaching in stroke. Brain. 2000;123(5):940-53. 15. Levin MF. Interjoint coordination during pointing movements is disrupted in spastic hemiparesis. Brain. 1996;119(1):281-93. 16. Schneiberg S, Sveistrup H, McFadyen B, McKinley P, Levin MF. The development of coordination for reach-to-grasp movements in children. Experimental Brain Research. 2002;146(2):142-54. 17. Latash ML. Fundamentals of motor control. London: Academic Press; 2012. 18. Lee M-H, Newell KM. Visual feedback of hand trajectory and the development of infant prehension. Infant Behavior and Development. 2012;35(2):273-9. 19. Konczak J, Dichgans J. The development toward stereotypic arm kinematics during reaching in the first 3 years of life. Experimental brain research. 1997;117(2):346-54. 20. Babinsky E, Braddick O, Atkinson J. The effect of removing visual information on reach control in young children. Experimental brain research. 2012;222(3):291-302. 21. Ishak S, Franchak JM, Adolph KE. Perception–action development from infants to adults: Perceiving affordances for reaching through openings. Journal of Experimental Child Psychology. 2014;117:92-105. 22. Rival C, Olivier I, Ceyte H. Effects of temporal and/or spatial instructions on the speed–accuracy trade-off of pointing movements in children. Neuroscience Letters. 2003;336(1):65-9. 23. Kuhtz-Buschbeck J, Stolze H, Jöhnk K, Boczek-Funcke A, Illert M. Development of prehension movements in children: a kinematic study. Experimental brain research. 1998;122(4):424-32. 24. Choe N. The coordination of multi-joint reaching movements: A developmental profile. [MSc]. Queen’s University; 2009. 25. Haddad JM, Claxton LJ, Keen R, Berthier NE, Riccio GE, Hamill J, et al. Development of the coordination between posture and manual control. Journal of experimental child psychology. 2012;111(2):286-98. 26. Golenia L, Schoemaker MM, Otten E, Mouton LJ, Bongers RM. Development of reaching during mid-childhood from a developmental systems perspective. PloS one. 2018;13(2):e0193463. 27. Simon-Martinez C, dos Santos GL, Jaspers E, Vanderschueren R, Mailleux L, Klingels K, et al. Age-related changes in upper limb motion during typical development. PloS one. 2018;13(6):e0198524. 28. Olivier I, Hay L, Bard C, Fleury M. Age-related differences in the reaching and grasping coordination in children: unimanual and bimanual tasks. Experimental Brain Research. 2007;179(1):17-27. 29. Rein R. Measurement methods to analyze changes in coordination during motor learning from a non-linear perspective. Open Sports Sci J. 2012;5(1):36-48. 30. Chari VR, Kirby RL. Lower-limb influence on sitting balance while reaching forward. Archives of physical medicine and rehabilitation. 1986;67(10):730-3. 31. Ramos E, Latash MP, Hurvitz EA, Brown SH. Quantification of upper extremity function using kinematic analysis. Archives of physical medicine and rehabilitation. 1997;78(5):491-6. 32. Sidaway B, Heise G, SchoenfelderZohdi B. Quantifying the variability of angle-angle plots. Journal of Human Movement Studies. 1995;29(4):181-97. 33. Magill RA, Anderson DI. Motor learning and control: Concepts and applications. 10th ed. New York: McGraw-Hill; 2014. 34. Ferrel C, Bard C, Fleury M. Coordination in childhood: modifications of visuomotor representations in 6-to 11-year-old children. Experimental Brain Research. 2001;138(3):313-21. 35. Paus T, Zijdenbos A, Worsley K, Collins DL, Blumenthal J, Giedd JN, et al. Structural maturation of neural pathways in children and adolescents: in vivo study. Science. 1999;283(5409):1908-11. 36. Sporns O, Edelman GM. Solving Bernstein's problem: A proposal for the development of coordinated movement by selection. Child development. 1993;64(4):960-81. 37. Schmitz C, Martin N, Assaiante C. Building anticipatory postural adjustment during childhood: a kinematic and electromyographic analysis of unloading in children from 4 to 8 years of age. Experimental Brain Research. 2002;142(3):354-64. 38. Mason AH, Bruyn JL, Lazarus JA. Bimanual coordination in children: manipulation of object size. Exp Brain Res. 2010;201(4):797-807. 39. Mason AH, Bruyn JL, Lazarus J-AC. Bimanual coordination in children: manipulation of object distance. Experimental Brain Research. 2013;231(2):153-64. 40. Studenka BE, King AC, Newell KM. Differential time scales of change to learning frequency structures of isometric force tracking. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance. 2014;40(4):1629-40. 41. Wenderoth N, Bock O. Learning of a New Bimanual Coordination Pattern Is Governed by Three Distinct Processes. Motor Control. 2001;5(1):23-35. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |