تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,954 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,520 |
دلایل عدم موفقیت ترویج کشاورزی با استفاده از تئوری بنیانی (مورد مطالعه: جهاد کشاورزی استان لرستان) | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 9، دوره 50، شماره 3، مهر 1398، صفحه 549-575 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2019.269598.668674 | ||
نویسندگان | ||
مسعود یزدان پناه* 1؛ فاطمه رحیمی فیض آباد2 | ||
1دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری گروه ترویج کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
ترویج کشاورزی ابزار سیاسی ساختاری مهمی در کمک به کشاورزان برای رقابت در بازار جهانی است. خدمات ترویج و آموزش کشاورزی در بسیاری از جهات گسترش یافتهاند و طیف گستردهای از فعالیتها را در بر گرفتهاند. با اینحال، اگرچه سازمان ترویج دولتی در کشورهای در حال توسعه متداول میباشد، اثربخشی فعالیتهای ترویج بهعلت بسیاری از کاستیها و وجود برخی چالشها، پایین است و با شکست مواجه شدهاند. بنابراین، در سازمان ترویج موفقیت حاصل نشده است و مدل ترویج کنونی به اصلاح نیاز دارد.از اینرو، در این پژوهش سعی شده است به مطالعهی دلایل عدم موفقیت ترویج با استفاده از تئوری بنیانی کلاسیک پرداخته شود. در این راستا، جامعهی مورد مطالعه کارکنان جهاد کشاورزی و کشاورزان پیشرو در شهرستان خرم آباد بودند که از طریق روش نمونهگیری هدفمند (15 نفر) انتخاب شدند. در تحقیق حاضر نتیجهی کدگذاری دادههای گردآوری شده به شیوههای مختلف مصاحبه، مشاهده و اسناد و مدارک، استخراج 90 مفهوم و 14 مقوله بود. نتایج پژوهش نشان داد، مقولههای "کم توجهی به بخش کشاورزی"، "سیاستهای اجرایی"، "عوامل اقتصادی"، "ضعف ساختاری"، "ضعف مدیریتی"، "به روز نبودن دانش فنی و فردی کارشناسان"، "ضعف نظام آموزش عالی" و "ضعف در امکانات" تحت عنوان دلایل عدم موفقیت ترویج دستهبندی شدند. مقولههای راهبردی نیز شامل "بازنگری در آموزش کارشناسان و توانمندسازی آنها"، "توجه به خواست و نیازهای کشاورزان"، "ارایه برنامهریزی و برنامههای اثربخش"، "نظارت و پاسخگویی"، "امنیت شغلی" و "تعادل بین ارکان ترویج" شدند. در این رابطه، از جمله پیشنهادهای ارایه شده در راستای مقولهی آموزش کارشناسان ترویج و توانمندی آنها میباشد، که در این راستا پیشنهاد شده است که کلاسهای آموزشی ضمن خدمت بهمنظور بهروز نمودن علم کارکنان و افزایش سطح آگاهی و مهارت آنها برگزار گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترویج کشاورزی؛ عدم موفقیت؛ تئوری بنیانی؛ خرم آباد | ||
مراجع | ||
10. Benson, A., & Jafry, T. (2013). The state of agricultural extension: an overview and new caveats for the future. The Journal of Agricultural Education and Extension, 19(4), 381-393. 11. Chowa, C., Garforth, C., & Cardey, S. (2013). Farmer experience of pluralistic agricultural extension, Malawi. The Journal of Agricultural Education and Extension, 19(2), 147-166. 12. Claire, J., Glendenning, S. B., & Kwadwo, A. (2010). Review of Agricultural Extension in India, Are Farmers’ Information Needs Being Met. IFPRI Discussion Paper 01048. RetrievedJuly6, 2012, from http://www. ifpri. org/sites/default/files/publications/ifpridp01048. pdf. 13. Davis, K., Swanson, B., Amudavi, D., Mekonnen, D. A., Flohrs, A., Riese, J., ... & Zerfu, E. (2010). In-depth assessment of the public agricultural extension system of Ethiopia and recommendations for improvement. International Food Policy Research Institute (IFPRI) Discussion Paper, (01041), 1-68. 14. Deady, R. (2011). Reading with methodological perspective bias: A journey into classic grounded theory. The Grounded Theory Review, 10(1), 41-57. 15. Dunnington, R. M. (2012). The nature and determinants of presence among nursing students participating in high fidelity human patient simulation. The Ohio State University, 1-392. 16. Egan, T. M. (2002). Grounded theory research and theory building. Advances in developing human resources, 4(3), 277-295. 17. Eicher, C. K. (2007). Agricultural extension in Africa and Asia. Michigan State University, Department of Agricultural, Food and Resource Economics, Staff Papers, (7431), 1-24. 18. Evans, G. L. (2013). A novice researcher’s first walk through the maze of grounded Theory: Rationalization for Classical Grounded Theory. Grounded Theory Review, 12(1), 37-55. 19. Fernandez, C. (2012). Guest Editorial, Themed Section. The Grounded Theory Review,11(1), 27. 20. Ferroni, M., & Zhou, Y. (2012). Achievements and challenges in agricultural extension in India. Global Journal of Emerging Market Economies, 4(3), 319-346. 21. Garson, D. (2012). Grounded Theory. Statistical Associates Publishing, 1-15. http: // www.statisticalassociates.com 22. Giske, T., & Artinian, B. (2007). A personal experience of working with classical grounded theory: From beginner to experienced grounded theorist. International Journal of Qualitative Methods, 6(4), 67-80. 23. Halaweh, M. (2012). Integration of grounded theory and case study: An exemplary application from e-commerce security perception research. JITTA: Journal of Information Technology Theory and Application, 13(1), 31-51. 24. Halaweh, M., Fidler, C., & McRobb, S. (2008). Integrating the grounded theory method and case study research methodology within is research: A possible'road map'. ICIS 2008 Proceedings, 165. 25. Hellin, J. (2012). Agricultural extension, collective action and innovation systems: Lessons on network brokering from Peru and Mexico. The Journal of Agricultural Education and Extension, 18(2), 141-159. 26. Isomottonen, V. (2011). Theorizing a one-semester real customer student software project course. Jyvaskyla studies in computing, 1-18. 27. Jefferies, P. L. (2015). ‘Just Normal’: a grounded theory of prosthesis use (Doctoral dissertation, Dublin City University). 28. Jeggels, J. D. (2009). A reflection on the application of grounded theory in the exploration of the experiences of informal carers. Curationis, 32(2), 21-30. 29. Jones, M., & Alony, I. (2011). Guiding the use of Grounded Theory in Doctoral studies–an example from the Australian film industry. International Journal of Doctoral Studies, 6, 95-114. 30. karimi gougheri, H., Rezaei Moghaddam, K., & Rezaei, A. (2018). Social Network Analysis, a new approach to Explain Pluralistic Extension and Education System: The case of Kerman Province. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 49(2), 311-329. (In Farsi). 31. Langellier, A. (2015). The Rhetoric of Ben Bernanke: A Grounded Theory Approach, 1-28. 32. Lee, Y., An, D., & Kim, T. (2017). The Effects of Agricultural Extension Service on Farm Productivity: Evidence from Mbale District in Uganda. 1-11. 33. Marsh, S. P., & Pannell, D. (2000). Agricultural extension policy in Australia: the good, the bad and the misguided. Australian Journal of Agricultural and Resource Economics, 44(4), 605-627. 34. Martin, P. Y., & Turner, B. A. (1986). Grounded theory and organizational research. The journal of applied behavioral science, 22(2), 141-157. 35. Mutimba, J. K. (2014). Reflections on agricultural extension and extension policy in Africa. South African Journal of Agricultural Extension, 42(1), 15-26. 36. Oladele, O. I. (2004). Effect of World Bank loan withdrawal on the performance of agricultural extension in Nigeria. Nordic Journal of African Studies, 13(2), 141-145. 37. Petrovic, Z., Jankovic, D., & Cikic, J. (2010). Problems in the extension work and farmers' needs in Serbia. Economics of Agriculture, 57, 91-98. 38. Rezaei-Moghaddam, K., & Karami, E. (2008). Developing a green agricultural extension theory. International Journal of Sustainable Development and Planning, 3(3), 242-256. 39. Rahimi Feyzabad, F., & Yazdanpanah, M. (2014). Factors Affecting Continued Participation of Farmers in Training – Extension Classes in Aleshtar District, Iran. Journal of agriculture education administration research, 31, 46-57.(In Farsi). 40. Rivera, W. M. (2001). Agricultural and rural extension worldwide: Options for institutional reform in the developing countries. FAO, 1-49. 41. Rivera, W. M., & Rasheed Sulaiman, V. (2009). Extension: object of reform, engine for innovation. Outlook on agriculture, 38(3), 267-273. 42. Suvedi, M., & Ghimire, R. (2015). How Competent Are Agricultural Extension Agents and Extension Educators In Nepal? 1-27. 43. Swanson, B. E. (2006). Seminal Article Series The Changing Role of Agricultural Extension in a Global Economy. Urbana, 51, 61801. 44. Teik-Cheok Loy, J. (2011). Dynasting Theory: Lessons in learning grounded theory. Grounded Theory Review, 10(2), 45- 62. 45. Wagoro, M. C. A. (2016). A grounded theory of the Kenya human interaction model for mental health nursing practice (Doctoral dissertation, University of Cape Town), 1-280. 46. Wan, J., Liang, L., & Wan, D. (2013). Research on Risk Factors of ICT Commercialization with Grounded Theory. Journal of Computers, 8(9), 2356-2365. 47. Wesley, A., & Faminow, M. (2014). Background Paper: Research and Development and Extension Services in Agriculture and Food Security. Asian Development Bank Economics Working Paper Series, (425), 1-31. 48. Yazdanpanah, M., & Rahimi Feyzabad, F. (2015). Factors Affecting Aleshtar District Farmers’ Satisfaction And Loyalty towards Extension Training Classes. Journal of agriculture education administration research, 33, 56-72. (In Farsi). Yazdanpanah, M., & Rahimi Feyzabad, F. (2017). Investigating Iranian Farmers' Satisfaction With Agricultural Extension Programs Using the American Customer Satisfaction Index. Journal of Agricultural & Food Information, 18(2), 123-135. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,969 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,048 |