تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,555 |
تاثیربسته آموزش کارآفرینی برمولفه های خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان پیش دبستانی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 44، شهریور 1398، صفحه 261-280 اصل مقاله (377.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2019.283416.653042 | ||
نویسندگان | ||
زهره عزیزی* 1؛ مجید صفاری نیا2؛ احمد علی پور3؛ رضا زعفریان4 | ||
1روان شناسی،مرکز تحصیلات تکمیلی تهران،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران | ||
21. استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه روان شناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4دانشیار، دانشکده کارآفرینی،دانشگاه نهران،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بسته آموزش کارآفرینی بر مؤلفههای خلاقیت و اعتمادبهنفس کودکان پیشدبستانی شهر تهران انجام شد. روش انجام پژوهش کاربردی حاضر نیمه آزمایشی (با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان 4-6 ساله تهرانی بود که در سال تحصیلی 98-1397 در یکی از مراکز پیشدبستانی تهران مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مورد نظر بهصورت هدفمند و در دسترس مرکز پیشدبستانی در منطقه 11 تهران انتخاب شدند. در مرحله بعد با انجام هماهنگیهای لازم آزمون تصویری خلاقیت تورنس و اعتمادبهنفس کودکان (فرم مربی) بر روی تمامی کودکان علاقهمند اجرا شد و پس از تحلیل نمرات از هر مرکز 15 کودک که دارای نمره خلاقیت و اعتمادبهنفس کمتری بودند انتخابشده و بهصورت تصادفی کودکان مرکز 1 در گروه آزمایش و کودکان مرکز 2 در گروه کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش در کنار آموزشهای معمول روزانه،11جلسه آموزش کارآفرینی دریافت کرده و گروه کنترل آموزشی جز آموزشهای روزمره دریافت نکرد. دادههای گرداوری شده در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. یافتههای آزمون مانکووا نشان داد که آموزش کارآفرینی موجب بهبود انعطاف، ابتکار، بسط، و اعتمادبهنفس گروه آزمایش شده است و در مورد مؤلفهی سیالی تغییر معناداری مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر بر اثربخشی و لزوم توجه به آموزشهای کارآفرینی در سنین پیش از دبستان تأکید داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ اعتمادبه نفس؛ خلاقیت | ||
مراجع | ||
آراستی، زهرا؛ قدوسی، سمیرا و باقری، افسانه (1395). «تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستانسرایی بر نگرش کارآفرینانه دانشآموزان مقطع ابتدایی»، توسعه کارآفرینی، 9(4)، 593-612. بهمنی، ندا (1392). «شناسایی محتوا و روش تدریس کارآفرینی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه در دانشآموزان مقطع ابتدایی»، پایاننامۀ ارشد، تهران، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران. عزیزی، زهره (1398). «تدوین بسته آموزش کارآفرینی و تأثیر آن برخلاقیت،سازگاری اجتماعی و اعتمادبهنفس کودکان پیشدبستانی»، رساله دکترای روانشناسی، دانشگاه پیام نور، مرکزتحصیلات تکمیلی تهران عزیزی، محمد و مختاری، نگار (1396). «آموزش کارآفرینی برای دانستن، انجام دادن و بودن در دوره ابتدایی با رویکرد تلفیقی»، توسعه کارآفرینی، 10(4)، 635-654. عزیزی مقدم، ابوبکر (1385). «بررسی رابطه کانون کنترل مدیران با سلامت سازمانی مدارس شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 84-85»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه. گنجی، کامران؛ نیوشا، بهشته و هدایتی، فاطمه (1391). «تأثیر آموزش خلاقیت به مادران بر افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(2)، 93-71. ----(1395). هرم سنی ایران بر اساس نتایج سرشماری 1395(صفحۀ 24). تهران: مرکز آمار ایران. Almeida, G., Luz, C., Martins, R., & Cordovil, R. (2016). Differences between estimation and real performance in school-age children: Fundamental movement skills. Child Development Research, 2016.1-7. Antonio, T., Lanawati, S., Wiriana, T. A., & Christina, L. (2014). Correlations Creativity, Intelligence, Personality, and Entrepreneurship Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 115, 251-257. Asoni, A. (2011). Intelligence, self-confidence and entrepreneurship. Unpublished master’s thesis, USA, Chicago: University of Chicago and Research Institute of Industrial Economics. Bakken, L., Brown, N., & Downing, B. (2017). Early childhood education: The long-term benefits. Journal of research in Childhood Education, 31(2), 255-269. Ballantyne, A. O., Spilkin, A. M., Hesselink, J., & Trauner, D. A. (2008). Plasticity in the developing brain: intellectual, language and academic functions in children with ischemic perinatal stroke. Brain, 131(11), 2975-2985. Bergen, D. (2002). The role of pretend play in children's cognitive development. Early Childhood Research & Practice, 4(1):20-33. Camacho-Miñano, M. D. M., & del Campo, C. (2017). The role of creativity in entrepreneurship: An empirical study on business undergraduates. Education+ Training, 59(7/8), 672-688. Campbell, S. (2016). 10 Traits of Highly Creative Achievers. Retrieved 1 Octob 2018, from: https://www.entrepreneur.com/article/280602 Cvencek, D., Greenwald, A. G., & Meltzoff, A. N. (2016). Implicit measures for preschool children confirm self-esteem's role in maintaining a balanced identity. Journal of Experimental Social Psychology, 62, 50-57. Edwards, S. (2018). 5 Benefits of Teaching Young Children about Entrepreneurship. Retrieved 1 October 2018, from: https://www.entrepreneur.com/article/292631 Edwards-Schachter, M., García-Granero, A., Sánchez-Barrioluengo, M., Quesada-Pineda, H., & Amara, N. (2015). Disentangling competences: Interrelationships on creativity, innovation and entrepreneurship. Thinking Skills and Creativity, 16, 27-39. El-Daw, B., & Hammoud, H. (2015). The Effect of Building Up Self-Esteem Training on Students’ Social and Academic Skills 2014. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 190, 146-155. Ericsson, K. A., Prietula, M. J., & Cokely, E. T. (2007). The making of an expert. Harvard business review, 85(7/8), 114. Ferkany, M. (2008). The educational importance of self‐esteem. Journal of Philosophy of Education, 42(1), 119-132. Fillis, I., & Rentschler, R. (2005). Using creativity to achieve an entrepreneurial future for arts marketing. International journal of nonprofit and voluntary sector marketing, 10(4), 275-287. Furlong, M. J., Gilman, R., & Huebner, E. S. (Eds.). (2009). Handbook of positive psychology in schools (page 151). London: Routledge. Gelaidan, H. M., & Abdullateef, A. O. (2017). Entrepreneurial intentions of business students in Malaysia: the role of self-confidence, educational and relation support. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24(1), 54-67. Gelaidan, H. M., & Abdullateef, A. O. (2017). Entrepreneurial intentions of business students in Malaysia: the role of self-confidence, educational and relation support. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24(1), 54-67. Green, F. (2013). Youth entrepreneurship. Background paper for the OECD Centre for Entrepreneurship, SMEs and Local Development (p.1), Paris. Huber, L. R., Sloof, R., & Van Praag, M. (2014). The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a field experiment. European Economic Review, 72, 76-97. Isaacs, E., Visser, K., Friedrich, C., & Brijlal, P. (2007). Entrepreneurship education and training at the Further Education and Training (FET) level in South Africa. South African Journal of Education, 27(4), 613-630. Jufri, M., & Wirawan, H. (2018). Internalizing the spirit of entrepreneurship in early childhood education through traditional games. Education+ Training, 60(7/8).1-15. Keen, R. (2011). The development of problem solving in young children: A critical cognitive skill. Annual review of psychology, 62, 1-21 Kim, K. H. (2006). Can we trust creativity tests? A review of the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT). Creativity research journal, 18(1), 3-14. Leisman, G., Mualem, R., & Mughrabi, S. K. (2015). The neurological development of the child with the educational enrichment in mind. Psicología Educativa, 21(2), 79-96. Marnoto, S., & Carvalho, J. (2016). Developing Entrepreneurship Skills in Children and Teenagers. Obrazovanje za poduzetništvo-E4E: znanstveno stručni časopis o obrazovanju za poduzetništvo, 6(2), 67-78. Michelacci, C., & Schivardi, F. (2017). Are They All Like Bill, Mark, and Steve? The Education Premium for Entrepreneurs Retrieved 1 October 2018, from: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3042623 Milteer, R. M., Ginsburg, K. R., & Mulligan, D. A. (2012). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bond: Focus on children in poverty. Pediatrics, 129(1), e204-e213. Paço, A. D., & Palinhas, M. J. (2011). Teaching entrepreneurship to children: a case study. Journal of Vocational Education & Training, 63(4), 593-608. Pret, T., Shaw, E., & Carter, S. (2016, February). The role of creativity in entrepreneurial ideation. In 2016 Australian Centre for Entrepreneurship Research Exchange (ACERE) Conference. Sarıkaya, M., & Coşkun, E. (2015). A new approach in preschool education: Social entrepreneurship education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 888-894. Sharma, A., & Rani, V. (2017). Construction and Standardization of Creativity Test. International Journal of Engineering Technology, Management and Applied Sciences, 5(6), 156-162. Shinnar, R. S., Hsu, D. K., & Powell, B. C. (2014). Self-efficacy, entrepreneurial intentions, and gender: Assessing the impact of entrepreneurship education longitudinally. The International Journal of Management Education, 12(3), 561-570. Sousa, D. A. (2006). How the arts develop the young brain: Neuroscience research is revealing the impressive impact of arts instruction on students’ cognitive, social, and emotional development. School Administrator, 63(11), 26-32. Torrance, E. R. (1990). The Torrance tests of creative thinking. Norms-technical manual. Walter, S. G., & Block, J. H. (2016). Outcomes of entrepreneurship education: An institutional perspective. Journal of Business Venturing, 31(2), 216-233. Yetti, E., & Azizah, S. A. (2017). Improved Creativity in Early Childhood through Entrepreneurship Education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 58, 399-404. Yildirim, A. (2010). Creativity in early childhood education program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1561-1565. Young, K. (2016). Handbook of social psychology (p.215). London: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,756 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,363 |