تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,297 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,418 |
رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانشآموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 1، خرداد 1398، صفحه 1-22 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2019.274271 | ||
نویسندگان | ||
ندا ابراهیمی مقدم* 1؛ حسین خنیفر2؛ کمال درانی3؛ نوروز علی کرمدوست4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
4دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی انواع رفتار زورگویی معلمان و بررسی شیوع و دامنه آن در شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل مدارس دولتی ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بود که نمونهگیری طبقهبندی شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تأیید و آلفای کرونباخ آن (91/0) محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی دادههای 1046 دانشآموز نشاندهنده سه مؤلفه زورگویی فیزیکی، زورگویی کلامی و زورگویی روانی بود و تحلیل عاملی تأییدی نمایانگر برازش مطلوب آن بود. میزان انواع رفتار زورگویی کمتر از معیار و در مدارس پسرانه به ترتیب زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی و در مدارس دخترانه زورگویی روانی، فیزیکی و کلامی مشاهده شد. دانشآموزانی که هرگز در معرض زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی قرار نگرفتهاند بهترتیب 64/81، 33/73 و 86/76 درصد بودند. زورگویی فیزیکی و کلامی نسبت به پسران شایعتر بود و همچنین زورگویی روانی الگوی مشابهی در هر دو جنس داشت. منطقه یک، کمترین میزان انواع زورگویی و منطقه 19 بالاترین میزان زورگویی فیزیکی، منطقه 13 بالاترین میزان زورگویی روانی و منطقه 10 بالاترین میزان زورگویی کلامی را نشان داد. زورگویی روانی، در بین پایههای متفاوت الگوی مشابهی داشت؛ اما زورگویی فیزیکی در پایه هشتم بالاترین و در پایه پنجم کمترین و زورگویی کلامی در پایه چهارم بالاترین و در پایه نهم کمترین میزان را نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
زورگویی معلم؛ زورگویی فیزیکی؛ زورگویی روانی؛ زورگویی کلامی | ||
مراجع | ||
بازرگان، ز.، و غلامعلی لواسانی، م. (1382). خشونت بدنی در مدرسه و راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش آن. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 2(6)، 30-13. دهقانی، م.، جوادیپور، م.، و اسلام دوست، س. (1393). بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و خودکارآمدی معلمان با صلاحیتهای حرفهای آنان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 5(4)، 90-73. غلامعلی لواسانی، م.، و مهدیپور مارالانی، ف. (1394). دلبستگی به معلم و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 6(2)، 132-119. کریمی، ف. (1390). بررسی انواع خشونت کلامی و عوامل پدیدآورنده آن از نظر دانشآموزان و معلمان. فصلنامه پژوهشنامه حقوقی. 2(2)، 185-102. Centers for Disease Control Prevention. (2014). The relationship between bullying and suicide: What we know and what it means for schools. Available on the Internet: http://www.Cdc. gov/violenceprevention/pdf/bullying-suicide-translation-final-a. Pdf. Copeland, W. E., Wolke, D., Angola, A., & Costello, E. J. (2013). Adult psychiatric outcomes of bullying and being bullied by peers in childhood and adolescence. JAMA psychiatry. 70(4), 419-426. Cornell, D., & Limber, S. P. (2015). Law and policy on the concept of bullying at school. American Psychologist. 70(4), 333. Frazier, K. N. (2011). Academic Bullying: A Barrier to Tenure and Promotion for African-American Faculty. Florida Journal of Educational Administration & Policy. 5(1), 1-13. Fromuth, M. E., Davis, T. L., Kelly, D. B., & Wakefield, C. (2015). Descriptive features of student psychological maltreatment by teachers. Journal of Child & Adolescent Trauma. 8(2), 127-135. Gershoff, E. T., & Font, S. A. (2016). Corporal Punishment in US Public Schools: Prevalence, Disparities in Use, and Status in State and Federal Policy. Social Policy Report. 30(1). Gini, G., & Pozzoli, T. (2009). Association between bullying and psychosomatic problems: A meta-analysis. Pediatrics. 123(3), 1059-1065. Hung, A. H., Cassedy, A., Schultz, H. M., Yeates, K. O., Taylor, H. G., Stancin, T., & Wade, Sh. L. (2017). Predictors of long-term victimization after early pediatric traumatic brain injury. Journal of developmental and behavioral pediatrics: JDBP. 38(1), 49. Jaghoory, H., Bjorkqvist, K., & Osterman, K. (2015). Extreme Physical Punishment by Teachers and its Associations with Aggression and Victimization at School: A Study among Young Adolescents in Iran. Pediatrics & Therapeutics, 2015. Lyles, Sh. R. B. (2014). School Psychologists' Experiences with Teacher-to-Student Mistreatment. Liberty University, Lynchburg, VA. Mc Evoy, A. (2005). Teachers who bully students: Patterns and policy implications. Paper presented at the Teachers who bully students. Presentation to the Conference on Persistently Safe Schools–Philadelphia (September 11–14. 2005). McCarty, S (2013). Study finds surprising links between bullies and eating disorders Duke Medicine, corporate.dukemedicine.org. Retrieved 2015-11-28. National Center for Educational Statistics/Bullying Statistics. (2015). https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=719. Nauert, R. (2015). Being Bullied Increases Likelihood of Self-Harm. Psych Central. Retrieved on July 2, 2017. Olweus, D., & Breivik, K. (2014). Plight of victims of school bullying: The opposite of well-being. In Handbook of child well-being (2593-2616). Springer, Dordrecht. Osterman, K. F. (2010). Teacher practice and students’ sense of belonging International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 239-260): Springer. Petrosino, A., Guckenburg, S., De Voe, J., & Hanson, Th. (2010). What Characteristics of Bullying, Bullying Victims, and Schools Are Associated with Increased Reporting of Bullying to School Officials? Issues & Answers. REL 2010-No. 092. Regional Educational Laboratory Northeast & Islands. Sabina, Ch., Schally, J., & Marciniec, L. (2017). Problematic alcohol and drug use and the risk of partner violence victimization among male and female college students. Journal of family violence. 32(3), 305-316. Sylvester, R. (2011). Teacher as bully: Knowingly or unintentionally harming students. Delta kappa gamma bulletin. 77(2), 42-45. U.S. Department of Health & Human Services. (2015). What is Bullying? Retrieved from http://stopbullying.gov/topics/what_is_bullying/index.html Van Geel, M., Goemans, A., Zwaanswijk, W., Gini, G., & Vedder, P. (2018). Does peer victimization predict low self-esteem, or does low self-esteem predict peer victimization? Meta-analyses on longitudinal studies. Developmental Review. Waasdorp, T. E., & Bradshaw, C. P. (2018). Examining Variation in Adolescent Bystanders' Responses to Bullying. School Psychology Review. 47(1), 18-33. Whitted, K. S., & Dupper, D. R. (2008). Do Teachers Bully Students? Findings from a Survey of Students in an Alternative Education Setting. Education and Urban Society. 40(3), 329-341. Zerillo, C., & Osterman, K. F. (2011). Teacher perceptions of teacher bullying. Improving schools. 14(3), 239-257. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,026 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 764 |