تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,724 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,203,971 |
نگاه پدیدارشناسانه بهمعنای تجربه زیسته سردرگمی در انتخاب محصولات | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 3، 1398، صفحه 609-630 اصل مقاله (770.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.259624.3088 | ||
نویسندگان | ||
مرجان مهیمنی1؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی* 2؛ یزدان منصوریان3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: واکاوی تاریخچه مفهوم سردرگمی مصرفکنندگان، بهطور شفاف نشاندهنده شکاف عمیق مطالعاتی در این حوزه است. در این مطالعه بهدنبال معنای سردرگمی و ادراک مصرفکنندگان از این مفهوم و جنبههای ناپیدای آن بودیم، از این رو تلاش کردیم تا از خلال تجربه زیسته آنان، به مفهوم سردرگمی برسیم. روش: برای این منظور، مراکز خردهفروشی را انتخاب کردیم تا افراد بهراحتی بتوانند ادراک و تجربه سردرگمی خود هنگام خرید کالاهای تندمصرف را احیا و تشریح کنند. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش، رویکرد کیفی مد نظر قرار گرفت و از روش پدیدارشناسی استفاده شد. مشارکتکنندگان به تعداد 27 نفر طبق نمونهگیری هدفمند چندگانه انتخاب شدند. سپس دادهها با استفاده از مصاحبههای عمقی جمعآوری شدند و کدگذاری انجام شده و مفاهیم و مقولهها استخراج شدند. یافته ها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد تجربه سردرگمی مصرفکنندگان، شامل سه بعد اصلی عاطفی و شناختی و رفتاری است که چهار مضمون اصلی تأثیرگذار بر آن سبک تصمیمگیری، دانش ترغیب مصرفکننده، هزینههای مصرفکننده و ویژگی کالاست. در نهایت به راهکارهای کاهش و خروج از سردرگمی اشاره شد. نتیجه گیری: این پژوهش با بهکارگیری روش پدیدارشناسی، یکی از مطالعات اولیه درباره معنای مستتر در مفهوم سردرگمی مصرفکنندگان است. در این پژوهش مفاهیم و مقولههای متعدد جدیدی در حوزه سردرگمی مصرف کنندگان کشف شد که در مطالعات پیشین به آنها اشارهای نشده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه زیسته؛ دانش ترغیب مصرفکننده؛ روش پدیدارشناسی؛ سردرگمی مصرفکننده؛ هزینههای مصرفکننده | ||
مراجع | ||
الوانی، سیدمهدی؛ بودلایی، حسن. (1389). پدیدارشناسی در مطالعات کارآفرینی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، (45)، 33-61. خلیلی مقدم، مریم؛ سلطانی، مرتضی؛ یزدانی، حمیدرضا؛ خنیفر، حسین (1397) . فهم تجربه خرید احساسی کالای بادوام: مطالعه پدیدارشناختی در خرید لوازم خانگی جهیزیه. مدیریت بازرگانی، 10(2)، 325-348. دارتینگ، آندره (1396). پدیدارشناسی چیست؟(نوالی، مترجم). تهران، سمت. تدلی، چارلز؛ تشکری، عباس (1395). مبانی پژوهش ترکیبی: تلفیق رویکردهای کمی و کیفی. (آذر و جهانیان، مترجمان). تهران، جهاد دانشگاهی. داناییفرد، حسن؛ کاظمی، حسین. (1390). پژوهشهای تفسیری در سازمان. تهران: دانشگاه امام صادق. روحانی، سعید؛ غضنفری، حامد؛ سهرابی، بابک (397). پیشبینی رفتار مشتری در صنعت خردهفروشی کالاهای تندمصرف (مورد مطالعه: شرکت گلپخش اول). مدیریت بازرگانی، 10(3)، 623-642. رستگار، عباسعلی؛ شهریاری، مهری (1397). از تصویر مرکز خرید تا تمایل به خرید باارزش خرید ادراکشده، رضایت مشتریان و ترجیح مشتریان (مطالعه موردی: مراکز خرید شهر سمنان). مدیریت بازرگانی، 10(3)، 643-658. زارعی، عظیم؛ اسدی، محمد (1397). در شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در تدوین استراتژی مرچندایزینگ کاراکترهای انیمیشنی در بازار ایران با استفاده از روش نظریه مبنایی. مدیریت بازرگانی، 10(3)، 567-582. لوی، مایکل؛ ویتز، بارتون؛ گریوال، دروو (1395). مدیریت فروش فروشگاهی. (حیدرزاده و کائینی، مترجمان). تهران، نشر علم . محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش 2، جلد دوم. تهران، جامعهشناسان. منصوریان، یزدان (1393). روش تحقیق در علم اطلاعات و دانششناسی. تهران، سمت.
References Ajjawi, R. & Higgs, J. (2007). Using Hermeneutic Phenomenology To Investigate How Experienced Practitioners Learn To Communicate clinical Reasoning. The Qualitative Report, 12 (4), 612-638. Broilo, L. P., Espartel, L. B., & Basso, K. (2016). Pre-purchase information search: too many sources to choose. Journal of Research in Interactive Marketing, 10 (3), 193 – 211. Campbell, M. C., & Kirmani, A. (2008). I know what you’re doing and why you’re doing it: The use of persuasion knowledge model in consumer research. In C. P. Haugtvedt. Danaeefard, H., & Kazemi, S. H. (2011). Interpretive research in Organization. Tehran, I.S.U. Press. (in Persian) Foxman, E.R., & Berger, P.W., Cote, J.A. (1992). Consumer brand confusion: a conceptual framework. Psychology and Marketing, 9(2), 23-41. Garaus, M., & Wagner, U. (2016). Retail shopper confusion: Conceptualization, scale development, and consequences. Journal of Business Research, 69(9), 3459-3467. Garaus, M., & Wagner, U., & Kummer, C. (2014). Cognitive fit, retail shopper confusion, and shopping value: Empirical investigation. Journal of Business Research, 68(5), 1003-1011. Gourville, J. T. (1998). Pennies-a-Day: The Effect of Temporal Reframing on Transaction Evaluation. Journal of Consumer Research, 24(4), 395–408. Guo, C., & Wang, Y.J. (2009). A study of cross-border outshopping determinants: mediating effect of outshopping enjoyment. International Journal of Consumer Studies, 33(6), 644–651. Hall-Phillips, A., & Shah, P. (2017). Unclarity confusion and expiration date labels in the United States: A consumer perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, (35), 18–126. Khalilimoghadam, M., Soltani, M., Yazdani, H., & Khanifar, H. (2018). Understanding the Experience of Emotional Purchase of Durable Goods: A Phenomenological Study of Purchasing Home Appliance as Dowry. Journal of Business Management, 10(2), 325-348. (in Persian) Mansourian, Y. (2014). Research Methods in Information Science and Knowledge studies. Samt.Tehran. (in Persian) Mitchell, V., & Papavassiliou, V. (1999). Marketing causes and implications of consumer confusion. Journal of Product and Brand Management, (8), 19-39. Mohammadpur, A. (2012). Qualitative Research Method Counter Method 2, Vol. 2, Jameeshenasa. Tehran. (in Persian) Montoya, M.C. (2016). Preparing for Interview Research: The Interview Protocol Refinement Framework. The Qualitative Report, 21(5), 811-831. Rastgar, A. & Shahriari, M. (2018). From Shopping Centers’ Image to Purchase Intention with Perceived Value, Customer Satisfaction and Customer Preference (Case Study: Shopping Centers in Semnan). Journal of Business Management, 10(3), 643-658. (in Persian) Rouhani, S. & Ghazanfari, H. & Sohrabi, B. (2018). Customer Behaviour Forecasting in FMCG Retail Industry; Golpakhsh Avval Co. Case Study. Journal of Business Management, 10(3), 623-642. (in Persian) Simon, H.A. (1982). Models of bounded rationality. MIT Press. Cambridge, MA. Sproles, G.B., & Kendall, E.L. (1986).A methodology for profiling consumers' decision making styles. Journal of Consumer Affairs, (20), 267–279. Sussman, A. & Alter, A. (2012). The Exception Is the Rule: Underestimating and Overspending on Exceptional Expenses. Journal of Consumer Research, (39), 800-814. Tjiptono, F., Arli, D., & Bucic, T. (2014).Consumer confusion proneness: insights from a developing economy. Marketing Intelligence & Planning, (32), 722 – 734. Walsh, G., & Mitchell, V. W. (2010). The effect of consumer confusion proneness on word of mouth, trust, and customer satisfaction. European Journal of Marketing, (40), 838–859. Wang, Q., & Shukla, P. (2013). Linking Sources of Consumer Confusion to Decision Satisfaction: The Role of Choice Goals. Psychology and Marketing, 30(4), 295–304. Wobker, I., Eberhardt, T., & Kenning, P. (2015). Consumer Confusion in German Food Retailing: The Moderating Role of Trust.International Journal of Retail &Distribution Management, (43), 752-774. Xin Xie, G., Quintero, J., & Jessie M. (2015). Examining the Third-Person Effect of Baseline Omission in Numerical Comparison: The Role of Consumer Persuasion Knowledge. Psychology and Marketing, (32), 438–449. Zarei, A. & Asadi, M. (2018). Identification of Key Success Factors in Developing a Character Merchandising in the Iranian Marketplace using Grounded Theory Method. Journal of Business Management, 10(3), 567-582. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,488 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,033 |