تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,716 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,203,949 |
شناسایی انواع تجربههای مصرف و بررسی تأثیر آنها بر ادراک از قیمت | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 3، 1398، صفحه 585-608 اصل مقاله (749.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2019.265582.3225 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا حمیدی زاده1؛ مریم اخوان2؛ احمد کاظمی* 3 | ||
1استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3انشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی و راهبردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: طی سالهای اخیر، رویکرد بازاریابی سازمانها، از نگاه سنتی ویژگیها و مزایا بهسمت رویکرد خلق تجربه برای مصرفکنندگان تغییر پیدا کرده است و در پژوهشهای انجامشده در سالهای اخیر این حوزه نیز، تمایل فراوانی به شناخت تجربه مشتریان سازمانها دیده میشود. از این رو مطالعه حاضر با هدف شناسایی انواع تجربه مصرف و بررسی تأثیر آنها بر ادراکات از قیمت در میان مصرفکنندگان گوشیهای تلفن همراه صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع آمیخته بوده و جامعه آماری آن نیز دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران است. در مرحله نخست پژوهش، بهمنظور شناسایی انواع تجربههای مصرف، از روش تحقیق کیو استفاده شده است. در مرحله دوم نیز بهمنظور بررسی تأثیر انواع تجربههای مصرف بر ادراکات از قیمت و با هدف جمعآوری دادهها، از ابزار پرسشنامه استفاده شده و توزیع آن به روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس بوده است. دادهها به روش تحلیل عاملی کیو و روش حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد میتوان اعضای جامعه آماری را از لحاظ تجربههای مصرف به چهار گروه (نوجویان رابطهگرا، جستوجوکنندگان تجربههای بهتر، واکسینهشدهها و دلبستگان) دستهبندی کرد و پس از تحلیل دادههای قسمت کمی پژوهش مشخص شد که هر یک از انواع تجربههای مصرفشناساییشده، تأثیرات منحصربهفردی بر ادراکات از قیمت افراد بر جای میگذارد. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، تجربههای مصرف بهعنوان مجموعهای از واکنشهای داخلی و ذهنی مشتری در قبال هر گونه تعاملات برقرارشده ناشی از مصرف محصول، میتواند بر ادراکات از قیمت افراد تأثیرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربههای مصرف؛ ادراکات مثبت از قیمت؛ ادراکات منفی از قیمت؛ گوشیهای تلفن همراه | ||
مراجع | ||
خوشگویان فرد، علیرضا (1386). روششناسی کیو (چاپ اول). مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. ذکایی، محمدسعید؛ ولیزاده، وحید (1388). فرهنگ جوانان و تلفن همراه.تحقیقاتفرهنگیایران، (7)، 119- 152. رحمتی، محمدمهدی؛ بخشی، سعادت (1392). سبک زندگی و مصرف تلفن همراه. مجموعهمقالات تحولاتسبکزندگیدرایران، 281-312. صمدی یزدی، علی اکبر (1387). نقش دوستان در سرنوشت انسان. قم: مسجد مقدس جمکران. غفاری اشتیانی، پیمان (1394). بررسی تأثیر ابعاد ادراک اقیمت بر خبرگی قیمت و میزان لذتبخشی خرید. مجله مدیریت بازاریابی، 10(28)، 49- 71. محمدیان، محمود؛ دهدشتی، معصومه (1395). بررسی تأثیر دلبستگی احساسی بین مصرفکننده و خردهفروشی بر قصد خرید. دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، (15)، 39 – 58.
References Addis, M., & Holbrook, M. B. (2001). On the conceptual link between mass customisation and experiential consumption: an explosion of subjectivity. Journal of consumer behaviour, 1(1), 50-66. Alan, A. K., Kabadayi, E. T., & Yilmaz, C. (2016). Cognitive and affective constituents of the consumption experience in retail service settings: effects on store loyalty. Service Business, 10(4), 715-735. Ali, F., Amin, M., & Cobanoglu, C. (2016). An integrated model of service experience, emotions, satisfaction, and price acceptance: an empirical analysis in the Chinese hospitality industry. Journal of Hospitality Marketing & Management, 25(4), 449-475. (in Persian) Andrews, L., Drennan, J., & Russell-Bennett, R. (2012). Linking perceived value of mobile marketing with the experiential consumption of mobile phones. European Journal of Marketing, 46(3/4), 357-386. Aurier, P., & Siadou-Martin, B. (2007). Perceived justice and consumption experience evaluations: A qualitative and experimental investigation. International Journal of Service Industry Management, 18(5), 450-471. Auter, P.J. (2007). Portable social groups: willingness to communicate, interpersonal communication gratifications, and cell phone use among young adults. International Journal of Mobile Communication, 5, 139- 156. Banytė, J., Rutelionė, A., Gadeikienė, A., & Belkevičiūtė, J. (2016). Expression of irrationality in consumer behaviour: aspect of price perception. Inžinerinė ekonomika, 27(3), 334-344. Barry, J., & Proops, J. (2000). Citizenship, Sustainability and Environmental Research: Q Methodology and Local Exchange Trading Systems, Edward Elgar, Aldershot. Burden, K., Schuck, S., & Aubusson, P. (2012). m-Research: Ethical issues in researching young people's use of mobile devices. Youth Studies Australia, 31(3), 17. Carpenter, J. M., & Moore, M. (2006). Consumer demographics, store attributes, and retail format choice in the US grocery market. International Journal of Retail & Distribution Management, 34(6), 434-452. Evans, J. S. B. T. (2008). Dual-processing accounts of reasoning, judgement, and social cognition. Annual Review of Psychology, 59, 255–278. Ferreira, A.G., & Coelho, F.J. (2015). Product involvement, price perceptions, and brand loyalty. Journal of Product & Brand Management, 24(4), 349-364. Geçti, F. (2014). Examining Price Perception and the Relationships among Its Dimensions via Structural Equation Modeling: A Research On Turkish Consumers. British Journal of Marketing Studies, 2(1), 1-11. Gentile, C., Spiller, N., & Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience: An overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, 25(5), 395-410. Ghafari Ashtiani, P. (2014). Investigating the Impact of Price Perception Dimensions on Price Knowledge and Shopping Delight. Journal of Marketing Management, 10 (28), 49-71. Gupta, S., & Vajic, M. (2000). The contextual and dialectical nature of experiences. Fitzsimmons J., Fitzsimmons M. (Eds.), New service development. Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing theory and Practice, 19(2), 139-152. Han, H., & Ryu, K. (2009). The roles of the physical environment, price perception, and customer satisfaction in determining customer loyalty in the restaurant industry. Journal of hospitality & tourism research, 33(4), 487-510. Holbrook, M. B. (2007). The consumption experience-something new, something old, something borrowed, something sold: Part 3. Journal of Macromarketing, 27(2), 173-183. Jain, R., Aagja, J., & Bagdare, S. (2017). Customer experience–a review and research agenda. Journal of Service Theory and Practice, 27(3), 642-662. Jesse, G. R. (2015). Smartphone and app usage among college students: Using smartphones effectively for social and educational needs. In Proceedings of the EDSIG Conference (p. n3424). Khare, A., Achtani, D., & Khattar, M. (2014). Influence of price perception and shopping motives on Indian consumers' attitude towards retailer promotions in malls. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 26(2), 272-295. Khoshguyan fard, A. (2007). Q methodology. Islamic Republic of Iran Broadcasting Center. Kim, K. Y., & Lee, B. G. (2015). Marketing insights for mobile advertising and consumer segmentation in the cloud era: AQ–R hybrid methodology and practices. Technological Forecasting and Social Change, 91, 78-92. Lichtenstein, D.R., Ridgway, N.M. and Netemeyer, R.G. (1993). Price perceptions and consumer shopping behaviour: a field study. Journal of Marketing Research, 20(2), 234-245. Lii, Y. S., & Sy, E. (2009). Internet differential pricing: Effects on consumer price perception, emotions, and behavioral responses. Computers in Human Behavior, 25(3), 770-777. Liu, C. C., & Chen, J. C. (2013). Using Q methodology to explore user’s value types on mobile phone service websites. Expert Systems with Applications, 40(13), 5276-5283. Liu, C. H. S., & Lee, T. (2016). Service quality and price perception of service: Influence on word-of-mouth and revisit intention. Journal of Air Transport Management, 52, 42-54. Ma, Q., Zhang, L., & Wang, M. (2018). You Win, You Buy”–How Continuous Win Effect Influence Consumers’ Price Perception: An ERP Study. Frontiers in neuroscience, 12, 691. DOI: 10.3389/fnins.2018.00691. Meyer, C., & Schwager, A. (2007). Customer Experience. Harvard business review, 1-11. Mohammadian, M. & Dehdashti, M (2015). The effect of emotional attachment between consumer and retailer on purchase intention. Two Business Management Research Quarterly, (15), 39-58. (in Persian) Munnukka, J. (2008). Customers' purchase intentions as a reflection of price perception. Journal of Product & Brand Management, 17(3), 188-196. Priilaid, D., & van Rensburg, P. (2016). How price-effects accrue with product experience and expertise. Food Quality and Preference, 48, 166-173. Rahmati, M.M. & Bakhshi, S (2012). Lifestyle and phone usage. Articles of Lifestyle Developments in Iran. 281-312. (in Persian) Richelieu, A., Korai, B. (2014). The consumption experience of Tim Hortons’ coffee fans. Qualitative Market Research: An International Journal, 17(3), 192 – 208. Samadi Yazdi, A.A, (2007). The role of friends in human destiny. Qom: Holy Mosque of Jamkaran. (in Persian) Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of marketing management, 15(1-3), 53-67. Schmitt, B., & Zarantonello, L. (2013). Consumer experience and experiential marketing: A critical review. In Review of marketing Research (pp. 25-61). Emerald Group Publishing Limited. Shaw, C. and Ivens, J. (2005) Building Great Customer Experiences. MacMillan, New York. Triantafillidou, A., & Siomkos, G. (2014). Consumption experience outcomes: satisfaction, nostalgia intensity, word-of-mouth communication and behavioural intentions. Journal of Consumer Marketing, 31(6/7), 526-540. Verhoef, P. C., Lemon, K. N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., & Schlesinger, L. A. (2009). Customer experience creation: Determinants, dynamics and management strategies. Journal of retailing, 85(1), 31-41. Yu, S. F. (2008). Price perception of online airline ticket shoppers. Journal of Air Transport Management, 14(2), 66-69. Zakaii, M. S., & Vali Zadeh, V. (2008). Youth and mobile culture. Iranian cultural reaserch, (7), 119-152. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,159 |