تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,203,562 |
استراتژیهای بازاریابی و فروش مناسب در دوران رکود اقتصادی (مطالعه موردی: صنعت کالاهای تندمصرف) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 3، 1398، صفحه 459-484 اصل مقاله (619.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2019.270659.3339 | ||
نویسندگان | ||
حامد وارسته1؛ جلیل دلخواه* 2؛ حمید رضا یزدانی3 | ||
1کارشناس ارشد، گروه MBA، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه برنامهریزی و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت کسبوکار و سیستمها، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی استراتژیهای بازاریابی و فروش مناسبی است که شرکتها در وضعیت سخت رکود اقتصادی آن را اجرا کرده و توانستهاند به حیات خود ادامه دهند. رکود وضعیتی است که در آن تقاضا برای کالا و خدمات، کاهش پیدا میکند. در چنین موقعیتی، شرکتها برای بقا به اتخاذ استراتژیهایی در حوزههای مختلف، به ویژه حوزه بازاریابی و فروش نیاز دارند تا با وضعیت رکود تطابق یابند. روش: کلیه اقدامهای استراتژیک مرتبط با آمیختهای بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع، ترفیعات) در دوران بحران و رکود اقتصادی با استفاده از بررسی دانش موجود و مصاحبه با خبرگان صنعت و دانشگاهی شناسایی شدند و در ادامه با توزیع پرسشنامه بین 18 شرکت فعال در تولید کالاهای تندمصرف، تغییر استراتژیها و اقدامهای فروش و بازاریابی آنها در زمان رکود اقتصادی بررسی شد. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی، مدیران عالی شرکتهای فعال در صنعت کالاهای تندمصرف و در مرحله کمی، شرکتهای فعال در صنعت کالاهای تندمصرف بوده است. یافته ها: بر اساس یافتهها، شرکتهای یادشده در وضعیت رکود اقتصادی این اقدامها را در دستور کار قرار میدهند: در حوزه آمیخته قیمت، تغییر در ارائه تخفیفها و انعطاف در شیوه بازپرداخت مشتری؛ در حوزه آمیخته مکان، تغییر در مدیریت و نظارت بر کانالهای توزیع و توزیعکنندگان؛ در حوزه آمیخته ترفیع، تغییر در رابطه با حضور در شبکههای اجتماعی و ارائه تخفیفات مقداری به توزیعکنندگان؛ در حوزه آمیخته محصول تغییر در هزینه تأمین مواد اولیه و بهبود فناوری تولید. در دستور کار قرار میدهند. نتیجه گیری: تغییر در برخی اقدامها در اکثر شرکتتها یکسان است و میتوان آنها را استراتژییهای عمومی بازاریابی و فروش در زمان رکود اقتصادی در نظر گرفت؛ مانند ارائه و متنوعسازی تخفیفها، توزیع متناسب با نیاز بازار، افزایش بودجه تبلیغات و ترفیعات و بهبود فناوری تولید. اما در برخی شرکتها، تغییر اقدامها متفاوت بوده است؛ مانند، قیمت محصولات در مقایسه با قیمت محصولات رقیب، جورکردن کالا و میزان موجودی انبار، برون سپاری فعالیتهای توزیعی، تبلیغات رادیو و تلویزیونی و ارائه محصولات جدید مرتبط با محصولات فعلی. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی؛ بازاریابی و فروش؛ آمیخته بازاریابی؛ رکود اقتصادی؛ کالاهای تندمصرف | ||
مراجع | ||
براهویی، شهباز؛ عیدانی، ژیلا (1392). بازاریابی در شرایط رکود اقتصادی. شبکه اطلاعرسانی روابط عمومی ایران (شارا). 17 بهمن 1392. قابل دسترس از طریق:http://marketingarticles.ir حسینی، سید محمود؛ نکویی زاده، مریم؛ مخزنی مقدم، مریم (۱۳۹۰). تجزیه وتحلیل استراتژی بازاریابی شرکتهای خدماتی در دوران رکود. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 39(6)، ۱۳۹-۱۱۷. دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1383). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: نشر صفار. دهدشتی شاهرخ، زهره؛ پورحسینی، امیرحسین (1392). ارائه الگوی تأثیر استراتژی فروش و بازاریابی بر عملکرد فروش. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 5 (1)، 61- 84. روستا، احمد (۱۳۹۰). بازاریابی در شرایط بحران. مقاله الکترونیکی. قابل دسترس از طریق آدرس زیر: http://drroosta.com/article/item/129-2013-10-02-07-52-11 سیدهاشمی، محمدرضا؛ ممدوحی، امیررضا (1389). تحلیل خوشهای موانع اجرای استراتژیهای بازاریابی در صنعت خودروسازی (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو). مدیریت بازرگانی، 2(6)، 165- 186. صمدی، سعید؛ جلایی، سید عبدالمجید (۱۳۸۳). تحلیل ادوار تجاری در اقتصاد ایران. تحقیقات اقتصادی، (66)، 139- ۱۵۳. کریمی علویجه، محمدرضا؛ شیبانی، ایاز (۱۳۹۳). بررسی استراتژیهای شرکتهای صنعتی در دوران رکود اقتصادی. قابل دسترس از طریق: http://marketingarticles.ir/index.php?do=search
References Aaker, D. A. (2008). Strategic market management. Hoboken, NJ: Wiley. Ahmed, M. U., Kristal, M. M. & Pagell, M. (2014). Impact of operational and marketing capabilities on firm performance: Evidence from economic growth and downturns. International Journal of Production Economics, 154, 59-71. Ang, S. H., Leong, S. M. & Kotler, P. (2000). The Asian apocalypse: crisis marketing for consumers and businesses. Long Range Planning, 33 (1), 97-119. Barwise, P. & Styler, A. (2002). Marketing expenditure trends. UK7 London business school/ Havas marketing report. Brahui, Sh., Eidani, J. (2013). Marketing in a recession. Electronic essay on the TMBA site. available at: http://marketingarticles.ir. (in Persian) Bridson, R. (2009). 40 Tips to Survive a Recession, Recession Marketing Strategy. Available at: http://www.spokanehowsbusiness.com/jobarticles/111501.html./ [4/20/2009] Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. Connoly, J. (2009). Marketing Lesson from past Recession, Recession Marketing for Small Business. available at: http://www.lohad.com/?p=2071/[5/10/2009]. Danaee Fard, H., Alvani, S. M., Azar, Adel. (2004). Methodology of qualitative research in management: Comprehensive approach. Tehran: Saffar Publishing. (in Persian) Dehdashti Shahrokh, Z., Pourhosseini, A. H. (2013). Performance Implications of Sales & Marketing Strategy. Journal of Business Management, 5(1), 61-84. (in Persian) Ferrell, O.C. & Hartline, M. D. (2002). Marketing Strategy. 4th Edition. United States of America, Thomson South-Western. Fifield, Paul (2007). Marketing Strategy. Butterworth-Heinemann, Oxford. Gulati, R., Nohria, N., & Wohlgezogen, F. (2010). Roaring out of recession. Harvard Business Review, 88(3), 62-69. Hall, W. K. (1980). Survival Strategies in a Hostile Environment. Harvard Business Review, 75-85. Hamermesh, R. G. & Silk, S. B. (1979). How to compete in stagnant industries. Harvard Business Review, 161-168. Hoseini, S. M., Nekooizadeh, M., Makhzani Moghaddam, M. (2011). Analysis of the marketing strategy of service companies during the recession. Business Management Perspective, 39 (6), 139-117. (in Persian) Karimi Alavijeh, M.R., Sheybani, A. (2014). Review of the strategies of industrial companies during the recession. Available at: http://marketingarticles.ir. (in Persian) Köksal, M. H. & Özgül, E. (2007). The relationship between marketing strategies and performance in an economic crisis. Marketing Intelligence & Planning, 25(4), 326-342. Kotler, P. & Armstrong, G. (2012). Principles of marketing. London, Pearson education. Kotler, P. & Caslione, J. A. (2009). How marketers can respond to recession and turbulence. Journal of Customer Behaviour, 8(2), 187-191. Laitinen, E. K. (2000). Long-term success of adaptation strategies: evidence from Finnish companies. Long Range Planning, 33(6), 805-830. Latham, S. & Braun, M. (2005). Economic Recessions, Strategy and Performance: A Pay Off? International Journal of Research in Marketing, 22, 109-125. Mattsson, L. G. (2009). Market orientation and resource adjustments during economic recession a business network perspective. Journal of Customer Behavior, 8(2), 153–162. Moorman, C. (2011). CMO Survey-Integrating Social Media-Is your company using social media strategically? Marketing Management, 20 (4), 16-17. Naidoo, V. (2010). Firm survival through a crisis: The influence of market orientation, marketing innovation and business strategy. Industrial Marketing Management, 39(8), 1311-1320. Nickell, D., Rollins, M. & Hellman, K. (2013). How to Not Only Survive But Thrive During Recession: A Multi-wave, Discovery-oriented Study. Journal of Business & Industrial Marketing, 28(5), 455-461. Pearce II, J. A. & Michael, S. C. (2006). Strategies to prevent economic recessions from causing business failure. Business Horizons, 49(3), 201-209. Picard, R. G. (2001). Effects of recessions on advertising expenditures: An exploratory study of economic downturn in nine developed countries. Journal of Media Economics, 14(1), 1–14. Piercy, N. F., Cravens, D. W. & Lane, N. (2010). Thinking strategically about pricing decisions. Journal of Business Strategy, 31(5), 38-48. Quelch, J. & Jocz, K. E. (2009). How to market in a downturn. Harvard Business Review, 87(4), 52-62. Raggio, R. D. & Leone, R. P. (2009). Drivers of brand value, estimation of brand value in practice and use of brand valuation: Introduction to the special issue. Journal of Brand Management, 17(1), 1–5. Roberts, K. (2003). What strategic investment should you make during a recession to gain competition. Strategy & Leadership, 31(4), 31-39. Rollins, M., Nickell, D. & Ennis, J. (2014). The impact of economic downturns on marketing. Journal of Business Research, 67(1), 2727- 2731. Roosta, A. (2011). Marketing in crisis situations. Electronic essay. Available at: http://drroosta.com. (in Persian) Roth, M. (2009). The rental equipment 100 slows down, Recession Marketing Strategy. Available at: http://rermag.com/businessTechnology/businessinfo_analysis,/[5/30/2009]. Samadi, S., Jalaie, S. A. M. (2004). Business cycle Analysis in Iranian Economy. Economic Research, (66), 139-153. (in Persian) Seyed Hashemi, M.R., Mamdouhi, A. R. (2010). Cluster analysis of barriers to implementing marketing strategies in the automotive industry (Case study: Iran Khodro Co.). Journal of Business Management, 2 (6), 165-186. (in Persian) Shama, A. (1987). Management and Consumers in an era of Stagflation. Journal of Marketing, 42(3), 43-52. Srinivasan, R. & Lilien, G. L. (2009). R&D, advertising and firm performance in recessions. ISBM Report 3, 2009. Available at: http://isbm.smeal.psu.edu/researcher/isbm-research-database. Srinivasan, R., Rangaswamy, A. & Lilien, G. L. (2005). Turning adversity into advantage: does proactive marketing during a recession pay off? International Journal of Research in Marketing, 22(2), 109-125. Subhash, J. (2000). Marketing planning & strategy. Cincinnati, South-Western Pub. Zehir, C., & Savi, F. Z. (2004). A field research about implications of organizational downsizing on employees working for Turkish public banks. Journal of American Academy of Business, 5)1/2(, 343-349. Zook, C. & Rigby, D. (2001). How to Think Strategically in a Recession. Harvard Management Update, 6(11), 8-9.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,702 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,526 |