
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,280,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,138,508 |
ارتباط میزان ساعات تمرین با اضطراب و عملکرد اجراییِ دانشجویان نوازندگی سازهایِ غربی در امتحانات عملی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 24، شماره 2، تیر 1398، صفحه 25-32 اصل مقاله (10.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.229205.615057 | ||
نویسنده | ||
ایمان فخر* | ||
هیت علمی دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
اختصاص زمان لازم برای تمرین، عاملی اساسی در رشد مهارتهای اجرایی، کاهش اضطرابِ مخربِ هنگام اجرا و بهبود عملکرد تحصیلی است. هدف از این پژوهش، یافتن روابطی معنیدار بین ساعات تمرین و اضطراب اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر است. این مطالعهی همبستگی-پیمایشی، به صورت مقطعی در دی ماه سال 1395 روی 102 نفر از دانشجویان کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی انجام شد. اطلاعات مربوط به ساعات تمرین هفتگی، روزانه و اطلاعات دِموگرافیک، با تکمیل پرسشنامهای به صورت خود-گزارشدهی جمعآوری شد. میزان اضطراب با پرسشنامههای اضطراب صفت-حالت اسپیلبرگر و اضطراب اجرایی آزبُرن-کِنی ارزیابی و عملکرد تحصیلی بر اساس معدل کل دروس عملی به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t-مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه، توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 در سطح معنیداری 05/0 انجام شد. نتایج نشان داد، بین ساعات تمرین و اضطراب و عملکرد تحصیلی دانشجویان، ارتباط معنیداری وجود ندارد. همچنین از بین متغیرهای دموگرافیک، سالهای نوازندگی به عنوان متغیر پیشبینِ عملکرد تحصیلی در حاشیه معنیداری بود. با توجه به نتایج، به نظر میآید ساعات تمرین دانشجویان اثربخشی لازم را در بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش اضطراب ندارد. لذا در نظر گرفتن برنامهای آموزشی جهت آشنایی دانشجویان با روشهای صحیحِ تمرین مفید به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساعات تمرین؛ نوازندگی؛ اضطراب اجرایی؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
آزادهفر، محمدرضا (1396)، راهنمایی هایی عملی برای مؤثر کردن زمان تمرین، پناهی شهری، محمود (1372)، بررسی مقدماتی روایی، اعتبار و نرمیابی فهرست حالت-صفت اضطراب اسپیلبرگر، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. مهرام، بهروز (1373)، هنجاریابی آزمون اسپیلبرگر در شهر مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. یزدانی، فریدخت (1391)، اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری، فصلنامه افق پرستاری، سال اول، شماره 1، صص 58-47 . Barry, N. H (1990), The effects of different practice techniques upon technical accuracy and musicality in student instrumental music performance, Research Perspectives in Music Education, 1(1), pp.4-8.
Barry, N. H (1992), The effects of practice strategies, individual differences in cognitive style, and gender upon technical accuracy and musicality of student instrumental performance, Psychology of Music, 20(2), pp.112-123. Bartel, L. R & Thompson, E. G (1994), Coping with performance stress: A study of professional orchestral musicians in Canada, The Quarterly Journal of Music Teaching and Learning, 5(4), pp.70-78.
Bloom, B. S (1974), Time and learning. American psychologist, 29(9), p.682. Cayne, B. S (Ed.) (1990), The new Lexicon dictionary of the English language, Lexicon, New York.
Coffman, D. D (1990), Effects of mental practice, physical practice, and knowledge of results on piano performance, Journal of Research in Music Education, 38(3), pp.187-196.
Ericsson, K. A (2008), Deliberate practice and acquisition of expert performance: a general overview, Academic emergency medicine, 15(11), pp.988-994.
Ericsson, K. A; Krampe, R. T & Tesch-Römer, C (1993), The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance, Psychological review, 100(3), pp.363-406 Fehm, L & Schmidt, K (2006), Performance anxiety in gifted adolescent musicians, Journal of anxiety disorders, 20(1), pp.98-109
Hallam, S (1995), Professional musicians' approaches to the learning and interpretation of music, Psychology of Music, 23(2), pp.111-128.
Hallam, S (1997), Approaches to instrumental music practice of experts and novices: Implications for education, Does practice make perfect, ????????, pp.89-107. Hallam, S (2001), The development of metacognition in musicians: Implications for education, British Journal of Music Education, 18(01), pp.27-39.
Hamann, D. L (1982), An assessment of anxiety in instrumental and vocal performances, Journal of Research in Music Education, 30(2), pp.77-90. Hamann, D. L & Sobaje, M (1983), Anxiety and the college musician: A study of performance conditions and subject variables, Psychology of Music, 11(1), pp.37-50. Humara, M (1999), The relationship between anxiety and performance: A cognitive-behavioral perspective, Athletic Insight, 1(2), pp.1-14.
Kenny, D. T & Osborne, M. S (2006), Music performance anxiety: New insights from young musicians, Advances in Cognitive Psychology, 2(2-3), pp.103-112.
Lehrer, P. M; Goldman, N. S & Strommen, E. F (1990), A principal components assessment of performance anxiety among musicians, Medical Problems of Performing Artists, 5(1), pp.12-18.
McDonald, A.S (2001), The prevalence and effects of test anxiety in schoolchildren, Educational psychology, 21(1), pp.89-101.
McPherson, G. E (1994), Factors and abilities influencing sight-reading skill in music, Journal of Research in Music Education, 42(3), pp.217-231.
Mumford, M. D; Costanza, D. P; Baughman, W. A; Threlfall, K & Fleishman, E. A (1994), Influence of abilities on performance during practice: Effects of massed and distributed practice, Journal of Educational Psychology, 86(1), p.134.
O’Neill, S. A (1997), The role of practice in children’s early musical performance achievement, Does practice make perfect, ??????, pp.53-70.
Osborne, M. S; Kenny, D. T & Holsomback, R (2005), Assessment of music performance anxiety in late childhood: A validation study of the Music Performance Anxiety Inventory for Adolescents (MPAI-A), International Journal of Stress Management, 12(4), p.312. Oxendine, J. B (1984), Psychology in motor learning. Englewood Cliffs, NJ: Prendice-Hall. Bahrick, HP & Phelps, E. 1987. Retention of spanish vocabulary over 8 years, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 13, pp.344-349.
Parncutt, R & McPherson, G (Eds.) (2002), The science and psychology of music performance: Creative strategies for teaching and learning, Oxford University Press, Oxford. Ross, S. L (1985), The effectiveness of mental practice in improving the performance of college trombonists, Journal of Research in Music Education, 33(4), pp.221-230.
Sloboda, J. A; Davidson, J. W; Howe, M. J & Moore, D. G (1996), The role of practice in the development of performing musicians, British journal of psychology, 87(2), pp.287-309.
Sosniak, L. A (1985), Learning to be a concert pianist, In B. S. Bloom (Ed.), Developing talent in young people (pp. 19–67), Ballantine, New York.
Weinberg, R. S (1981), The relationship between mental preparation strategies and motor performance: A review and critique, Quest, 33(2), pp.195-213.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 949 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,288 |