![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,770 |
بررسی آزمایشگاهی تاثیر زاویه پرههای هادی بر ضریب دبی در سرریزهای زیگزاگی تکسیکل مثلثی و ذوزنقهای | ||
تحقیقات آب و خاک ایران | ||
مقاله 14، دوره 51، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 191-199 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijswr.2019.273671.668093 | ||
نویسندگان | ||
قاسم آقا شیرمحمدی1؛ محمد حیدرنژاد* 2؛ محمدحسین پورمحمدی3؛ علیرضا مسجدی4؛ امیرعباس کمان بدست5 | ||
1گروه علوم و مهندسی آب، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، | ||
2گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
3گروه علوم و مهندسی آب، دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر، ایران | ||
4گروه علوم و مهندسی آب، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایران. | ||
5گروه سازه های آبی- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات خوزستان | ||
چکیده | ||
سرریزهای زیگزاگی با افزایش طول تاج در یک محدوده معین عرضی، موجب افزایش ظرفیت انتقال جریان از روی سرریز میشوند. تحقیق حاضر به بررسی و مقایسه ضریب دبی عبوری سرریز در دو نوع سرریز زیگزاگی تکسیکل مثلثی و ذوزنقهای در حضور پرههای هادی میپردازد. آزمایشها بر روی یک فلوم آزمایشگاهی به طول 6، عرض 6/0 و ارتفاع 6/0 متر انجام شد. با استفاده از سرریزهای زیگزاگی تکسیکل مثلثی و ذوزنقهای که هر کدام دارای تعداد دو، چهار و شش پره بودند، عملکرد هیدرولیکی آنها مورد بررسی قرار گرفت و سپس نتایج آنها با یکدیگر مقایسه شد. نتایج تحقیق نشان داد در سرریز ذوزنقهای زاویه قرارگیری 60 درجه پرهها و در سرریز مثلثی زاویه قرارگیری 45 درجه پرهها بر روی تاج (ذوزنقهای، مثلثی)، شرایط مطلوبتری را جهت افزایش ضریب دبی دارا بود. از این رو میتوان بیان داشت در یک نسبت بار هیدرولیکی ثابت (Hd/P = 0.2)، سرریز ذوزنقهای با دو و شش پره بهترتیب 8/38 و 3/10 درصد نسبت به شرایط بدون پره سبب افزایش ضریب دبی شدهاند؛ همچنین در یک نسبت بار هیدرولیکی ثابت (Hd/P = 0.2)، سرریز مثلثی با دو و شش پره بهترتیب 3/28 و 7/11درصد نسبت به شرایط بدون پره سبب افزایش ضریب دبی شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرریز زیگزاگی تک سیکل؛ ضریب دبی؛ پره هادی | ||
مراجع | ||
Crookston, B.M. (2010). Labyrinth Weirs. PhD thesis, Utah State University, Logan, Utah. Gupta, K.K., Kumar, S. and Kumar, K. (2013). Flow Characteristics of Sharp-Crested Triangular Planform Contracted weirs. International Journal of Engineering Research and Technology (IJERT), 2(12), 1252-1258. Gupta, K.K., Kumar, S. and Ahmad, Z. (2014). Flow Characteristics of Sharp-Crested W- Planform weirs. International Journal of Advanced Technology & Engineering Research, (IJATER), 1th International Conference on Research in Science, Engineering & Management (IOCRSEM 2014), 176-180. Gupta, K.K., Kumar, S. and Ahmad, Z. (2015). Effect of Weir Height on Flow Performance of Sharp Crested Rectangular-Planform Weir.World Applied Sciences Journal, 33 (1), 168-175. Hay, N. and Taylor, G. (1970). Performance and Design of Labyrinth Weirs. Journal of the Hydraulics Division, (ASCE), 96 (11), 2337-2357. Hosseini Tashnizi, S.Z., Heidarpour, M. and Eslamian, S. S. (2013) Effect of width, angle of placement and spacing of submerged guide vanes on the performance of triangular labyrinth weir with an apex angle of 45° and 90° in a straight channel. In: Proceeding of the 7th National Congress on Civil Engineering, Zahedan, Sistan and Baluchestan University, Iran, pp. 6. (In Farsi) Kabiri-Samani, A. and Javaheri, A. (2012). Discharge Coefficients for Free and Submerged Flow over Piano Key Weirs. Journal of Hydraulic Research, 50 (1), 114-120. Monjezi, A. (2002). Hydrological assessment of multifaceted wire and determination of its discharge coefficient. MSc. Irrigation plant, University of Shahid Chamran, Ahvaz, Iran. (In Farsi). Taylor, G. (1968). The Performance of Labyrinth Weirs, PhD thesis, University of Nottingham, Nottingham, England. Tullis, J.P., Amanian, N. and Waldron, D. (1995). Design of Labyrinth Weir Spillways. Journal of Hydraulic Engineering, (ASCE), 121(3): 247-255. Tullis, B.P., Young, J.C. and Chandler, M.A. (2007). Head-discharge relationships for submerged Labyrinth weirs. Journal of Hydraulic Engineering, (ASCE), 133(3), 248-53. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 422 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 573 |