تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,097 |
بررسی تعلیم و تربیت در آثار عزیزالدین نسفی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 7، دوره 51، شماره 2، مهر 1397، صفحه 291-308 اصل مقاله (184.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.264903.629816 | ||
نویسندگان | ||
علی محمدی آسیابادی1؛ احمد امین2؛ پرستو کریمی3؛ زهره اسماعیلی* 4 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد؛ | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد | ||
4دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
عزیزالدین نسفی از عارفان پرکار قرن هفتم هجری است که در آثارش توجه بسیاری به تعلیم، تربیت و آموزش داشته؛ از این جهت میان انواع ادبی، «نوع تعلیمی» را میتوان به تألیفاتش اطلاق کرد. تعلیم و تربیت موفق همواره از دغدغههای اساسی جوامع و افراد بوده است. نسفی نیز همچون معلم و مصلحی که در قبال افراد و جامعه احساس مسئولیت میکند به امر خطیر آموزش و تعلیم میپردازد و این وجهی است که در آثار نسفی فراموش گردیده است. آثار او هم متضمن قصد و نیت تعلیم و هم مبتنی بر روش تعلیمی زمان خودش است. در این پژوهش این مسئله با در نظر گرفتن اینکه تعلیم تصوف معطوف به دو رویکرد نظری و عملی است بررسی میشود. موضوعاتی که به وجهۀ تعلیمی آثار نسفی مربوط میشود عبارت است از: «نسفی و تعلیم علم»، «نسفی و تعلیم عمل» و بالاخره «روش تعلیم نسفی». تعلیم علم مربوط به آموزش تصوف نظری و تعلیم عمل مربوط به آموزش سیر و سلوک عرفانی است. روش تعلیم نسفی مبتنی بر نظامهای تعلیمی قرن هفتم و هشتم در سرزمینهای اسلامی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تعلیمی؛ تعلیم علم؛ تعلیم عمل؛ روش تعلیم نسفی؛ عزیزالدین نسفی | ||
مراجع | ||
[1]. ابراهیمی دینانی، آرزو (1393). «کمال در مشرب عرفانی عزیزالدین نسفی»، کاوش نامه، یزد، دورۀ 14، شمارۀ 27، پاییز و زمستان 1392، صص146ـ103. [2]. احمد معلوم، سالک (1413). الفکرالتربوی عند خطیب البغدادی، الطبعه الثانیه، مدینة المنوره. [3]. اسماعیل علی، سعید (1996م). معاهد التربیه الاسلامیه، القاهره، دارالفکر العربی. [4]. ریجون، لوید وینسنت (1378). عزیز نسفی، ترجمۀ: مجدالدین کیوانی، تهران، مرکز. [5]. ریشهری، محمد (2000م). میزان الحکمه، التنقیح الثالث، قم، دار الحدیث. [6]. رییسی، احسان و دیگران (1392). «هستی و مراتب آن از دیدگاه عزیز نسفی»، ادبیات عرفانی، تهران، دورۀ 5، شمارۀ 8، بهار و تابستان 1392، صص 121ـ93. [7]. رییسی، احسان (1394). «دیدگاه نسفی دربارۀ سلوک عرفانی»، ادبیات عرفانی، تهران، دورۀ 7، شمارۀ 13، پاییز و زمستان 1394، صص 84ـ65. [8]. زرین کوب، عبدالحسین (1387). ارزش میراث صوفیه، تهران، امیرکبیر. [9]. شمیسا، سیروس (1373). معانی، تهران، میترا. [10]. ــــــــــــــ (1381). انواع ادبی، تهران، میترا. [11]. طبرسی، ابوالفضل علی بن الحسن (1423). مشکاه الانوار فی غرر الاخبار، الطبعه الاولی، قم، موسسة آل البیت لاحیاء التراث. [12]. عبدالعال، حسن (1405). مقدمة فی فلسفة التربیة الإسلامیة، التربیة و طبیعة الإنسانیة، الریاض، دارعالم الکتب للنشر و التوضیع. [13]. علوش، سعید (1405). معجم مصطلحات الأدبیة المعاصرة، بیروت، دارالکتب اللبنانی. [14]. علوی مقدم، محمد و رضا اشراف زاده (1383). معانی و بیان، تهران، سمت. [15]. غزالی، ابو حامد محمد (1409). المنقذ من الضلال، بیروت، دار الکتب العلمیه. [16]. غلامرضایی، محمد (1394). سبک شناسی نثرهای صوفیه، تهران، سمت. [17]. فاخوری، حنا (1373). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمه: عبدالحمید آیتی، تهران، علمی فرهنگی. [18]. فدایی مهربانی، مهدی و دیگران (1386). «پیوند عرفان و سیاست از منظر عزیزالدین نسفی»، پژوهش سیاست نظری (علوم سیاسی)، تهران، دورۀ 3، شمارۀ 4، بهار و تابستان 1394، صص 74ـ47. [19]. فرشیدورد، خسرو (1363). دربارۀ ادبیات و نقد ادبی، تهران، امیرکبیر. [20]. کوربن، هانری (1380). تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه: جواد طباطبایی، تهران، کویر. [21]. لویزون، لئونارد (1384). میراث تصوف، ترجمه: مجدالدین کیوانی، ج1، تهران، مرکز. [22]. نسفی، عزیزالدین (1379). بیان التنزیل، مصصح: سیدعلی اصغر میرباقری فرد، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. [23]. ــــــــــــــ (1381). زبده الحقائق، تصحیح: حق وردی ناصری، تهران، طهوری. [24]. ــــــــــــــ (1386). کشف الحقائق، تصحیح: احمد مهدوی دامغانی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی. [25]. ــــــــــــــ (1352). مقصد اقصی، تصحیح: حامد ربانی، تهران، گنجینه. [26]. ــــــــــــــ (1386). الانسان الکامل، تصحیح: ماریژان موله، تهران، طهوری. [27]. نیکلسون، رینولد ا. (1358). تصوف اسلامی و رابطۀ انسان و خدا، ترجمه: محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، طوس. ]28[. Meisami, Julie Scott and Paul Starkey (1998). ENCYCLOPEDIA OFARABIC LITERATURE, London and New York, Routledge ,Volume 1. ]29[. Abrams, M. H.and GeoffreyGalt Harpham (2012). A Glossary of Literary Terms, Tenth edition, Wadsworth, Cengage learning. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 794 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 683 |